-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 85, veljača 2023. :: Knjižnična edukacija


Odgojni rad školskih knjižničara

Danas pod utjecajem informacijske tehnologije, ali i pandemije, učitelji i stručni suradnici knjižničari sustavno uvode informacijsko-komunikacijske tehnologije u proces učenja i poučavanja te izradu digitalnih obrazovnih sadržaja. Sustavno korištenje digitalnih obrazovnih sadržaja knjižničaru omogućuje pripremu i organizaciju nastave na inovativan način, usklađujući je s potrebama i mogućnostima učenika.

No profitiraju li mladi od informacijsko-komunikacijskih tehnologija u svrhu učenja ili ne? Brojni su pokazatelji iznijeli pozitivne, ali i negativne strane suvremene nastave.

Edukacija u organizaciji Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo PoMoZi Da pomogla je učenicima potrebitim razgovora, podrške i razumijevanja njihovih problema. Uz ostale nositelje školskog stručnog tima, u spomenutoj edukaciji i knjižničar pruža veliku pomoć učenicima. Književna djela u određenom uzrastu mogu pomoći pri otkrivanju narušenog mentalnog zdravlja mladih osoba.

Aktivno učenje dio je suvremene nastave. Podrazumijeva učenje putem otkrivanja, stvaralačko i smisleno učenje. Pritom učenik sam dolazi do informacija, obrađuje ih i njima se koristi. Aktivan je sudionik nastavnog procesa i aktivno traga za informacijama i znanjem. Samostalno iznosi svoje mišljenje i ideje. Suvremena nastava stavlja naglasak na skupni oblik učenja, ponajprije radi pozitivnih učinaka na socijalni razvoj pojedinca. Cilj aktivnog učenja stvaranje je znanja i razvoj osobnosti kroz suradnju. Tako se učenici dodatno motiviraju. Nažalost, u situacijama kad su učenici onemogućeni ostvariti skupni oblik učenja, individualno učenje, često bez nadzora, može rezultirati lošijim ocjenama, ali i potaknuti različite negativne emocije.

Suvremena nastava omogućila je korištenje suvremenih tehnologija koje učenicima pomažu u učenju, no s druge strane može stvoriti i potencijalne ovisnike o tehnologiji. Upravo učitelj ili knjižničar trebali bi voditi učenika kroz suvremenu nastavu i aktivno učenje. Školski se knjižničari stalno stručno usavršavaju i prate trendove suvremene nastave. Vole izazove i nastoje je ih hrabro upoznati kako bi bili ukorak s učenicima.

Nažalost, još uvijek smo društvo koje o mentalnom zdravlju mladih ne brine dovoljno.
Učenici su, prije svega, pod velikim pritiskom ocjena. Ocjena je još uvijek jedino mjerilo sreće i uspjeha. O preopterećenosti učenika tijekom borbe za ocjenu, izloženosti raznim stresnim situacijama (vršnjačko nasilje, obiteljski problemi, siromaštvo...) premalo se govori. Nažalost, društvo reagira tek kada se dogodi nešto loše. Osnovne škole imaju svoje preventivno-odgojne programe koji mogu pomoći mladoj osobi.

Mladima trebaju socijalno-emocionalne vještine poput stvaranja i održavanja odnosa, rješavanja problema, komunikacije, empatije, svjesnosti o sebi, svojim emocijama i potrebama. To su ključni elementi za razvoj zdravih, autentičnih, kreativnih i produktivnih mladih ljudi koji će društvu donositi pozitivne promjene.

"Program PoMoZi Da razvijen je u sklopu projekta Živjeti zdravo Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, sufinanciranog iz Europskog socijalnog fonda, elementa Zdravstveno obrazovanje, podelementa Mentalno zdravlje. Navedena edukacija sastavni je dio postupka certificiranja 3P edukatora. 3P označava korake pružanja psihološke prve pomoći djeci i mladima tijekom neposrednog razgovora (tri osnovna koraka koji počinju slovom P – Pristupi, Podrži i Potakni)." (PoMoZi Da: promicanje mentalnoga zdravlja djece: priručnik za učitelje i nastavnike. Zagreb, 2021.)

Školski knjižničar može pomoći mladima. Edukacijom u programu PoMoZi Da naučit će kako prepoznati simptome koji upućuju na narušeno mentalno zdravlje pojedinca, kako dati podršku i prvu pomoć mladoj osobi. Pomoć i pružanje pomoći dio su moralnih vrijednosti svakog čovjeka. Mlade treba podržavati i stvoriti im okruženje u kojem će se osjećati sigurno i sretno. Treba im osvijestiti kako je učenje važno, ali stvarni se uspjeh ne mjeri prosjekom 5,0, nego stečenim znanjima i vještinama. Visoka očekivanja utječu na razvoj mladih i na sliku koju stvaraju o sebi, što može rezultirati osjećajem opterećenosti i stresa, ali i potencijalno narušenim mentalnim zdravljem. Zato je važno educirati i osnažiti mlade, ali i njihove roditelje i odgojno-obrazovne djelatnike, kako bi mladima mogli pomoći.

 

Jelena Cvrković

OŠ Josipa Kozarca, Vinkovci

jcvrkovic@gmail.com

 

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-