|
Prošli brojevi: |
Broj 84, prosinac 2021. Broj 83, prosinac 2020. Broj 82, ožujak 2020. Broj 81, srpanj 2019. Broj 80, siječanj 2019. Broj 79, listopad 2018. Broj 78, srpanj 2018. Broj 77, travanj 2018. Broj 76, siječanj 2018. Broj 75, listopad 2017. Broj 74, srpanj 2017. Broj 73, ožujak 2017. Broj 72, siječanj 2017. Broj 71, listopad 2016. Broj 70, srpanj 2016. Broj 69, travanj 2016. Broj 68, siječanj 2016. Broj 67, listopad 2015. Broj 66, srpanj 2015. Broj 65, ožujak 2015. Broj 64, listopad 2014. Broj 63, lipanj 2014. Broj 62, travanj 2014. Broj 61, prosinac 2013. Broj 60, listopad 2013. Broj 59, lipanj 2013. Broj 58, veljača 2013. Broj 57, listopad 2012. Broj 56, lipanj 2012. Broj 55, ožujak 2012. Broj 54, prosinac 2011. Broj 53, rujan 2011. Broj 52, lipanj 2011. Broj 51, ožujak 2011. Broj 50, prosinac 2010. Broj 49, rujan 2010. Broj 48, lipanj 2010. Broj 47, travanj 2010. Broj 46, prosinac 2009. Broj 45, studeni 2009. Broj 44, srpanj 2009. Broj 43, ožujak 2009. Broj 42, prosinac 2008. Broj 41, rujan 2008. Broj 40, srpanj 2008. Broj 39, travanj 2008. Broj 38, prosinac 2007. Broj 37, rujan 2007. Broj 36, lipanj 2007. Broj 35, ožujak 2007. Broj 34, prosinac 2006. Broj 33, rujan 2006. Broj 32, lipanj 2006. Broj 31, ožujak 2006. Broj 30, prosinac 2005. Broj 29, srpanj 2005. Broj 28, ožujak 2005. Broj 27, prosinac 2004. Broj 26, srpanj 2004. Broj 25, ožujak 2004. Broj 24, studeni 2003. Broj 22/23, lipanj 2003. Broj 21, prosinac 2002. Broj 20, kolovoz 2002. Broj 19, travanj 2002. Broj 18, prosinac 2001. Broj 17, listopad 2001. Broj 16, lipanj 2001. Broj 15, veljača 2001. Broj 14, svibanj 2000. Broj 13, listopad 1999 Broj 12, ožujak 1999. Broj 11, srpanj 1998. Broj 10, ožujak 1998. Broj 9, studeni 1997. Broj 8, svibanj 1997. Broj 7, rujan 1996. Broj 6, veljača 1996. Broj 5, listopad 1994. Broj 4, rujan 1994. Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994. |
|
|
|
|
|
|
ISSN 1333-9575 |
|
Broj 63, lipanj 2014. :: Tema broja: školske knjižnice (knjižnična raznovrsnost u homogenosti)
Čitajte i hodajte! Tulum s(l)ova u Sisku
Jadranka Gabriša Perković
Knjižnica Industrijsko-obrtničke škole Sisak
jadranka.gabrisa@gmail.com
Pročitajte kako su učenici u Školskoj knjižnici Industrijsko-obrtničke škole Sisak vješto spojili dva projekta: Tulum s(l)ova (državni projekt) i Kretanjem do zdravlja (školski projekt) promovirajući čitanje iz užitka naglas i zdrave stilove života.
U trogodišnjim strukovnim školama čitanje i lektira su za učenike prava „noćna mora“. U školskoj se knjižnici traži najtanja knjiga. Učenici u svojim izjavama idu tako daleko tvrdeći da je čitanje samo za djevojke ili primjerice kada žele čitati Držićevog Dundo Maroja, traže da knjiga bude na hrvatskome jeziku. Napori mene kao školske knjižničarke i kolegica, nastavnica hrvatskoga jezika i književnosti da učenike potaknemo na čitanje te da kod kuće češće uzmu knjigu u ruke i čitaju su veliki, a rezultati skromni.
Međutim, jedan je projekt prije nekoliko godina, točnije 2012. znatno promijenio stav prema knjizi i čitanju u Industrijsko-obrtničkoj školi Sisak. Inventivna kolegica iz OŠ Ivana Kukuljevića u Ivancu, Draženka Stančić pokrenula je sjajan projekt pod nazivom Tulum s(l)ova – projekt poticanja čitanja iz užitka naglas. Potporu projektu su dale dvije udruge školskih knjižničara: Hrvatska udruga školskih knjižničara (HUŠK) i Hrvatska mreža školskih knjižničara (HMŠK). Cilj Tuluma s(l)ova je razvijanjem navika čitanja iz užitka naglas olakšati učenicima i razvoj i vještine informacijskog čitanja koje je preduvjet za uspješan život i adaptacija za cjeloživotno učenje. Drugi je cilj projekta pojavljivanjem u medijima promovirati i čitanje iz užitka i struku školskoga knjižničara. Kada sam 2012. godine učenike koji su imali naviku dolaska u školsku knjižnicu upoznala s projektom pokazali su veliki interes kao i nekolicina kolega u zbornici. Učenike je silno privukla ideja da će jednu cijelu noć boraviti u školskoj knjižnici, čitati, družiti se, gledati filmove i sl. Naime, Tulum s(l)ova se odvija u nekoliko faza: 1. faza – noćni čitateljski susret, 2. faza – izlazak u lokalnu zajednicu i čitanje iz užitka naglas, 3. faza – evaluacija projekta. Sve su faze detaljno razrađene, od pripremanja noćnog čitateljskog susreta do odnosa s medijima. Prvi Noćni čitateljski susret (25/26. 10. 2012.) protekao je odlično i svi smo zajedno tada donijeli odluku: želimo biti, ako ne najbolji onda, među najboljima. Tu smo noć imali viziju naših budućih izlazaka u lokalnu zajednicu i čitanja iz užitka kojih je u drugome ciklusu Tuluma s(l)ova 2012/2013. bilo 13. Marljivo i strpljivo smo se pripremali za svaki izlazak, o tome obavještavali medije: lokalne novine, lokalne radio postaje, portale, otvorili facebook profil školske knjižnice, Youtube adresu. Sve smo učinili prema pravilima i preporukama projekta i s mnogo entuzijazma i veselja. Kako bi jedna školska knjižnica bila proglašena najboljom (Tulum s(l)ova – projekt koji ima i natjecateljski karakter, ocjenjuju joj se prije svega broj izlazaka u lokalnu zajednicu, složenost i atraktivnost izlazaka, a uvid u to se stječe objavama na web stranicama knjižnice i Tuluma s(l)ova, u grupi Tulum s(l)ova, te kroz izvješća školskih knjižnica. Povjerenstvo na razini Hrvatske čiji su članovi ujedno i članovi udruga koje podupiru ovaj projekt donosi konačnu odluku o najboljoj školskoj knjižnici.
Upornost, marljivost, timski rad i suradnja na kraju su dali izvrsne rezultate uz atraktivne i maštovite izlaske u lokalnu zajednicu. Čitalo se na raznim mjestima s raznim sudionicima s planinarima, građanima Sisak, školskim knjižničarima, u drugim školama, gradskim knjižnicama. Čitalo se i u Nacionalnom parku Sjeverni Velebit, čitalo i hodalo. Čitalo se i s poznatim osobama kao što su Edo Popović i Zoran Vakula. Tekstovi su bili uvijek prigodni, pomno odabrani. Pažljivo se gradio imidž Tuluma s(l)ova u gradu Sisku, ali i šire. Jednom je prilikom glavna voditeljica Tuluma s(l)ova, Draženka Stančić rekla da je naša školska knjižnica prva uspjela čitanje naglas u sklopu projekta ostvariti kao brend, novu kulturnu uslugu, u svojoj županiji, jer više nemamo potrebu sami tražiti mjesta za čitanje, već nas se poziva čim se organizira kakvo kulturno događanje.
Ostvarili smo svoj mali san i 15. studenoga 2013. na završnoj svečanosti Tuluma s(l)ova na Interliberu u Zagrebu, školska knjižnica Industrijsko-obrtničke škole Sisak je proglašena najboljom u drugome ciklusu 2012/2013. Ponosni i sretni vratili smo se u svoj grad Sisak s diplomom i sa 60 novih knjiga za našu školsku knjižnicu kao nagradom. Grad Sisak je prepoznao vrijednost i značaj ovoga projekta i financijski ga podržao. Pobjednička ekipa je nagrađena jednim lijepim izletom u Nacionalni park Velika Paklenica (Grad Sisak je snosio troškove autobusnog prijevoza). Unatoč uspjehu, nismo se uspavali. Vrijedno i predano i dalje odlazimo u lokalnu zajednicu i čitamo iz užitka odlučni braniti naslov najbolje školske knjižnice.
Što su učenici dobili uključivanjem u projekt Tulum s(l)ova? Tijekom evaluacije jedan je učenik izjavio da je Tulum s(l)ova najbolje što mu se dogodilo u srednjoj školi. Učenici su stekli sigurnost u javnom nastupu. Stekli su nove prijatelje i poboljšali međusobnu komunikaciju. Kroz nekoliko humanitarnih akcija koje smo proveli i koje još provodimo, naučili su biti otvoreniji prema drugačijima i više empatični za nevolje drugih. Poboljšali su svoju verbalnu komunikaciju i proširili vokabular. Proširili su svoje spoznaje i znanja i dali krila mašti, jer svako je čitanje trebalo osmisliti i temeljito razraditi. S veseljem su svoje slobodno vrijeme posvetili čitanju iz užitka i druženju s novim osobama na njima do tada nepoznatim mjestima i u zanimljivim situacijama (planinarenje, ples, itd).
Projektu Tulum s(l)ova dali smo svoj poseban „pečat“ spojivši ga s jednim školskim projektom poda nazivom: Kretanjem do zdravlja. Spojili smo čitanje i hodanje (kretanje) što se pokazalo izvrsnim za školu u kojoj je pretežito muška populacija. Pod motom: ČITAJTE I HODAJTE promoviramo čitanje iz užitka naglas i zdrave stilove života.
|
|
|
|