Broj 82, ožujak 2020. :: Tema broja: Zelene knjižnice
Razmišljaj zeleno, djeluj zeleno
Suočavanjem s problemom onečišćenja okoliša i klimatskim promjenama javlja se zabrinutost za zdrav život u budućnosti. U nastojanju održavanja okoliša nužno je poduzeti sve potrebne mjere, a s učenjem o očuvanju i brizi za okoliš krenuti od malih nogu.
Odgojno-obrazovne ustanove imaju važnu ulogu (predškolske ustanove, škole, knjižnice) u promicanju očuvanja okoliša. U školi je knjižnica idealno mjesto za promicanje zelene pismenosti, a sinergijom tradicionalnih i suvremenih medija, kroz inspirativne sadržaje, pomaže u produbljivanju znanja te motiviranju na daljnji razvoj i učenje.
Svrha je unaprijediti učenje o brizi za okoliš od najranije dobi, a cilj je poticati aktivno sudjelovanje u ekološkim aktivnostima i promišljanjima o održivu razvoju.
U knjižnici OŠ Bartola Kašića u Vinkovcima odvijaju se različite aktivnosti, a svjesni potrebe očuvanja svog okoliša za bolju budućnost, odlučili smo djelovati zeleno.
Tijekom školskih godina 2017./2018. i 2018./2019. održane su brojne aktivnostima koje su poticale učenike na odgovorno ponašanje prema okolišu, a time i prema sebi, na očuvanje okoliša i održivi razvoj. Krenuli smo s jednostavnim zadacima. Na satovima izvannastavne aktivnosti (mladi knjižničari) izdvojili smo sve izvore koji će nam poslužiti u istraživanju i učenju: enciklopedije, časopise, priručnike i sl. Nismo se željeli ograničiti na izvore koji su isključivo u fizičkom obliku u knjižnici, nego smo odlučili prikupljati informacije iz različitih izvora i na različitim mjestima: u virtualnom svijetu, u letcima, u brošurama, u novinskim člancima u dnevnom tisku i sl.
Nakon istraživanja i proučavanja različitih izvora znanja, saželi smo prikupljeno znanje u obliku brošure, a ona će služiti kao kratki naputak odgovornog ekološkog ponašanja. Za provjeru i ponavljanje znanja koristili smo kviz Zelena pitalica na mrežnoj stranici Nacionalne i sveučilišne knjižnice Zagreb.
Već nekoliko godina uključeni smo i u projekt "Zelena knjižnica" čiji je cilj edukacija javnosti i širenje svijesti o održivom društvu i nužnosti zaštite okoliša kroz projekcije dokumentarnih filmova, stručna predavanja, tribine, radionice i promocije knjiga.
Svi smo mi jedinke, ali možemo djelovati zajedno i pridonijeti izgradnji zdravoga društva u zdravom okolišu. U školskoj knjižnici tijekom prošle školske godine prikazivani su edukativni filmovi, a najviše pozitivnih komentara naših učenika dobio je dokumentarni film A Simpler Way: Crisis as Opportunity. U filmu se govori o povratku prirodi i prirodnom načinu života, što je izazvalo veliko zanimanje učenika i potaknulo ih na razmišljanje bi li se oni mogli odreći blagodati modernog, digitalnog doba i vratiti se jednostavnijem načinu života, u skladu s prirodom.
Naša knjižnica nije samo mjesto ekološkog razmišljanja, nego i ekološkog djelovanja. U tom duhu odvajamo otpad i recikliramo. Održane su radionice reciklaže na kojima su učenici učili izrađivati platnene vrećice (od starih majica)kojima će se koristiti umjesto štetnih, plastičnih.
Održana je i radionica izrade stripa. Učenici su se u uvodnom dijelu upoznali s pojmom i s vrstama stripa te načinima njegove izrade. Radionice su rezultirale dječjim stripovima ekološke tematike kojima žele potaknuti svoje vršnjake na očuvanje našega planeta Zemlje.
Pod mentorstvom školske knjižničarke učenica 5. razreda svojim literarnim radom "Bajka o prekrasnom moru" sudjelovala je na nagradnom natječaju za osnovne škole "Zelena priča za zeleni planet" u sklopu projekta "Zelena knjižnica za zelenu Hrvatsku" prigodom 1. međunarodne konferencije o zelenim knjižnicama.
U sklopu procesa izrade Nacionalne razvojne strategije Republike Hrvatske do 2030. godine, Ministarstvo regionalnoga razvoja i fondova Europske unije u suradnji s Ministarstvom znanosti i obrazovanja te Agencijom za odgoj i obrazovanje organiziralo je nagradni natječaj za dječje literarne i likovne radove o temi "Hrvatska kakvu želimo". Natječaj je proveden u veljači 2018. godine na školskoj, županijskoj i nacionalnoj razini. Na županijskoj razini u kategoriji literarni izričaj 1. mjesto osvojila je učenica škole pod mentorstvom školske knjižničarke.
Tijekom školske godine 2018./2019. učenica 5. razreda je pod mentorstvom školske knjižničarke izradila slikovnicu "Lijina šuma". Učenica je bila i pisac i ilustrator, a tema je bila očuvanje šume (prirode) i ljudsko ponašanje u okolišu.
Učenici rado sudjeluju o svim knjižničnim aktivnostima, a "zelenim" aktivnostima potiče se odgovorno razmišljanje i djelovanje prema okolišu te ono postaje dio svakodnevice.
Vlasta Pavlović Elez vlasta.pavlovic@skole.hr
|