Broj 42, prosinac 2008. :: Iz knjižnica
Aktivnosti za djecu u Narodnoj knjižnici i čitaonici Delnice
Posljednjih desetljeća događaju se velike promjene u radu narodnih knjižnica. Ne uvažavaju se samo aktualni korisnici, nego se pozornost počinje posvećivati i onima koji još nisu prepoznali svoje potrebe. Naime, sve se veća pozornost počinje posvećivati djeci i mladima.
U tom smjeru ide i Narodna knjižnica i čitaonica Delnice, koja se nastoji što više približiti svojim mladim korisnicima - organiziraju se kreativne radionice, pričaonice, satovi razredne zajednice u knjižnici, posjeti polaznika vrtića i prvih razreda osnovne škole, književni susreti, kazališne predstave.
Kreativna radionica
Na kreativnoj radionici potiče se djecu na kreativno stvaranje, ali i na čitanje i pisanje kroz druženje i igru. Tijekom takvog sata nastoji se pokazati djeci da učenje slova nije teško, dosadno i suhoparno, nego da može biti veselo, zabavno i maštovito.
Na jednoj od radionica djeca su upoznala slovo „O“ na jedan nov i zanimljiv način.
Kao pripremu za učenje, djeca su ljepila zrna kave, graha i kukuruza na pripremljene sheme i time su stvorena reljefna slova.
Motivacija za daljnji rad bila je priča Sunčane Škrinjarić Priča o tri snjegovića. Nakon razgovora o priči svako je dijete dobilo priliku pronaći okrugli oblik na ilustracijama slikovnice i proći prstom po njemu. Kroz tri vježbe: „pisanje“ slova „O“ kažiprstom po zraku, „pisanje“ slova „O“ koristeći se već pripremljenom shemom te pisanjem slova „O“ u brašnu, djeca su usvojila okrugli oblik slova „O“.
Na kraju sata svako je dijete dobilo jednaku shemu slova „O“, a zadatak je bio na maštovit i kreativan način nacrtati nešto koristeći tu shemu. Rezultati su bili: cvijet, jabuka, sunce, sladoled, sat, kuglica za božićno drvce, uskršnja pisanica.
Ovo je samo jedan od načina kako potaknuti dijete na učenje slova na zabavan i maštovit način.
Jesen u pričaonici
S ciljem stvaranja i jačanja čitalačkih navika u djece, u Narodnoj knjižnici i čitaonici Delnice ponedjeljkom se održava pričaonica priča za predškolce.
Budući da razvitak vještina čitanja i pisanja započinje mnogo prije no što dijete čita, u pričaonici se čitanjem i pričanjem priča, igrom riječi, pjevanjem pjesmica, brojalicama, imenovanjem predmeta, oblika, pojava, povezivanjem glasova i slova te međusobnom komunikacijom djece stvara temelj za razvitak čitateljskih vještina i vještina pismenosti u djece.
U pričaonici se u djece potiče razvoj opažanja, pažnje, mišljenja, logičkog zaključivanja; bogati se djetetova mašta i razvoj kreativnog mišljenja; potiče razvoj emocija i sposobnosti uživljavanja u različite situacije; djeca usvajaju moralne vrijednosti i humane poruke.
Tijekom mjeseca listopada pričale su se priče o šumi, životinjama koje žive u šumi, o zaštiti i očuvanju šume te o jeseni u šumi, npr. Bajke o čistoj šumi Manuele Vladić- Maštruko, Cvrčka i mrava Jeana de la Fontainea, Vučića Grge Sanje Pilić, Elmera Davida McKeea, Bila jednom… Stefani Gemmel i druge.
Doživljeno su djeca izražavala na različite načine: crtanjem, slikanjem, oponašanjem u igri uloga, pokretom i pjevanjem. Tako su na papir otiskivali listove u bojama jeseni, otiske kore različitog drveća na papiru bojali su i proučavali različitost šara, a potom izrezivali oblike drveća i napravili plakat, crtali su drveće u jesen, kao i plodove jeseni.
Poruke o moralnim vrijednostima koje su mogli čuti bile su: čuvaj i ne zagađuj prirodu,
slušaj svoje roditelje, budi vrijedan, cijeni različitost kod sebe i drugih.
Satovi razredne zajednice u knjižnici
Satovi razredne zajednice za učenike od petog do osmog razreda nekoliko su puta održani u prostoru Narodne knjižnice i čitaonice Delnice. Održali su ih vanjski suradnici poput pedagoga, liječnika opće prakse ili knjižničari. Teme do sada održanih predavanja bile su: prava djece, nasilje među djecom, verbalna i neverbalna komunikacija, strahovi u djece, anoreksija i bulimija, pubertet.
Predavanja su odlično prihvaćena i kod nastavnika i kod djece koja su se rado uključila u raspravu, u izradu plakata, postavljali pitanja i sl.
Predavanje Što je pubertet? za učenike petog razreda održala je liječnica opće prakse. Učenici su upoznati s promjenama koje doživljava mladi organizam u smislu tjelesnog i duševnog razvoja i sazrijevanja. Liječnica je učenicima ispričala niz savjeta o tome kako prihvatiti sve te promjene i nositi se s njima, kako se ponašati prema roditeljima i njihovim zahtjevima, kako se odnositi prema vršnjacima.
Učenicima je pokazana i na posudbu ponuđena literatura na tu tematiku.
Posjet učenika prvih razreda
Prvi razredi osnovne škole Ivan Goran Kovačić ove su godine povodom Mjeseca hrvatske knjige posjetili Narodnu knjižnicu i čitaonicu Delnice.
Cilj je bio upoznati učenike s radom knjižnice i pokazati im da knjižnica nije samo mjesto na kojem se posuđuju knjige nego da je to i mjesto održavanja literarnih i likovnih radionica, igraonica te mjesto druženja i zajedničkog pisanja zadaća.
Nakon upoznavanja s knjižnicom, uslijedio je kratki igrokaz Jesenka Jadranke Bandov Čunćić. Kako je učenicima igrokaz već od ranije bio poznat, izrazili su želju da se i sami okušaju u njegovu izvođenju.
Igrokaz je potaknuo učenike na aktivno sudjelovanje u razgovoru o jeseni, njezinim plodovima i značajkama. Bilo je zanimljivo čuti njihova razmišljanja o tome što se sve od plodova jeseni može napraviti, a prijedlozi su bili od zimnice do različitih igračaka.
Razgovor o jeseni bio je uvod u likovnu radionicu na kojoj su djeca temperama naslikala Stabla jeseni, njihovo viđenje jeseni kroz jedno stablo.
Radovi su ostali u knjižnici i izvješeni su na pano u Dječjem kutiću.
I. Majnarić
O. Glad
knjiznica-delnice@ri.htnet.hr
|