Broj 64, listopad 2014. :: Iz knjižnica
Đelo od Gisko
Srđan Lukačević, slukacevic@gskos.hr
Dubravka Pađen Farkaš, dubravka@gskos.hr
Gradska i sveučilišna knjižnica Osijek
Narodne knjižnice igraju značajnu ulogu u informiranju i obrazovanju građana. One su i mjesta zabave, gdje bi svaki korisnik trebao moći, u skladu sa svojim potrebama, pronaći ono što mu je potrebno. Drugim riječima, knjižnica mora zadovoljiti potrebe za educiranjem, informiranjem, kulturnim razvojem, razonodom i ispunjenjem slobodnoga vremena. (Usp. The Public library service: IFLA/UNESCO guidelines for development, 2001. URL: http://archive.ifla.org/VII/s8/proj/publ97.pdf) Slijedom navedenoga, a s ciljem razvijanja čitateljskih navika kod građana Osijeka i povećavanja broja posuđenih knjiga te poticanja na korištenje službi i usluga Knjižnice, odlučili smo približiti djelovanje Gradske i sveučilišne knjižnice Osijek (u daljnjem tekstu GISKO) kroz koncept koji bi korisnici, kao i cjelokupna javnost, instituciju počeli povezivati i sa stvarnom osobom. Cilj je bio ostvariti prepoznatljivi osobniji kontakt s kojim bi se korisnici mogli identificirati. Nastao je Đelo od Gisko, marketinški koncept upravljanja na temelju kojega knjižnica provodi dio svojih marketinških aktivnosti.
U osnovi smo imenom pokušali stvoriti međusobno razumijevanje institucije i građana te zainteresirati sadašnje i potencijalne korisnike Knjižnice za otvaranje poveznica vezanih uz GISKO na internetskim portalima te obraćanje pozornosti građana na knjižnične sadržaje u novinama, radio i tv postajama. Upravljanje marketingom i odnosi s javnošću pritom su nam poslužili kao usmjeravanje, predviđanje i poticanje na potražnju za određenim proizvodima i uslugama, odnosno u našem slučaju novim naslovima pristiglim u Gradsku i sveučilišnu knjižnicu Osijek. Sečić pojam „odnosi s javnošću“ definira kao konstantno razvijanje i provođenje programa kojima se nastoji izgrađivati međusobno razumijevanje i povjerenje između knjižnice i javnosti, odnosno programa suradnje s javnošću, rada za javnost i rada u javnosti. (Usp. Sečić, Dora. Informacijska služba u knjižnici. Lokve: Benja, 2006, str. 118)
Inspiraciju za koncept Đelo od Gisko pronašli smo u stvarnoj osobi koja za jednu nacionalnu TV kuću odabire zanimljive dokumentarne emisije. Naravno, riječ je o Đeli Hadžiselimoviću. Kao što Đelo Hadžiselimović odabire dokumentarce, tako naš „Đelo“ odabire i predstavlja nove naslove pridošle u GISKO. U ovom je dijelu važno naglasiti da su ovaj marketinški alat i promocija knjižnice zapravo besplatni. Kao ustanova u kulturi koja svakodnevno surađuje s lokalnim medijskim organizacijama, prostor za objavu obavijesti i drugih zanimljivih sadržaja dobivamo besplatno. Potrebno je bilo osmisliti dovoljno zanimljiv sadržaj koji će spomenute medijske organizacije željeti redovito objavljivati.
Poznato je da je komunikacijski tok između knjižnice i sudionika u sustavu potrebno neprestano poboljšavati. Pritom se ne smije zanemarivati niti pisana komunikacija koja širu javnost upoznaje s aktivnostima knjižnice. Stoga se svaki mjesec, već gotovo tri godine na osječkom internetskom portalu osijek031, kroz kolumnu Đelo od Gisko predstavlja nove naslove u knjižnici (http://www.osijek031.com/osijek.php?topic_id=52745) radi upravo to, predstavlja dio novih naslova pristiglih u Knjižnicu. Mogućnosti u promicanju ustanove koje pružaju internetski portali neograničene su i daju priliku ustanovi da se profilira u konkurentnu instituciju za pružanje informacija.
Osim s internetskim portalom, GISKO i HRT – Radio Osijek u 2013. godini započeli su suradnju kroz koju Đelo od Gisko u emisiji Kulturtrend predstavlja nove naslove u Knjižnici. Emisija se može poslušati svakoga petka s početkom od 14.30 sati. Na obostrano zadovoljstvo suradnja se nastavila i u 2014. godini. Kvalitetna suradnja je od početka 2012. godine ostvarena i sa Slavonskom televizijom na kojoj se u emisiji 'Ritam grada svake prve subote emitira prilog iz Knjižnice, s istim ciljem kao i za sve do sada navedene suradnje. Đelo izvještava gledatelje o novim naslovima u knjižnici, zanimljivostima i novostimaiz knjižnice, svijeta knjige i kulture općenito, te promiče knjigu i čitanje. Prilozi iz TV-emisija mogu se pogledati i na YouTubeu, pod nazivom GISKO u Ritmu grada na YouTube GISKO (https://www.youtube.com/channel/UCAePT8y3y4ORSGSLb9GZjUA) kanalu. Upravo je dogovorena suradnja i za sezonu emisije 2014/2015.
Još jedan zanimljiv projekt pokrenut je u 2014. godini pod nazivom Đelo od Gisko vodi vas u biblioteke poznatih. Niz je to intervjua koji se provode s poznatim osobama iz hrvatskog kulturnog života. Osim o knjigama razgovara se i o aktualnostima, kako intervjuirane osobe, tako i kulturno-političke problematike u cjelini. Svaki razgovor završava pozivom na posudbu naslova spomenutih u razgovoru koji se redovito mogu pronaći na policama GISKO-a. Do sada smo imali čast razgovarati sa Sanjom Pilić (http://www.glas-slavonije.hr/243728/5/Zivot-je-nevjerojatno-zabavan-a-pisanje-je-usamljenicki-posao), Sanjom Polak, Ivanom Šojat Kuči, Vitomirom Lončar (http://www.glas-slavonije.hr/242588/5/Vitomira-Loncar-Cesto-sam-u-zivotu-imala-problema-jer-mi-je-osjecaj-straha-stran), Krešimirom Mišakom, Markom Mićunovićem, Brunom Šimlešom, Vladimirom Hamom, Silvijom Šesto, Sanjom Doležal, Mirjanom Krizmanić i Anđom Marić. U pripremi su i brojni drugi razgovori koji se osim na portalu osijek031 objavljuju i u Glasu Slavonije.
Kada govorimo o promocijskim aktivnostima, knjižnica treba neprestano njegovati dobre odnose s nositeljima kulturnoga, političkog i gospodarskog života grada. Poželjno je, naime, da upravo oni u zajednici promiču knjižnicu.
S druge strane, karakteristično za marketing u neprofitnim organizacijama jest svrha njegovoga postojanja, odnosno jačanje odgovornosti pojedinca u zajednici. Naime, kada pojedinac radi na svome osobnome razvoju, od toga koristi ima i cjelokupna zajednica u kojoj djeluje. (Usp. Pavičić, Jurica. Strategija marketinga neprofitnih organizacija. Zagreb: Masmedia, 2003, str. 15)
Osim promocije knjižnice kroz rad Đele naglašena je važnost usmjerenosti na korisnike, oblikovanje usluga za zadovoljenje upravo njihovih potreba te točnost i pravovremenost pružanja traženih informacija. S druge strane, uspjeh novouvedene usluge mjeri se njezinom prepoznatljivošću u javnosti, odnosno u širem krugu korisnika GISKO-a.
|