-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 85, veljača 2023. :: Godina čitanja


Poticanje čitanja suradnjom knjižnice i škole

U Godini čitanja 2021. u Knjižnici Voltino obilježava se peta obljetnica pokretanja projekta za poticanje čitanja djece mlađe školske dobi Kutak i trenutak za priče, koji se provodi u suradnji s OŠ Voltino.
Knjižnica Voltino već dugi niz godina surađuje s OŠ Voltino u realizaciji brojnih sadržaja i programa za poticanje čitanja. Neki od programa poticanja čitanja su upoznavanje učenika prvih razreda sa sadržajima i programima knjižnice, održavanje satova lektire, organiziranje susreta s autorima i ilustratorima književnih djela, obilježavanje prigodnih datuma predlaganjem odgovarajuće literature, organizacija programa Kutić priča, održavanje programa Kocka pričalica, izrada taktilnih slikovnica, organizacija programa Moja mama/tata vam čita, Čitateljski kutak na otvorenom, sudjelovanje u Nacionalnom kvizu za poticanje čitanja. Svim se tim aktivnostima želi djecu uvesti u svijet knjige, razviti čitateljske navike i potaknuti ljubav prema čitanju.

Kroz intenzivnu suradnju s OŠ Voltino knjižnica se potvrdila kao idealno mjesto za neformalno učenje i kvalitetno provođenje vremena izvan prostora škole. Djeca knjižnicu ne doživljavaju kao prostor ocjenjivanja i učenja u zadanim okvirima, a u opuštenom i poticajnom okruženju knjižnice mogu im se ponuditi brojne aktivnosti i programi za aktivno učenje i usvajanje novih znanja te upoznavanje s novim medijima i tehnologijama, u skladu sa zadaćom narodnih knjižnica u modernom društvu.
Ideja o osmišljavanju projekta za poticanje čitanja za učenike razredne nastave u produženom boravku javila se u suradnji s učiteljicom razredne nastave u OŠ Voltino, Romanom Kutlača. 2017. godine pokrenut je projekt Kutak i trenutak za priče. Učenici produženog boravka jednom mjesečno dolaze u knjižnicu s učiteljicom Romanom na radionice vezane uz prigodni datum ili temu, uz koje knjižničarke pripremaju odabir odgovarajućih slikovnica. Nakon pročitane slikovnice koja prati zadanu temu, svaka je radionica osmišljena tako da sadrži Trenutak za priču, Edukativan trenutak, Kutak za pisano stvaralaštvo i Kutak za kreativni trenutak. Čitajući odabrane tekstove i popratnim kreativnim aktivnostima učenici su se upoznali s nizom sadržaja vezanim uz mobilnost, zdravu prehranu, toleranciju, ekologiju, emocije... Obilježeni su mnogi prigodni datumi kao što su Europski dan bez automobila, Međunarodni dan močvare, Međunarodni dan poezije, Svjetski dan šuma i dan stabala, 50. rođendan profesora Baltazara, Svjetski dan Afrike.

U pet godina provođenja projekta, od 2017. do 2021., i unatoč pandemiji koronavirusa, održano je 36 radionica. Koncept projekta omogućio je povezivanje s brojnim vanjskim suradnicima. Na 12 radionica gostovalo je 13 suradnika: pet književnika i jedna pripovjedačica, troje ilustratora i umjetnika, profesor Grafičkog odjela Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn, članovi Filatelističkog kluba Zagreb, glumica i dramska pedagoginja.
Kontinuiranim održavanjem radionica uvidjelo se da osmogodišnjaci jako vole zajedničko slušanje priča, velik im je događaj posjet knjižnici s učiteljicom, pokazuju interes za interpretaciju pročitanog kroz kreativni izričaj i jako su ponosni i zadovoljni svojim izloženim radovima u prostoru knjižnice. Nakon svake radionice uređuju pano s nastalim radovima te posjećuju izložbe s članovima obitelji i prijateljima.

Glavna misao pri osmišljavanju projekta bila je potaknuti djecu na čitanje i razviti kod djece ljubav prema knjizi i pisanoj riječi. Slikovnica je izvrsno sredstvo komunikacije između djece i odraslih, a razgovor o slikovnici nakon čitanja, uz promatranje ilustracija, potiče dijete na razgovor i raspravu o zadanoj temi. Svjesni činjenice da djecu treba naučiti važnosti i dobrobitima čitanja priča i bajki, od velikog je značaja bilo u projekt uključiti autore slikovnica, književnike i ilustratore. Na radionicama Kutka i trenutka za priče gostovali su književnici Jelena Pervan, Roman Simić, Manuel Šumberac, Davorka Premec i Snježana Babić Višnjić, te pripovjedačica Marijana Janjić. Svaki susret bio je druženje s puno smijeha, zabave, lijepih misli i poruka, a za djecu nezaboravno iskustvo. Kao što Jelena Pervan kaže: - (…) i makar se činilo kao sasvim retro iskustvo, susret s autorom današnjim je klincima potpuno novo iskustvo. Lišen tipki, ekrana i virtualnosti, susret s autorom povratak je u stvarnost. U živu komunikaciju koja ne priznaje smajliće i heštegove.
Na trećoj radionici započinje suradnja s umjetnicom i grafičkom dizajnericom Ivanom Rod koja je od samih početaka svoga djelovanja, još od studentskih dana, usmjerena na medij umjetničke knjige. Ivana se pridružila u Kreativnom kutku i na radionici Dan ljudskih prava pokazala djeci kako svoje radove složiti u posebno oblikovanu knjigu. Mlada se umjetnica, ovako osmišljenom aktivnošću druženja djece sa slikovnicama, uz kreativno stvaralaštvo nakon pročitanog te pristup i entuzijazam u realizaciji programa, zadržala na radionicama naredne dvije godine. Stvorila se posebna povezanost polaznika projekta Kutak i trenutak za priču, čitanja, kreativnog izražavanja i Ivane Rod koja postaje višegodišnja suradnica u projektu.

S pjesništvom i ilustracijom djeca se upoznaju na radionici uz Međunarodni dan poezije 2018., koji se obilježava čitanjem slikovnica u stihu autora Mladena Kušeca i ilustratora Damira Brčića. Gost ilustrator i profesor Škole za primijenjenu umjetnost i dizajn, Damir Brčić djeci je održao kratko predavanje o ilustraciji i predstavio knjige koje je ilustrirao približivši im pojam ilustracije i načine ilustriranja odabranih pjesama. Upoznati poznatog ilustratora te dobiti po jednu njegovu minijaturu na poklon, nacrtanu po želji djeteta, za djecu se pokazalo kao veliko iznenađenje, zadovoljstvo i motivacija za posudbu slikovnica koje je ilustrirao.

Kroz ovaj projekt s učenicima je obrađena i tema filatelije uz obilježavanje 50-og rođendana profesora Baltazara. Na susretu su gostovali članovi Filatelističkog kluba Zagreb Ivica i Željka Librić te dizajnerica poštanske marke profesor Baltazar, Alemka Lalić. Ovom radionicom kod djece su popularizirane slikovnice o profesoru Baltazaru koje su potom rado posuđivali i čitali.
Povezivanje projekta Kutak i trenutak za priču s projektom Naša mala knjižnica Ibis grafike
U školskoj godini 2019./2020. dolazi do povezivanja projekta Kutak i trenutak za priču i projekta Naša mala knjižnica nakladnika Ibis grafika. Projekt Naša mala knjižnica usmjeren je na popularizaciju čitanja među djecom i stalno povećanje i razvoj dječje publike zanimljivim i poticajnim aktivnostima prilagođenima dobi djece.

U dvije godine provođenja projekta Naša mala knjižnica održano je 15 radionica. Zbog pandemije koronavirusa i nemogućnosti dolaska skupine djece u knjižnicu četiri radionice održane su online. Djeca su preko videozida pratila čitanje slikovnica, a u razredu su s učiteljicom održavali kreativni dio radionice. Iskustvo je pokazalo da takav oblik rada ne može zamijeniti iskustvo dolaska u knjižnicu i čitanje slikovnice licem u lice. Svi sudionici ocijenili su mrežne radionice puno neprivlačnijima i prilikom svake mrežne radionice iskazivali želju za dolaskom u knjižnicu i druženjem s knjigom i knjižničarkama, u njima poticajnom prostoru za čitanje i posudbu knjiga.

Kako bi se što prije vratilo djecu u knjižnicu i pružilo im zadovoljstvo slušanja priča uživo, četiri radionice održane su na uređenoj terasi Knjižnice Voltino. Iako vremenski uvjeti nisu svaki puta bili najprimjereniji, čitalo se i radilo u jaknama i kaputima, želja za dolaskom u knjižnicu i druženjem sa slikovnicama bila je veća od straha od vjetra i zime.
Kroz projekt Naša mala knjižnica obrađeno je 12 zadanih slikovnica, učenici su dobili pismo iznenađenja iz Zagreba od Silvije Šesto i iz Latvije od Anete Melece, napravili su knjižni lik Vere iz slikovnice Vera među knjigama autorice Davorke Premec. U dvije godine sudjelovanja polaznici su kreativno osmislili rješenja devet nagradnih zadataka, natjecali se za najljepše uređeni čitateljski kutak i najbolju videorecenziju slikovnice.

2021./2022. polaznici Kutka osvojili su nagradu za najbolju videorecenziju slikovnice Silvije Šesto Pe pita o nebu…. Djeca su nagrađena poklon paketićima Naše male knjižnice što je izazvalo veliko oduševljenje i ponos kod malih čitača. U školskoj godini 2021./2022. nastavljeno je s projektom Kutak i trenutak za priču i svim aktivnostima poticanja čitanja osnovnoškolaca.


Knjižnične usluge i građa ključne su za djetetovo stjecanje navike redovitog posjećivanja knjižnice. Velika sinergija i suradnja Knjižnice Voltino i OŠ Voltino rezultirala je nizom programa za poticanje čitanja u zadnjih dvadeset godina, kojima su postavljeni temelji za ljubav prema knjizi i čitanju te navikom dolaženja u knjižnicu velikog broja današnjih odraslih čitatelja i posjetitelja knjižnice.

Marija Juranko Ladavac

marija.juranko.ladavac@kgz.hr


Jasminka Kurt

jasminka.kurt@kgz.hr

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-