Broj 63, lipanj 2014. :: Tema broja: školske knjižnice (knjižnična raznovrsnost u homogenosti)
Tulum s(l)ova - projekt promoviranja čitanja iz užitka naglas
Draženka Stančić
OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Ivanec
drazenka.stancic@gmail.com
Tulum s(l)ova zajednički je projekt OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Ivanec, Hrvatske udruge školskih knjižničara i Hrvatske mreže školskih knjižničara koji sad već traje u svom trećem godišnjem ciklusu. Projekt čitanjem iz užitka naglas popularizira vještinu čitanja u uzrastu 7. i 8. razreda osnovne te 1. i 2. razreda srednje škole, a osim u obrazovanje, zadire i u područje kulture.
Najvažniji ciljevi projekta jesu utjecati na jačanje pozitivnog stava učenika prema čitanju, pridavanjem važnosti čitanju iz užitka u lokalnoj zajednici omogućiti učenicima samoostvarivanje i osjećaj vrijednosti, ostvariti novu kulturnu uslugu u lokalnoj zajednici, utjecati na jačanje pozitivnog stava učenika prema volonterstvu, preobraziti projekta Tulum s(l)ova u brend.
Dvije su ključne točke u projektu, čitanje naglas u sklopu noćnog čitateljskog susreta i čitanje odraslima i djeci u lokalnoj zajednici.
Prilikom čitanja naglas u sklopu noćnog čitateljskog susreta radi izdvajanja te aktivnosti u odnosu na ostale atraktivne aktivnosti potrebno je provesti ceremonijalno čitanje. Ceremonijalno čitanje podrazumijeva upaljene svjećice po stolovima i podu knjižnice, apsolutnu tišinu dok sudionik susreta čita svoj odabrani tekst kojeg osvjetljava baterijom. Za to vrijeme ostali svojim baterijama nenametljivo (usmjereno na knjigu) osvjetljavaju sudionika koji upravo čita, svi udobno leže na strunjačama (i u vrećama za spavanje ako je u knjižnici planirano noćenje). Uvodno čitanje radi školski knjižničar. Svaki sudionik prije početka čitanja svog pripremljenog teksta predstavi sebe i razlog zbog kojeg je odabrao tekst koji će čitati. Nakon čitanja, a prije sljedećeg čitatelja, školski knjižničar pozitivno prokomentira čitateljev trud (izdvoji barem jednu pozitivnu stvar u učenikovom čitanju) i pozove ostale čitatelje da daju koji pozitivni komentar, na koji se oni odazovu prema svom trenutnom nahođenju. Sam od sebe stvara se na taj način jedan poseban ugođaj zajedništva. Učenici mogu provesti cijelu ili dio noći u knjižnici i družiti se s drugim knjižnicama preko Skypea.
U fazi izlaska na čitanje u lokalnu zajednicu odrasli članovi tima kao i učenici koji u drugoj fazi postaju dio tog tima predlažu i dogovaraju mjesta na kojima će se čitati, predlažu dodatne moguće aktivnosti. Čitanja se u lokalnoj zajednici (primjerice u ustanovama, udrugama, poduzećima i na javnim mjestima, poput domova za starije osobe, muzeja, bolničkih dječjih odjela, autobusnih čekaonica) dokumentiraju, objavljuju na Facebook stranici Tulum s(l)ova https://www.facebook.com/Tulumslova i grupi Tulum s(l)ova koja se nalazi na ovoj adresi: https://www.facebook.com/groups/tulumslova/, na YouTubeu, na školskim internetskim stranicama, a nakon čitanja šalju se priopćenja medijima.
Prvi ciklus je započeo 28/29. listopada 2011, u njemu su sudjelovale 22 školske knjižnice, a završio je svečanošću proglašenja najuspješnije školske knjižnice kod Glazbenog paviljona na Zrinjevcu u Zagrebu 19. listopada. Svečanost proglašenja najbolje školske knjižnice dio je centralne proslave Mjeseca školskih knjižnica koji je bio obilježen stručnim skupom Hrvatske udruge školskih knjižničara ranije tijekom dana u Hotelu Palace, a najuspješnijom je proglašena OŠ Ivana Kukuljevića Sakcinskog, Ivanec.
Najuspješniju školsku knjižnicu odredilo je tročlano povjerenstvo u kojem je uz dvoje školskih knjižničara, Bojane Beate Doko i Josipa Strije, bila i Lidija Bajuk. Gosti na svečanosti, Pero Galić iz Opće opasnosti i Ivan Šibenik iz Replice, čitali su tekstove po vlastitom izboru. Tulum s(l)ova predstavljen je te godine i na međunarodnoj konferenciji IASL 2012 Conference The Shifting Sands of School Librarianship u Dohi, Katar.
Drugi ciklus projekta počeo je 26/27. listopada 2012. i u njega su se uključile 32 školske knjižnice. Završetak ciklusa dogodio se na pozornici šestoga paviljona Sajma knjiga Interliber. Najuspješnija je prema prosudbi Bojane Beate Doko i Josipa Strije bila Industrijsko-obrtnička škola Sisak. Ovoga su puta gošće na svečanosti bile Silva Skender, urednica Programa za djecu i mlade HTV-a, te Meri Jaman i Anita Valo iz grupe Meritas.
U treći ciklus, koji je počeo 25/26. listopada 2013. i još traje, uključilo se 38 školskih knjižnica.
I nakladnici su se već prve godine uključili u projekt pa su tako najuspješnije školske knjižnice nagradili knjigama Katarina Zrinski d. o. o., Alfa d. d., Naklada Ljevak d. o. o., Školska knjiga d. d. i Profil d. o. o. Projekt se redovito prati u medijima, a 15. studenog 2013. sudjelovali smo u tematskoj emisiji Tulum s(l)ova u Školskom satu na Hrvatskoj televiziji. Sa svih smo strana, od školskih timova, učenika, iz medija i iz lokalnih zajednica dobili samo pozitivne povratne informacije.
Doseg projekta Tulum s(l)ova
Godina
|
2011/12.
|
Broj knjižnica/škola
|
22
|
Broj članova tima za provedbu projekta
|
92
|
Broj učenika
|
399
|
Broj gostiju na čitateljskim susretima
|
37
|
Ukupan broj sudionika
|
528
|
Broj čitateljskih susreta u lokalnoj zajednici
|
31
|
Ukupan broj prisutnih na čitateljskim susretima u lokalnoj zajednici
|
≈2380
|
Godina
|
2012/13.
|
Broj knjižnica/škola
|
32
|
Broj članova tima za provedbu projekta
|
110
|
Broj učenika
|
468
|
Broj gostiju na čitateljskim susretima
|
28
|
Ukupan broj sudionika
|
606
|
Broj čitateljskih susreta u lokalnoj zajednici
|
37
|
Prisutnih na čitateljskim susretima u lokalnoj zajednici
|
≈3203
|
Ukupno sudionika
|
≈5583
|
Godina
|
2013/14. *
|
Broj knjižnica/škola
|
38
|
Broj članova tima za provedbu projekta
|
158
|
Broj učenika
|
539
|
Broj gostiju na čitateljskim susretima
|
94
|
Ukupan broj sudionika
|
791
|
Broj čitateljskih susreta u lokalnoj zajednici
|
28*
|
Prisutnih na čitateljskim susretima u lokalnoj zajednici
|
560*
|
|
|
* Važno je napomenuti da ciklus još traje, do sredine listopada 2014.
|