Broj 59, lipanj 2013. :: Tema broja: programi i usluge za djecu i mlade // poticanje čitanja
Poticanje čitanja u Češkoj
Mira Barberić Češka osnovna škola J. A. Komenskog, Daruvar mira.barberic@skole.hr Narod koji malo čita, malo zna. Narod koji zna malo, donosi loše odluke – kod kuće, u poslovanju, na sudu, na biralištu. Neobrazovana većina može nadvladati obrazovanu manjinu – to je vrlo opasni aspekt demokracije. (Jim Trelease, The Read-Aloud Handbook) Testiranje PISA (2009), koje je ispitivalo čitalačku pismenost petnaestogodišnjaka, dalo je zabrinjavajuće rezultate za učenike u Češkoj (kao i u Hrvatskoj). Rezultati su znatno ispod prosjeka zemalja članica Organizacije za ekonomsku suradnju i razvoj (OECD) i partnerskih zemalja. U Republici Češkoj rezultati i ostali pokazatelji istraživanja PISA iskorišteni su kao pokazatelji potrebe za poduzimanjem i provođenjem akcije i projekata za poticanje čitanja. Za promicanje i razvoj čitanja neophodne su institucije koje mogu u znatnoj mjeri utjecati na čitatelje. U Republici Češkoj nositelji akcija i projekata poticanja čitanja su knjižnice i knjižničarske udruge, ali vrlo velika važnost pridaje se utjecaju obitelji, školama, izdavačima i – medijima. Profesionalna knjižničarska udruga SKIP (Svaz knihovníků a informačních pracovníků – Udruga knjižničara i informacijskih stručnjaka) promicanju čitanja posvećuje kontinuiranu pozornost organiziranjem niza akcija na nacionalnoj razini kojima nastoje utjecati na širu javnost. Neke od tih akcija istovjetne su onima koje se organiziraju i kod nas, ali u Češkoj su daleko brojnije: Tjedan knjižnica, Veliko listopadsko zajedničko čitanje (Velké říjnové společné čtení - VŘSČ) koje se provodi na način da se određenog dana u listopadu organizira zajedničko čitanje u knjižnicama diljem Češke, Ožujak – mjesec čitatelja u okviru kojeg se obilježava i Tjedan čitanja (u knjižnicama dominiraju akcije čitanja naglas), Moja knjiga – projekt odabira najpopularnije knjige na temelju anketiranja čitatelja iz cijele zemlje, obilježavanje obljetnica značajnih književnika… Najznačajnija akcija SKIP-a i njegovog ogranka KDK-a (Klub dětských knihoven – Klub dječjih knjižnica) i ujedno najveća akcija poticanja dječjeg čitanja u Češkoj je Noć s Andersenom (Noc s Andersenem). Provodi se od 2001. godine na dan rođenja H. Ch. Andersena (2. travnja), a cilj ovog netradicionalnog projekta je da korisnici knjižnica na zabavan način provedu noć u knjižnici uz zajedničko čitanje i razne druge aktivnosti povezane uz knjigu. Akcija se provodi i u drugim zemljama (Poljska, Slovenija, Slovačka) i u nju se svake godine uključuje sve veći broj čitatelja. SKIP i KDK zajednički provode niz projekata usmjerenih na mlađe čitatelje s ciljem poticanja čitanja, razvijanja mašte i kreativnost te stvaralaštva kod djece i mladeži: organiziraju razne literarne, dramske i likovne radionice na zadanu temu, literarne natječaje te kvizove. Vrlo zanimljiv projekt SKIP-a na razini cijele države s ciljem populariziranja čitanja poznatih književnih djela je i onaj iz 2005. u okviru kojeg je tiskana serija plakata Pročitajte to prije Hollywooda – (Přečtěte si to dřív než Hollywood). Plakati prikazuju provokativne fotografije fiktivnih filmskih adaptacija kojima se duhovito kritizira degradiranje poznatih književnih djela kada ih se pretvara u proizvod masovne zabave. Plakati su popraćeni sloganom: Pročitajte to prije Hollywooda jer nakon filmske adaptacije roman postaje neprepoznatljiv (slika). Na ovaj projekt nadovezao se projekt Čtu (po uzoru na američki projekt Read) na kojima poziraju javne osobe čitajući omiljenu knjigu. U Češkoj je na plakatu pozirao pjevač, sudionik prvog godišta showa Češka traži zvijezdu i na taj način se kampanju usmjerilo prema mlađoj populaciji. Jaki utjecaj medija (kao što su televizija, radio i internet) iskorišten je u projektu Cijela Češka čita djeci (Celé Česko čte dětem) čiji su pokrovitelji Ministarstvo kulture, Ministarstvo školstva, mladeži i sporta te UNICEF. Individualni pokrovitelj bio je i Václav Havel sve do svoje smrti 2011. godine. Iz projekta Cele Česko čte dětem izrasla je neprofitna organizacija čija je misija učvršćivanje i jačanje odnosa unutar obitelji svakodnevnim čitanjem djeci barem 20 minuta. Redovito čitanje djeci vrlo je važno za emocionalno zdravlje djece, razvijanje pamćenja i mašte, razmišljanja te za stvaranje čitateljskih navika kod djece. Zajedničko čitanje ujedno jača vezu između djece i roditelja. Popularnosti i uspjehu projekta uvelike je pridonijela Češka televizija (ČTV) koja se 2009. godine uključila kao partner u kampanju svakodnevnim emitiranjem televizijskih spotova u kojima se ističe važnost glasnog čitanja djeci. Spotovi su emitirani na sva tri programa Češke televizije tijekom cijele godine. Medijsko podupiranje ideje redovitog čitanja djeci jedan je od glavnih ciljeva nacionalne kampanje Cele Česko čte dětem, a cijelu kampanju prati i Češki radio. Nacionalna knjižnica je web-stranicu www.celeceskoctedetem.cz izabrala kao relevantan izvor informacija, arhiviran kao dio kulturne baštine Republike Češke. S ciljem propagiranja kampanje tiskan je kalendar s motivima bajki u kojima su poznate ličnosti iz javnog života pozirale sa svojom djecom u ulozi likova iz bajki, zatim plakati s motivima iz poznatih bajki s duhovitim natpisima (Princ na slici: „Za vaše dijete poljubit ću i žabu!“ Vi možete učiniti puno više. Čitajte svojoj djeci barem 20 minuta – svaki dan.) Vrlo su bile zanimljive i popularne akcije javnog čitanja, koje su se također provodile u okviru ovog projekta, u kojima poznate osobe iz javnog i kulturnog života čitaju pred okupljenim čitateljima – slušateljima. Ovaj oblik populariziranja knjige i čitanja čest je i omiljen pa je tako tijekom akcije Ožujak - mjesec čitatelja organiziran Maraton čitanja u okviru kojeg su upriličeni susreti s autorima koji su čitali naglas svoja djela publici. Kao jednu od aktivnosti koja bi trebala poprimiti šire razmjere je i organiziranje Međunarodnog tjedna čitanja djeci. Suorganizator projekta je sestrinski projekt Cała Polska Czyta Dzieciom iz Poljske. Cilj je ove akcije započeti trajnu suradnju s međunarodnim organizacijama čije aktivnosti njeguju ljubav prema književnosti i potiču čitanje kao način njegovanja obiteljskih vrednota. Međunarodni tjedan čitanja planira prerasti u međunarodni projekt na europskoj razini, pod nazivom All of Europe Reads to Kids. Osim navedenog, u Češkoj su se kao jedan od načina upoznavanja književnih klasika, pojavile audioknjige. Na internetskoj stranici Češkog radija duhoviti natpisi Nosi Boženu u metro ili Povezi Aloisa na biciklu zapravo propagiraju klasike češke književnosti (Božena Němcová, Alois Jirásek) koji se mogu presnimiti u mp3 formatu s internetskog portala. Radi se o vrlo kvalitetnim zvučnim snimkama u kojima su sudjelovali poznati glumci. (Na slici reklamni banner Povezi Aloisa na biciklu.) Udruga knjižara i nakladnika i češka udruga Svijet knjige također su inicijatori kampanje poticanja čitanja knjiga u Češkoj u okviru projekta Rastemo s knjigom (Rosteme s knihou). Kampanja se obraća uglavnom djeci predškolske i školske dobi, a o njihovim aktivnostima je šira javnost informirana putem internetske stranice www.rostemesknihou.cz. Internet kao medij također je dobro iskorišten u Češkoj i za ljubitelje knjiga, kao i za one koji će to tek postati. Njima su na raspolaganju brojne internetske stranice s vrlo kvalitetnim sadržajima koji populariziraju knjigu i čitanje i potiču čitanje kroz razne natječaje i kvizove. Navodeći samo neke od brojnih oblika poticanja čitanja u Češkoj, htjela sam informirati svoje kolege knjižničare i navesti ih na razmišljanje o tome što se sve kod nas u Hrvatskoj poduzima u cilju promicanja čitanja, a što bi se još moglo poduzeti – i eventualno potaknuti na neki novi projekt kojim bismo knjigu, čitanje, knjižnice i knjižničare široj javnosti predstavili ne samo kao potrebnima u društva koje teži napretku – već i neophodnima.
|