Broj 47, travanj 2010. :: Iz knjižnica
Marketing u školskoj knjižnici Osvrt na upitnike školskih knjižničara Vukovarsko-srijemske županije
Školska knjižnica treba se i mora promovirati svojim prostorom, knjižničnim fondom, stručnošću, te biti spremna na nove izazove. Marketing svake knjižnice temelj je na kojem se ona treba pokazati i prikazati. Većina školskih knjižnica Vukovarsko-srijemske županije nalazi se još uvijek u neprimjerenom prostoru; s obzirom na broj učenika i veličinu knjižničnog fonda, s neprilagođenim policama, vrlo malim čitaoničkim udjelom i bez slobodnog pristupa računalu. Slika takvih knjižnica mijenja se napretkom tehnologije. Naglasak daju nove tendencije u obrazovanju – naglašena je uloga onoga tko uči. U ostvarivanju ciljeva onoga koji uči, školska knjižnica sudjeluje svojim raznolikim knjižničnim fondom, pomagalima i stručno osposobljenim djelatnikom. Obrazovanje – put koji nikada ne završava, školska knjižnica je nezaobilazan činitelj njegovog uspješnog i kvalitetnog ostvarivanja. U ispunjavanju ovakvih ciljeva pomaže multimedija i nužnost informacijskog aspekta obrazovanja kao i nove tehnologije. Pomoć i suradnja s učiteljima, suradnički i timski rad, preduvjet su ali i marketing školske knjižnice za uspješno izvođenje nastavnog procesa, kao i stručno usavršavanje učitelja i stručnih suradnika. Kako bi se ostvarili navedeni ciljevi, potrebno je organizirati različite aktivnosti – putem marketinga – za učenike, roditelje, učitelje, stručne suradnike i šire, te na taj način omogućiti sudjelovanje obitelji u životu zajednice. Važnost slobodnog i brzog pristupa informacijama iznimno je važna u razvoju pismenosti i aktivnog sudjelovanja u društvu, odnosno razvoju demokracije. Stoga je potrebno razvijati suradnju i s drugim ustanovama i organizacijama koje se bave djecom, i to putem knjižničnog marketinga. Upitnik je ispunilo tijekom rujna 2008. godine 32 školska knjižničara iz 50 osnovnih škola Vukovarsko-srijemske županije. Upitnik je imao 5 pitanja otvorenog tipa. Cilj provođenja upitnika bio je ukazati školskim knjižničarima na važnost i ulogu marketinga u školskoj knjižnici, utvrditi koliko knjižničari promoviraju školsku knjižnicu te ih uputiti na koje sve načine mogu i trebaju promovirati rad školske knjižnice. Rezultati pokazuju da se rad školskih knjižnica promovira kroz različite aktivnosti (izložbe, panoi, plakati, posteri, letci, radionice, izdavanje brošura, predavanja, tribine, suradnja s učiteljima, roditeljima, lokalnom zajednicom te ostalim kulturnim i javnim ustanovama…), a sve u cilju promoviranja školske knjižnice. Školski knjižničari pokazali su svjesnost i važnost marketinga u školskoj knjižnici. Također su utvrđene pozitivne promjene u radu školske knjižnice, što je dobar pokazatelj uspješnosti marketinga. Učenici, učitelji i roditelji sudjeluju u različitim aktivnostima koje organizira školska knjižnica (nije više samo mjesto posudbe, sada je knjižnica puno više od toga), što je dobar poticaj za još bolji rad školske knjižnice. Prema kazivanju knjižničara, najbolji suradnici (prema pisanoj riječi školskih knjižničara) su ravnatelji, učitelji, učenici i pedagozi koji su prepoznali važnost i ulogu školske knjižnice. Školska knjižnica na taj način ostvaruje svoj glavni cilj – naučiti korisnike da dolaze u školsku knjižnicu koje je multimedijsko središte otvoreno svima. Školski su knjižničari naveli da za suradnike najviše žele: učitelje, stručne suradnike, ravnatelje, gradske knjižnice, roditelje, lokalnu zajednicu. Većina njih i surađuje, sudjeluje u radu i promoviranju rada školske knjižnice, a najviše surađuju s djelatnicima škole, s nekima u većoj ili manjoj mjeri, što je dobar pokazatelj suradnje, ali i poziv ostalima da se uključe. Marketing je dio svakog posla, pa tako i školske knjižnice. I ovo je način promoviranja rada školskih knjižnica s ciljem da se ta potreba prizove u svijest svih nas. Školski su knjižničari svojim odgovorima pokazali da svojim marketingom unaprjeđuju rad naše struke, što je pohvalno i poticajno. Školski knjižničari trebali bi marketing usmjeravati razvijanju kreativne strategije za rješavanje problema (prostor, fond, informatizacija, status školskog knjižničara, financiranje) koji sprječavaj njihov razvoj. „Profit“ školske knjižnice je napredak naše djelatnosti i naš osobni napredak. Potrebno je naučiti da se sve može i mora promovirati. Uočeni su pomaci, ali još uvijek nisu dovoljni. Školski knjižničari nastoje promovirati rad školske knjižnice, i to na različite načine, što je pokazalo pozitivan utjecaj marketinga u radu školske knjižnice, ali i sve veći broj suradnika koji žele biti dio toga. J. Cvrković jelena_ljubek@net.hr
|