|
Prošli brojevi: |
Broj 84, prosinac 2021. Broj 83, prosinac 2020. Broj 82, ožujak 2020. Broj 81, srpanj 2019. Broj 80, siječanj 2019. Broj 79, listopad 2018. Broj 78, srpanj 2018. Broj 77, travanj 2018. Broj 76, siječanj 2018. Broj 75, listopad 2017. Broj 74, srpanj 2017. Broj 73, ožujak 2017. Broj 72, siječanj 2017. Broj 71, listopad 2016. Broj 70, srpanj 2016. Broj 69, travanj 2016. Broj 68, siječanj 2016. Broj 67, listopad 2015. Broj 66, srpanj 2015. Broj 65, ožujak 2015. Broj 64, listopad 2014. Broj 63, lipanj 2014. Broj 62, travanj 2014. Broj 61, prosinac 2013. Broj 60, listopad 2013. Broj 59, lipanj 2013. Broj 58, veljača 2013. Broj 57, listopad 2012. Broj 56, lipanj 2012. Broj 55, ožujak 2012. Broj 54, prosinac 2011. Broj 53, rujan 2011. Broj 52, lipanj 2011. Broj 51, ožujak 2011. Broj 50, prosinac 2010. Broj 49, rujan 2010. Broj 48, lipanj 2010. Broj 47, travanj 2010. Broj 46, prosinac 2009. Broj 45, studeni 2009. Broj 44, srpanj 2009. Broj 43, ožujak 2009. Broj 42, prosinac 2008. Broj 41, rujan 2008. Broj 40, srpanj 2008. Broj 39, travanj 2008. Broj 38, prosinac 2007. Broj 37, rujan 2007. Broj 36, lipanj 2007. Broj 35, ožujak 2007. Broj 34, prosinac 2006. Broj 33, rujan 2006. Broj 32, lipanj 2006. Broj 31, ožujak 2006. Broj 30, prosinac 2005. Broj 29, srpanj 2005. Broj 28, ožujak 2005. Broj 27, prosinac 2004. Broj 26, srpanj 2004. Broj 25, ožujak 2004. Broj 24, studeni 2003. Broj 22/23, lipanj 2003. Broj 21, prosinac 2002. Broj 20, kolovoz 2002. Broj 19, travanj 2002. Broj 18, prosinac 2001. Broj 17, listopad 2001. Broj 16, lipanj 2001. Broj 15, veljača 2001. Broj 14, svibanj 2000. Broj 13, listopad 1999 Broj 12, ožujak 1999. Broj 11, srpanj 1998. Broj 10, ožujak 1998. Broj 9, studeni 1997. Broj 8, svibanj 1997. Broj 7, rujan 1996. Broj 6, veljača 1996. Broj 5, listopad 1994. Broj 4, rujan 1994. Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994. |
|
|
|
|
|
|
ISSN 1333-9575 |
|
Broj 84, prosinac 2021. :: Tema broja: Knjižničarske udruge i međuknjižnična suradnja
15 godina osječko-baranjske podružnice Hrvatske udruge školskih knjižničara
Uloga školske knjižnice mijenja se ubrzano posljednjih dvadeset godina. Od školskih knjižničara očekuje se brza prilagodba promjenama u školstvu i društvu i otvorenost prema novim poslovima. Pripadnost školskih knjižničara školskom i knjižničarskom sustavu potakla ih je na osnivanje Hrvatske udruge školskih knjižničara (HUŠK) sa svrhom ostvarivanja profesionalne slobode i uspostave nadzora nad profesijom. Kroz rad udruge i podružnica promoviraju struku u javnosti, nastoje aktivno sudjelovati u donošenju zakona, potiču razvoj svih školskih knjižnica, organiziraju stručne skupove. U svibnju 2020. provedeno je stručno istraživanje stava i mišljenja školskih knjižničara o njihovoj suradnji i djelovanju Podružnice HUŠK-a Osječko-baranjske županije.
Školski knjižničar stručnjak je iz knjižničarstva, raznih nastavnih područja, psihologije i pedagogije. Od ostalih knjižničara izdvaja ga naglašena odgojno-obrazovna uloga. Učenicima omogućuje stjecanje vještina za cjeloživotno učenje, kritičko mišljenje i kreativno izražavanje. Nastavnicima je podrška u nastavnim, izvannastavnim aktivnostima i projektima. On je jedinstven u svojoj školi, obrazovnoj i knjižničnoj zajednici. To ima prednosti (sloboda u organizaciji aktivnosti, mogućnost kreativnosti i inovativnosti) ali i nedostatke, posebice pri donošenju zakona i pravilnika obaju sustava zaboravlja se na problematiku školskog knjižničarstva. Tako Zakon o odgoju i obrazovanju navodi da škola ima knjižnicu, ali ne i tko u njoj radi. Knjižničar se spominje samo kao jedan od stručnih suradnika. U kurikularnoj reformi zaboravilo se na njih i uključuje ih se s više mjeseci kašnjenja.
Školski knjižničari davno su shvatili da nitko drugi neće učiniti ništa za njih, nego da se moraju sami organizirati zbog specifičnog položaja u knjižničarstvu i školstvu. Pripadaju Ministarstvu znanosti i obrazovanja (MZO), a pitanja struke rješavaju se u Ministarstvu kulture i medija, za što MZO i ravnatelji škola nemaju razumijevanja. Problem je i obveza polaganja dvaju stručnih ispita – u Agenciji za odgoj i obrazovanje i Hrvatskom knjižničnom vijeću, neredovito financiranje nabave građe i obavljanje raznih poslova izvan struke. Zato je 2002. osnovana Hrvatska udruga školskih knjižničara (HUŠK) s ciljem promocije, promicanja i unapređenja školskoga knjižničarstva u svim njegovim područjima djelovanja. Sjedište Udruge (predsjednice 2002.-2006. dr. sc. Jasmina Lovrinčević i 2006.-2010. Sanja Galic) bilo je u Osijeku do 2015., nakon čega se premješta u Zagreb (2010.-20. Vanja Jurilj).
Podružnica HUŠK-a Osječko-baranjske županije jedna je od najaktivnijih podružnica koja kontinuirano radi na promoviranju struke. Provodi aktivnosti u području kulturne i javne djelatnosti, stručnog usavršavanja, jačanja suradnje i razmjene iskustava, organizaciji stručnih izleta, zakonodavstva i osnaživanja položaja školskog knjižničara u školskom sustavu. Još 2004. srednjoškolski knjižničari zajedničkim projektom Povežimo knjižnice, pismenost i učenje i 2005. Otkrij avanturu promoviraju struku. Osnivanjem Podružnice to se diže na višu razinu – 2006. održan okrugli stol s drugim vrstama knjižnica Čitati, znati, djelovati (Slika 1.), a 2007. stručni skup Učenje osnaženo školskom knjižnicom za ravnatelje škola i studente knjižničarstva.
Slika 1. Okrugli stol Čitati, znati, djelovati
Međužupanijski skup 2008. Učenje i pismenost u tvojoj školskoj knjižnici organiziran je u suradnji s Agencijom za odgoj i obrazovanje (AZOO) i knjižarom Nova iz Osijeka kao središnje obilježavanje Međunarodnog mjeseca školskih knjižnica u RH. To je prvi skup HUŠK-a uvršten u Katalog stručnih skupova AZOO. Izložba učeničkih radova Ilustracije dječjih knjiga održana je 2009. u Klub galeriji Magis u Osijeku, ugostiteljskom objektu pa su njegovi gosti vidjeli što rade školski knjižničari. Obilježavanje Međunarodnog dana pismenosti 2010. akcijom čitanja naglas na javnim mjestima skrenulo je pozornost prolaznika na učenike i njihove knjižničare.
U području stručnog usavršavanja značajan je međužupanijski stručni skup Knjižničar-svjetionik u moru novih izazova organiziran 2012. u suradnji podružnica Osječko-baranjske i Vukovarsko-srijemske, uz organizacijsku i financijsku potporu AZOO. Važan je i doprinos Podružnice HUŠK-a OBŽ u suorganizaciji XXIII. Proljetne škole školskih knjižničara RH u Osijeku 2011., ocijenjen kao najkvalitetnije organiziran skup s najboljom ponudom kulturnih događaja. U OŠ Jagode Truhelke 2012. organizirana je radionica izrade mrežne stranice u programu Weebly. Važnost kreativnog rada i dijeljenja primjera dobre prakse predstavljen je primjerima multimedijskog načina prezentiranja rada školskog knjižničara na Okruglom stolu u OŠ Ernestinovo (2014.) na Međunarodnoj koloniji mladih. Međužupanijski Team Building podružnica OBŽ i VSŽ 2014. (Slika 2.) istaknuo je važnost suradnje i jačanja partnerstva u knjižničnoj profesiji i mogućnost uključivanja u međunarodne projekte. Stručni izlet u Novi Sad 2012. ostvario je partnerstvo s OŠ Petefi Šandor kojoj su donirane knjige. Razmijenjena su iskustva s knjižničarima Gradske biblioteke u Novom Sadu i upoznala se njihova kulturna baština.
Slika 2. Team building - podružnice OBŽ i VSŽ
Projekt Stvarajmo eKreativno (https://stvarajmoekreativno.weebly.com/) (Slika 3.) provodi se od 2015. kao glavna manifestacija Međunarodnog mjeseca školskih knjižnica. Temelji se na vezi školske knjižnice i kreativne uporabe IKT-a. Raspisuje natječaj u 4 kategorije: Prezentacija, Izrada stripa, Audiovizualna slikovnica i Interaktivna priča. U projektu je do sada sudjelovalo preko 150 škola iz cijele Hrvatske, iz 17 županija s oko 80 prijavljenih digitalnih radova. Izradom prezentacija sudjelovalo je preko 500 učenika i oko 150 mentora: knjižničara, nastavnika ili stručnih suradnika. Knjigama su nagrađeni učenici i mentori ukupno 20 digitalnih radova. Zbog kvalitete i korisnosti projekta u poticanju suvremenih metoda odgoja i obrazovanja MZO je dao preporuku i podršku za njegovo kontinuirano provođenje.
Slika 3. Projekt Stvarajmo eKreativno
Istraživanje provedeno 2020. naglašava važnost uključenja u strukovne udruge s ciljem poticanja kreativnog rada u školskoj knjižnici, uspješnog promoviranja struke i suradnje sa srodnim udrugama i ustanovama. Analiza rezultata ankete upućuje na efikasnu suradnju s Podružnicom HUŠK-a OBŽ uključivanjem u njezine aktivnosti i naglašava njezin pozitivan utjecaj na školsko knjižničarstvo. Istraživanje stava i mišljenja školskih knjižničara pokazuje da Podružnica HUŠK-a OBŽ raznim aktivnostima značajno pridonosi podizanju razine prepoznatljivosti profesije.
Irena Bando predsjednica Podružnice HUŠK-a OBŽ irena.bando10@gmail.com Osnovna škola Jagode Truhelke Osijek
Sanja Galic (bivša predsjednica HUŠK-a i Podružnice HUŠK-a OBŽ) sanja.galic1@skole.hr III. gimnazija Osijek
|
|
|
|