Broj 84, prosinac 2021. :: Tema broja: Knjižničarske udruge i međuknjižnična suradnja
Školska knjižnica kao tvornica snova: međuknjižnična suradnja u europskom projektu
Osnovna škola Zlatar Bistrica partner je u eTwinning projektu Roald Dahl: tvornica snova, koji provodimo od početka ove školske godine, kako bismo obilježili tridesetu obljetnicu smrti tog slavnog britansko-norveškog autora (30. studenog 2020. godine). Ideja o provođenju projekta potekla je od kolegica knjižničarki iz Češke i Francuske s kojima je OŠ Zlatar Bistrica već surađivala u projektima. Projekt okuplja učitelje iz različitih predmeta i različitih europskih zemalja: Hrvatska, Portugal, Francuska, Belgija, Turska, Češka, Italija, Španjolska i Poljska. U njemu sudjeluju učenici od 4. do 8. razreda, a iz zlatarbistričke škole aktivno su uključeni učenici 5. razreda na čijem se popisu lektire za cjelovito čitanje nalazi djelo Charlie i tvornica čokolade te je projekt odličan i kreativan način da se učenici motiviraju za čitanje istoga.
Tijekom provođenja projektnih aktivnosti, školska je knjižnica Osnovne škole Zlatar Bistrica ostvarila suradnju i korelaciju s Engleskim jezikom i kolegicom koja ih je uspješno integrirala u nastavni plan i program rada toga nastavnoga sata. U projektu su zastupljeni različiti predmeti jer su u njemu sudjelovali učitelji iz područja materinskog i stranog jezika i književnosti, razredne nastave te školske knjižničarke iz Hrvatske, Francuske, Portugala i Poljske. Ciljevi projekta su upoznati lik i djelo Roalda Dahla, obraditi lektiru na kreativan način, razvijati ljubav prema čitanju te potaknuti učenike na čitanje lektire. Međutim, vrijednost projekta je i u tome što su učenici razvijali i druge cjeloživotne vještine: komunikaciju i suradnju s učenicima iz partnerskih zemalja, sposobnosti pismenog i usmenog izražavanja na engleskom kao stranom jeziku, čitateljske sposobnosti, informacijsku i digitalnu pismenost korištenjem digitalnih alata u sigurnom digitalnom okruženju na platformi eTwinning i TwinSpace i drugo.
Sudjelovanje u projektima donosi mnoge koristi za sudionike koji na taj način mogu razvijati svoje kompetencije, profesionalno se razvijati, razmjenjivati iskustva i dobre prakse s europskim kolegama, implementirati nove nastavne metode, poboljšati suradnju u razredu i u školskoj knjižnici, koristiti razne suvremene digitalne alate u sigurnom digitalnom okruženju te omogućiti učenicima komunikaciju u stvarnim životnim situacijama u suradničkim aktivnostima te online aktivnostima koje su bile sastavni dio projekta. Tijekom projekta otvaramo svoju učionicu, tj. školsku knjižnicu, kako prema učenicima tako i prema cijeloj školi, dijeleći i predstavljajući rad učenika nastao suradnjom s projektnim partnerima. Isto tako, škole partneri pridonose kreativnosti i pedagoškoj inovativnosti na školskoj i europskoj razini, promovira se djelatnost školske knjižnice, vrijednosti eTwinninga i eTwinning škola (s obzirom na to da je riječ o eTwinning projektu), promiču upotrebu digitalne tehnologije u sigurnom digitalnom okruženju, potiču suradničko učenje i kontinuirani profesionalni razvoj učitelja, te identificiraju partnerske škole za buduće projekte.
Učenici i učitelji su tijekom projekta sudjelovali u zanimljivim i poticajnim aktivnostima koje su prilikom planiranja projekta razmjenom i predlaganjem ideja dogovorene među partnerima. Projekt smo započeli međusobnim upoznavanjem škola partnera, učitelja i učenika pri čemu smo koristili alate Pixton i Superherotar, kako bismo izradili avatare kao profilnu sliku na platformi TwinSpace, a svatko je ukratko napisao nešto o sebi kako bi se predstavio. Nakon toga smo napisali pravila o e-sigurnosti i pravila ponašanja tijekom projekta u međusobnoj komunikaciji. Učenici su smišljali prijedloge za logo projekta, a kao najbolji odabran je logo iz portugalske škole. Također, u školskim knjižnicama škola partnera obilježili smo 23. studenoga Dan Roalda Dahla čitanjem njegovih djela, sudjelovanjem u kvizovima, izradom plakata i postera, crtanjem crteža i slično.
Kako bismo istražili više o životu i književnom djelovanju autora, podijelili smo se u tri skupine koje su se sastojale od učenika iz partnerskih škola. Prva skupina istraživala je o biografiji književnika, druga o djelima koja je napisao, a treća o filmovima koji su nastali prema književnim predlošcima Roalda Dahla. Učenici su te aktivnosti provodili u školi koristeći se online izvorima u sigurnom digitalnom okruženju, djelima Matilda, Vještice, BFG i Charlie i tvornica čokolade koje su dio fonda njihove školske knjižnice te videima koje su za njih pripremile knjižničarke i učiteljice. Izvori za istraživački rad koje smo koristili tijekom projekta su: https://www.bbc.co.uk/archive/roald-dahls-writing-routine/zrhdgwx, službena mrežna stranica o Roaldu Dahlu: https://www.roalddahl.com/, video o stvaralačkom radu autora na poveznici https://youtu.be/nQkz_X1Rg60 te na https://youtu.be/mWzWZysAQSQ. Tijekom projekta koristili smo se i različitim digitalnim alatima za suradnju, kao što su: Twiboard, Padlet, Forum i Chat.
Istražujući o životu i radu književnika Roalda Dahla učenici su saznali činjenice i zanimljivosti o njegovom djetinjstvu, školovanju, načinu na koji je pisao i kako je uvijek koristio šest olovaka prilikom pisanja, da je pisao u kućici u vrtu gdje je imao mir za stvaranje i sl. Saznali su da je volio vrtlariti i uzgajati cvijeće, putovati, a djecu je smatrao najboljim kritičarima svojih djela. Učenici su o njegovu životu pisali, crtali, opisivali i jezično se izražavali, izrađivali plakate i postere te umne mape. Nadalje, učenici koji su istraživali o autorovim djelima upoznali su Dahlov svijet. Raspravljali su o tome kakav je svijet u kojem žive njegovi likovi; Matilda je pametna, Charlie nosi moralne vrijednosti, suprostavljeni su svijetu odraslih, suočeni sa siromaštvom i ljudskim manama kao što je pohlepa, sebičnost, ali i vrlinama kao što je dječja zaigranost, mašta i skromnost. Time smo u projekt uključili globalne ciljeve UN-ove agende (Agenda 2030.) i ukazali učenicima da je važno boriti se za bolji svijet u kojem nema siromaštva, gladi, nejednakosti, a ima kvalitetnog obrazovanja za sve, prava na rad i razvitak te mir. Pisali su i kritičke osvrte o knjigama i zašto ih vole čitati, te gledati filmove snimljene prema njima, što opet uključuje medijsku kulturu i pismenost. O filmovima su saznali zabavne činjenice, zanimljivosti o njihovom nastanku, o glumcima ili događajima koji su se dogodili tijekom snimanja te izradili zajedničku prezentaciju u alatu Storyjumper. Jedna od najzabavnijih aktivnosti bila je Dream in a Jar, gdje su i učenici i učitelji trebali napisati o čemu sanjaju, zašto je važno imati snove, te što naše želje znače za nas osobno, za naše bližnje, za naš život i za svijet u kojem živimo. Aktivnost je zahtijevala kreativnost jer su učenici trebali nacrtati, oslikati i ukrasiti svoju staklenku i napuniti je svojim snovima. Projekt je pri kraju i predstoji nam završiti e-knjigu u kojoj ćemo sažeti sve projektne aktivnosti i rezultate, provesti evaluaciju te planirati daljnje projekte kojima ćemo iznova povezati školske knjižnice koje su sudjelovale u ovom projektu. Primjerice, sa školom iz Francuske obilježit ćemo i Godinu čitanja 2021., čitat ćemo djela Roalda Dahla koja do sada još nismo pročitali, maštati i sanjati te se nadati da će se naši snovi ostvariti.

Snježana Kovačević
OŠ Zlatar Bistrica
|