Broj 63, lipanj 2014. :: Tema broja: školske knjižnice (knjižnična raznovrsnost u homogenosti)
Čitanjem do zvijezda, natjecanje u znanju i kreativnosti u srednjim školama: pilot projekt HMŠK-a
Ivana Štimec-Sajko
Knjižnica Graditeljske, prirodoslovne i rudarske škole, Varaždin
knjiznica.rudak@gmail.com
Mediji nas obasipaju crnim prognozama o nestanku knjige i odumiranju klasičnih knjižnica. Sve slabiji učenički interes za knjigu školskim knjižničarima je pak pravi izazov pa smišljamo načine kako ih motivirati, vratiti im naviku čitanja, raspravljanja, kritičkog razmišljanja...
I kad sami srednjoškolci požele svoje rekreativno čitanje provjeriti kvizom znanja, tu priliku, kao knjižničari, ne smijemo propustiti! Sadržaji kulturne i javne djelatnosti sastavni su dio godišnjeg plana i programa rada školske knjižnice i knjižničara, kao i odgojno-obrazovnog rada škole u cjelini. Jedan od ciljeva školskih knjižničara je odgoj učenika i razvijanje kulturnih potreba i navika. Na taj način potičemo učenike na čitanje s razumijevanjem, istraživanje, otkrivanje i kreativno stvaranje, jer je takvo učenje najučinkovitije.
Dobru podlogu imali smo u već prokušanom osnovnoškolskom Čitanju do zvijezda. No, srednjoškolcima treba drugačiji pristup, zaključila je I. Vladilo i poduzela potrebne predradnje. Osmišljenu koncepciju temeljenu na dobroj praksi osnovnoškolskog provedbenog tima voditelja D. Ružića, zainteresirani članovi Hrvatske mreže školskih knjižničara prilagodili su srednjoškolskom uzrastu i njihovim interesima. Dvije Ivane (Vladilo i Štimec-Sajko) preuzele su odgovornost za provođenje ovog pilot-projekta u šk. god. 2013/2014, uz neprocjenjiv doprinos "iz sjene", kolegice Jasminke Horvatić-Bedenik koja je sastavljala pitanja za sve tri razine natjecanja.
Ono što smo znali od samog početka bilo je: želimo implementaciju suvremene informacijsko-komunikacijske tehnologije koju srednjoškolci vole koristiti, želimo knjige koje sami predlože i dajmo im kreativni zamah.
Sačinjene su detaljne Upute za provedbu natjecanja, razaslani informativni materijali svim voditeljima ŽSV-a s molbom prosljeđivanja članovima, omogućena je on-line prijava škola za natjecanje. Dvadeset šest prijava (naknadno su 3 škole odustale) pristiglo je iz 11 županija (Krapinsko-zagorske, 1 škola; Sisačko-moslavačke, 2 škole; Varaždinske, 5 škola; Koprivničko- križevačke, 2 škole; Bjelovarsko-bilogorske, 2 škole; Primorsko-goranske, 1 škola; Virovitičko-podravske, 1 škola; Požeško-slavonske, 1 škola; Zadarske, 1 škola; Istarske, 2 škole i Međimurske, 5 škola) procijenili smo zadovoljavajućim interesom.
Samo natjecanje provodi se u 2 dijela:
a) kviz znanja – online (na slici)
b) prezentacija multimedijskog uratka
Žanr i pisac odabrani su temeljem ankete provedene u srednjim školama Varaždinske županije na uzorku od 100 učenika po školi. Njihov je odabir bio kriminalistički roman, a autor Agatha Christie.
Odlučili smo tako baviti se njezinim romanima (Ubojstvo u Orijent Expressu, Deset malih crnaca i Iskričavi cijanid) a pridodali i Djevojku s brucošijade Matilde Mance, hrvatske spisateljice kriminalističkih romana za mlade. Tema multimedijskog uratka, čiji je zadatak potaknuti vršnjake na čitanje romana, bila je kriminalistički roman Agathe Christie: Ubojstvo u Orijent Exspressu.
Projekt se provodi prema unaprijed isplaniranim i vremenski određenim fazama tj. okvirnom Vremeniku natjecanja, vodeći računa da vremenski period bude dovoljan učenicima za temeljitu pripremu, a predviđene su školska, županijska i državna razina. Školsko natjecanje je pojedinačno, a 3 natjecatelja s najboljim postignutim rezultatima čine dalje ekipu/tim za županijsku razinu s koje, pak, po dvije najbolje ekipe iz županije ulaze u državno natjecanje.
Prvom školskom online natjecanju 18. prosinca 2013. pristupilo je ukupno 143 učenika. Uz njih bilo je 23 mentora – školskih knjižničara i po 2 člana povjerenstva različitih struka. Na županijskom natjecanju 27. veljače 2014. sudjelovalo je 18 ekipa (ostale kvalificirane za državno odlučile su pauzirati) tj. 54 učenika, mentori i povjerenstva povećana na 3 člana.
U srednjoškolskom natjecanju na državnoj razini 29. travnja 2014. sudjelovalo je 16 ekipa u kategoriji kviza znanja i 7 u kategoriji multimedijskog uratka. Prvo je mjesto osvojila Ekonomska i trgovačka škola Čakovec, mentorice Lee Resman-Borković, drugo mjesto osvojila je ekipa Prve gimnazije, Varaždin, mentorice Marinele Marčetić, a treća je bila ekipa Srednje škole Mate Blažine, Labin, mentorice Majde Milevoj Klapčić.
U kategoriji multimedijskog uratka prvo mjesto osvojila je Lana Pleško iz Srednje strukovne škole Varaždin, mentorice Ane Ravić, drugo mjesto dijelili su Lucija Sokač iz Strojarske i prometne škole Varaždin, mentorice Ksenije Perhaj i ekipa Prve gimnazije Varaždin, Matija Lukman, Antonio Čanadi i Matija Benić, mentora Vladimira Mikca, a treće mjesto pripalo je Emi Mataija iz Industrijsko-obrtničke škole Slatina, mentorice Svjetlane Dupan. Ispitno povjerenstvo za multimedijski uradak činili su Bojan Banić, Ivica Nikić i Nives Papandopulo.
Tijekom natjecanja povećava se broj pitanja (50, 60, 75) ali i razine poznavanja materije. Dok se na školskoj ispituju faktografski podaci, županijska pretpostavlja i temeljito poznavanje autora, a državna uključuje i teorijsko poznavanje žanra te pitanja iz opće kulture vezana uz djela.
Kviz znanja online, bio nam je izazov i svakako ga je trebalo isprobati. I dok je Ivana Štimec-Sajko kao suvoditeljica projekta za srednje škole brinula o komunikaciji s mentorima, prijavama, podsjećala na rokove i bavila se organizacijom, onako kako su vrijedni mentori upućivali svoje čitače, pretresali pročitano, propitivali, pretraživali, raspravljali... Ivana Vladilo je kao online moderator projekta za srednje škole pretraživala, isprobavala, čitala upute, propitivala tuđa iskustva ne bih li našla najbolju, naravno besplatnu, aplikaciju prema kriterijima koje si je zadala. A ispuniti aplikaciju ne bi bilo lako da se tog prevažnog posla sastavljanja pitanja nije prihvatila, vrlo ozbiljno i odgovorno, kolegica Jasminka Horvatić-Bedenik. Na školskom natjecanju koristio se Googleov alat za sastavljanje anketa čija je jedina mana što ne može ispravljati sam prema ranije upisanim točnim odgovorima. Na županijskom prešlo se na Testmoz, čiji je pak nedostatak ograničenje na 50 pitanja pa smo pisali kviz u 2 dijela.
Multimedijski uradci kao zamjena papirnatog plakata oduševili su nas raznolikošću korištenih aplikacija, pokazali su kako učenici suvereno vladaju tehnikama izrade multimedijalnih sadržaja, znaju svoju kreativnost iskazati različitim tehnikama i njihovim kombiniranjem.
Istina, za natjecanje je pristiglo samo 7 radova, ali svaki u drugom formatu, svaki poseban i jedinstven.
Čitanjem do zvijezda, natjecanje u znanju i kreativnosti za srednjoškolce, ima svoje specifičnosti iako je projekt nastao na temeljima dobre prakse višegodišnjeg lokalnog provođenja projekta u osnovnim školama. Što je novo? Širenje i otvaranje novih, srednjoškolcima primjerenijih komunikacijskih kanala. Sav strah i nepovjerenje, provedbom ovog prvog online natjecanja, vjerujemo, odagnali smo.
Iako će netko reći da je važno druženje na natjecanjima, a da ovakav oblik to uskraćuje, nismo skloni takvom razmišljanju. Mnoge su prednosti online natjecanja, svojom ekonomičnošću, minimalnim odsustvom natjecatelja s nastave, a članova povjerenstva s radnog mjesta, bez materijalnih troškova za putovanja i smještaj, omogućuje sudjelovanje škola iz najudaljenijih krajeva. Virtualno druženje danas je i tako uobičajeno. Korištenje tehnološke potpore u edukaciji već odavno nije novina, a omogućuje nam i otvaranje javnosti.
Završno druženje svih sudionika koji su bili u mogućnosti sami financirati dolazak bilo je organizirano u Čakovcu 9. svibnja 2014. (na slici) za vrijeme državnog natjecanje za osnovne škole, a srednjoškolskim ekipama, mentorima i članovima povjerenstva upriličen je prigodan program, razgled grad i podjela pohvala, diploma te nagrada najboljima. Sponzori za nagrade bili su izdavačke kuće Alfa i Katarina Zrinski.
Vjerujemo da smo ovim pilot-projektom prikupili dragocjena iskustva, uočili propuste, dobili vrijedne sugestije te da u sljedeću sezonu možemo krenuti s jednim novim ČDZ+ projektom koji bi se, zbog svojih specifičnosti, uz dužno poštovanje začetnicima osnovnoškolskog ČDZ-a ipak trebao vrednovati i organizirati kao novi i nezavisan projekt HMŠK-a. Sve detalje o ovom projektu možete pronaći i na službenoj e-stranici HMŠK-a: https://sites.google.com/a/knjiznicari.hr/.
|