Broj 61, prosinac 2013. :: Ostali skupovi i manifestacije u zemlji
4. okrugli stol Sekcije za školske knjižnice i dviju komisija HKD-a za školske knjižnice pod nazivom Uloga masovnih medija u odgoju djece i mladih Sisak, hotel Panonija, 3. listopada 2013. godine
Danica Pelko, dpelko@net.hr Knjižnica Osnovne škole Donja Stubica Jadranka Gabriša-Perković, jadranka.gabrisa@gmail.com Knjižnica Industrijsko-obrtničke škole Sisak O ulozi masovnih medija u odgoju u zadnje se vrijeme puno piše i govori. No malo se govori o tome kako spriječiti loš utjecaj masovnih medija, a kako iskoristiti pozitivne strane. Zato ne začuđuje što su školski knjižničari, koji u okviru programa knjižničnog odgoja i obrazovanja podučavaju medijsku kulturu, odlučili progovoriti o toj temi. Stručni skup je održan 3. listopada u Sisku u hotelu Panonija i zapravo je na najbolji mogući način obilježio početak Mjeseca školskih knjižnica. Organizator skupa je bilo Hrvatsko knjižničarsko društvo – Sekcija i komisije za školske knjižnice (osnovnoškolske i srednjoškolske), a potporu skupu dalo je Knjižničarsko društvo Sisačko-moslavačke županije, Narodna knjižnica i čitaonica „Vlado Gotovac” Sisak, Grad Sisak i Sisačko-moslavačka županija. Već na početku publiku su oduševili mladi iz plesne udruge Ulične sjene koju vodi Igor Posavec te Tomislav Čepegi iz Industrijsko-obrtničke škole Sisak. Na break-dance i rap način kritički su progovorili o društvu u kojem odrastaju. Skupu su se obratili predstavnici lokalne samouprave gradonačelnica Kristina Ikić Baniček i predstavnik županije Boško Zelić te predsjednica HKD-a Marijana Mišetić i predsjednica Knjižničarskog društva Sisačko-moslavačke županije Danijela Kulović. Na posljedice tabloidizacije medija koje djeluju na svijest i ponašanje djece i mladih u svom je predavanju upozorio Zlatko Miliša, redovni profesor Filozofskog fakulteta u Osijeku. Upozorio je na medijsku tiraniju i dao primjere medijskih manipulacija i kršenja dječjih prava u medijima. Posebno se osvrnuo na manipuliranje seksualnošću djece i mladih. Predavačica Dinka Juričić iz Školske knjige uglavnom se složila s profesorom Milišom te je ponudila dva vrlo djelotvorna lijeka za opasnosti koje vrebaju iz medija: kritičko mišljenje i ispravan sustav životnih vrijednosti. Tu je velika uloga roditelja i odgojitelja koji trebaju odgajati djecu tako da ne nasjedaju zamkama iz medija. Dinka Juričić je naglasila da unatoč lošem utjecaju medija, treba istaknuti i pozitivne strane, posebno interneta: razvijanje vlastite kreativnosti, neformalno socijalno učenje, suradnja i suradničko učenje. „Mlade ne treba štititi od medija, nego ih naučiti kako se njima služiti u svoju korist, a ne protiv nje.“ Profesor Igor Kanižaj sa zagrebačkog Fakulteta političkih znanosti upozorio je na veliku opasnost od elektroničkog nasilja. Problem je u tome što „mladi, institucije u Hrvatskoj, baš kao ni roditelji, nisu sposobni suočiti se s posve novim oblicima manipulacija s kojima se svakodnevno susreću.“ Problem je, nadalje, i u tome što su mladi većim dijelom informatički pismeni, ali medijski nepismeni, ne prepoznaju manipulacije, ne znaju vrednovati medijski sadržaj, iako ga i sami proizvode. S tim u vezi Kanižaj se osvrnuo na pitanje nove Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije u kojoj se pojam medija i medijske kulture uopće ne spominje. Profesor Danijel Labaš, predavač na Hrvatskim studijima u Zagrebu i predstavnik Društva za komunikacijsku i medijsku kulturu završio je plenarni dio konstatacijom da ima sve više „obrazovanih mladih ljudi i odraslih ljudi koji su svjesni velike uloge medija u našim životima, te se udružuju kako bi široj društvenoj zajednici - djeci, mladima, roditeljima - pomogli da 'pripitome' medije u svojem životu, te što bolje i dublje proniknu u načine njihova utjecaja, koristeći ih na svoju korist, izbjegavajući potencijalne rizike i moguće ovisnosti o njihovom pretjeranom korištenju.“ Labaš je predstavio projekt „Djeca medija“ u okviru kojeg se održavaju radionice i interaktivna predavanja u osnovnim i srednjim školama, radijska emisija „Izazovi“ i održava se internetska stranica www.djecamedija.org. U drugom dijelu stručnog skupa čuli smo od kolegica stručnih suradnica i učiteljica iz Strukovne škole Sisak, Osnovne škole „Ivan Goran Kovačić“, Slavonski Brod i OŠ „Petar Zrinski“ Čabar, kako one u svojim školama provode istraživanja i projekte u cilju odgoja za medije. Stručni skup je završio raspravom i zaključcima koje prenosimo u skraćenom obliku: - odgoj za medije kao izborni predmet u osnovnim i srednjim školama potreban je u svrhu učenja korištenja medija i odnosa prema medijskim sadržajima jer samo medijski pismena osoba sposobna je razumjeti i kritički procjenjivati složene poruke koje nam odašilju televizija, radio, internet, novine, časopisi, plakati, videoigre....; - nužni su odgoj za kritičko mišljenje i ispravan sustav životnih vrijednosti; ni jedno ni drugo čovjeku nije urođeno nego se mora naučiti, učenje je proces koji traži vrijeme, proaktivno dizajniran sustav, programe i odgojno zainteresirane mentore koji će programe provoditi kontinuirano, a ne samo prigodno i formalno; - potrebno je subjektiviziranje uloge pojedinca u odgojno-obrazovnom procesu; u odgoj treba uključiti i mlade te inicirati i podupirati programe vršnjačke pomoći, odgovornog roditeljstva i sl.; - vrlo je važno osmisliti i ispuniti slobodno vrijeme djece i mladih jer mediji najčešće ispunjavaju prazninu koju djeca i mladi danas osjećaju čime je prostor medijskoj manipulaciji otvoren; - kroz Nacionalnu strategiju za mlade treba poticati formiranje centara za mlade, parlamenta za mlade, gradskih programa djelovanja za mlade, klubova, umrežavanje udruga za mlade...; - nastavnike je potrebno stručno usavršavati kako bi se umanjila odgojna atrofija škole. Kao odgojitelji moramo biti privlačni i transparentni te dati mladima da sami kreiraju svoje slobodno vrijeme. Školske knjižnice zahvaljujući izvrsnoj edukaciji školskih knjižničara, stalnom stručnom usavršavanju na svim razinama od lokalne do državne i međunarodne, u 21. stoljeću postaju medijsko i informacijsko središte škole koje već ima veliku ulogu u ostvarivanju gore navedenih ciljeva. Školski knjižničari su već dosta dugo osviješteni o ulozi masovnih medija na odgoj djece i mladih. Dobro educiran i motiviran knjižničar može i treba biti ključna osoba u medijskom odgoju i odgoju za kritičko mišljenje djece i mladih.
|