-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 85, veljača 2023. :: Godina čitanja


Projekti poticanja čitanja u školskim knjižnicama

Jedina stvar koju sa sigurnošću moraš znati jest lokacija knjižnice. - rekao je jednom Albert Einstein. I bio je u pravu. Jer ako znate gdje je knjižnica, imate pristup svim informacijama koje vam mogu zatrebati.

Mnogo je aktivnosti koje provode školske knjižničarke i knjižničari, a velik dio njih odnosi se na poticanje čitanja. Nije lako u današnjem digitalnom svijetu motivirati učenike na čitanje knjiga, ali knjižničarke i knjižničari imaju neke supermoći pa im čak to uspijeva.
Godina čitanja povod je da se prisjetimo brojnih takvih projekata koji se u školskim knjižnicama provode već godinama.

Tulum s(l)ova projekt je poticanja čitanja iz užitka čiji je cilj utjecati na jačanje pozitivnog stava učenika prema čitanju i koji je započeo 2011. Čitanjem iz užitka razvija se vještina čitanja i ono prestaje biti naporno. Čitateljski je susret početna akcija kojom se želi njegovati navika čitanja. Projekt je namijenjen učenicima viših razreda osnovnih škola i nižih razreda srednjih škola. Počinje zadnjeg vikenda u listopadu noćnim čitateljskim susretom i traje godinu dana, kada se odlazi na čitanja u lokalnu zajednicu.

Nacionalni projekt Čitamo mi, u obitelji svi pokrenut je 2011. godine u organizaciji Hrvatske mreže školskih knjižničara. Projekt je zamišljen kao putovanje knjižničnog ruksaka od jednog do drugog učenika trećeg razreda dok ne obiđe sve učenike. Ruksak ostaje kod učenika 5 dana. U njemu se nalazi 8 zanimljivih knjiga iz različitih područja prema odabiru školskog knjižničara. Neke su knjige samo za roditelje, neke samo za djecu, a neke za zajedničko čitanje. Prije povratka u školu, učenik bilježi dojmove pročitanoga u bilježnicu te ih u razredu prepričava.

Čitanjem do zvijezda natjecanje je u kreativnosti i znanju koje se održava od 2009. Ciljevi tog projekta su poučavanje djece i mladih informacijskim tehnikama, vještinama i znanjima, unaprjeđenje njihovih životnih vještina i sposobnosti, poticanje razvoja njihove kreativnosti i stvaralaštva, te smislenog provođenja slobodnog vremena. Projektom se potiče timski rad, ali i individualan trud. Natjecanje se odvija na tri razine: školskoj, regionalnoj i državnoj. Postoje dva dijela natjecanja, kviz znanja o pročitanim knjigama i izrada multimedijskog uratka o pročitanim knjigama.

Natjecanje u čitanju naglas namijenjeno je učenicima od 3. do 8. razreda osnovnih škola širom Hrvatske. Ciljevi natjecanja su: poticanje i popularizacija knjige, čitanja i čitanja naglas, razvijanje ljubavi prema knjizi i čitanju kao kvalitetnom načinu provođenja slobodnog vremena, unaprjeđenje čitalačkih sposobnosti učenika, naglašavanje čitanja kao temelja cjeloživotnog obrazovanja, poticanje usmenog izražavanja te razvijanje motivacijskih sposobnosti. Inicijator natjecanja u čitanju naglas je Narodna knjižnica i čitaonica „Vlado Gotovac” Sisak. Učenici se natječu 5-minutnim predstavljanjem djela (2-minutnim obrazloženjem odabira knjige i potom 3-minutnim izražajnim čitanjem naglas).

Naša mala knjižnica projekt je nakladničke kuće Ibis grafika, usmjeren na stalno povećanje i razvoj publike među djecom, kako bismo u budućnosti dobili publiku koja će biti spremna kritički čitati književna djela. Ciljevi projekta su: poticanje kritičkog čitanja već od najranije dobi, promoviranje vrhunskih književnih djela hrvatskih i stranih autora koja prate ilustracije izrađene prema najvišim umjetničkim standardima, pristupačnost kvalitetnih knjiga stranih autora na hrvatskom jeziku, suradnja učitelja/knjižničara, roditelja i učenika i uključivanje roditelja u školsku zajednicu. Knjižnice, vrtići i škole koji se prijave za sudjelovanje u projektu uz knjige dobiju i kreativne knjižice kojima je cilj potaknuti djecu na čitanje i aktivno sudjelovanje u projektu.

Od 2010. u Hrvatskoj se održava nacionalni projekt Čitajmo zajedno - čitajmo naglas: zaboravljene knjige. Nositelj samog projekta je Osnovna škola Ante Kovačića Zlatar, a autor i voditelj projekta na nacionalnoj razini bio je stručni suradnik knjižničar Denis Vincek. Bit je projekta da se čita zajedno, da se čita naglas i da se čitaju zaboravljene knjige – one knjige koje se nalaze u knjižničnim fondovima, ali nisu u obveznoj lektiri. Projekt potiče učenike na čitanje, a njegova je osnovna namjera da razvije njihove čitateljske kompetencije, čime se bogati dječji rječnik, otvaraju teme za razgovor, jačaju socijalne vještine, potiče stvaralaštvo, razmišljanje i rješavanje problema, smanjuje stres, pojačava empatiju, produbljuje emocije, otkriva nove svjetove, jača samopoštovanje i međusobno poštivanje.
Mreža čitanja projekt je Hrvatske mreže školskih knjižničara koji se održava od školske godine 2020./2021. kao kviz za poticanje čitanja i kreativnosti. Provodi se na tri razine: školskoj, regionalnoj i državnoj, a učenici mogu sudjelovati u kvizu znanja ili izradom multimedijskog uratka kojim se na kreativan i nov način nastoji potaknuti i druge na čitanje zanimljivih naslova. U projektu sudjeluju osnovnoškolski i srednjoškolski knjižničari te učenici iz cijele Hrvatske.

Još jedan zanimljiv projekt Hrvatske mreže školskih knjižničara kojim se promovira čitanje lektirnih naslova je Lektira na mreži. Pokrenut je početkom školske godine 2020. / 2021., a namijenjen je učenicima, školskim knjižničarima i profesorima hrvatskoga jezika srednjih škola u Hrvatskoj. Voditelj tog projekta je Josip Strija, stručni suradnik školski knjižničar Gimnazije Petra Preradovića Virovitica. Ciljevi projekta su: poticati kvalitetnu suradnju školskih knjižničara i nastavnika hrvatskoga jezika i književnosti u obradi lektire, educirati, motivirati, usmjeriti i potaknuti učenike na korištenje novih načina rješavanja problema, novih oblika kreativnog izražavanja i na otvorenost prema drugačijim i novim rješenjima problema te koristiti digitalne alate za izradu digitalnih kreativnih uradaka kao podrška ostvarenja odgojno-obrazovnih ishoda predmeta hrvatski jezik. Projekt se provodi u 4 faze, a uratke koje učenici izrade vrednuju mentori stručni suradnici školski knjižničari, javnost i prosudbeno povjerenstvo.

Možda se ne čini tako, ali još uvijek postoje djeca koja vole čitati i koja će između listanja na pametnom telefonu ili tabletu i knjige odabrati ono drugo. Jer ništa ne može zamijeniti pisanu riječ i dobrobiti koje ona pruža dječjem razvoju. Školski knjižničari su ti koji će uz roditelje i učitelje prepoznati u nekome ljubav prema čitanju ili je možda razviti. Uz brojne projekte koji potiču učenike na čitanje, oni provode i razne radionice, pričaonice, čitalačke izazove, vode čitateljske klubove, a sve kako bi probudili u učenicima plamen koji će, nadamo se, nastaviti gorjeti cijeloga života.

Školske knjižnice su oaze u pustinji. Palme ondje pružaju utjehu, znanje, razumijevanje, savjet i ohrabrenje. Jezero je ondje sačinjeno od ljubavi, umirujuće je i duboko. (A. Gidwitz)

A školski knjižničari možda ne znaju sve, ali svakako znaju kako sve saznati!


Marija Bratonja
Ekonomska škola Vukovar

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-