|
Prošli brojevi: |
Broj 84, prosinac 2021. Broj 83, prosinac 2020. Broj 82, ožujak 2020. Broj 81, srpanj 2019. Broj 80, siječanj 2019. Broj 79, listopad 2018. Broj 78, srpanj 2018. Broj 77, travanj 2018. Broj 76, siječanj 2018. Broj 75, listopad 2017. Broj 74, srpanj 2017. Broj 73, ožujak 2017. Broj 72, siječanj 2017. Broj 71, listopad 2016. Broj 70, srpanj 2016. Broj 69, travanj 2016. Broj 68, siječanj 2016. Broj 67, listopad 2015. Broj 66, srpanj 2015. Broj 65, ožujak 2015. Broj 64, listopad 2014. Broj 63, lipanj 2014. Broj 62, travanj 2014. Broj 61, prosinac 2013. Broj 60, listopad 2013. Broj 59, lipanj 2013. Broj 58, veljača 2013. Broj 57, listopad 2012. Broj 56, lipanj 2012. Broj 55, ožujak 2012. Broj 54, prosinac 2011. Broj 53, rujan 2011. Broj 52, lipanj 2011. Broj 51, ožujak 2011. Broj 50, prosinac 2010. Broj 49, rujan 2010. Broj 48, lipanj 2010. Broj 47, travanj 2010. Broj 46, prosinac 2009. Broj 45, studeni 2009. Broj 44, srpanj 2009. Broj 43, ožujak 2009. Broj 42, prosinac 2008. Broj 41, rujan 2008. Broj 40, srpanj 2008. Broj 39, travanj 2008. Broj 38, prosinac 2007. Broj 37, rujan 2007. Broj 36, lipanj 2007. Broj 35, ožujak 2007. Broj 34, prosinac 2006. Broj 33, rujan 2006. Broj 32, lipanj 2006. Broj 31, ožujak 2006. Broj 30, prosinac 2005. Broj 29, srpanj 2005. Broj 28, ožujak 2005. Broj 27, prosinac 2004. Broj 26, srpanj 2004. Broj 25, ožujak 2004. Broj 24, studeni 2003. Broj 22/23, lipanj 2003. Broj 21, prosinac 2002. Broj 20, kolovoz 2002. Broj 19, travanj 2002. Broj 18, prosinac 2001. Broj 17, listopad 2001. Broj 16, lipanj 2001. Broj 15, veljača 2001. Broj 14, svibanj 2000. Broj 13, listopad 1999 Broj 12, ožujak 1999. Broj 11, srpanj 1998. Broj 10, ožujak 1998. Broj 9, studeni 1997. Broj 8, svibanj 1997. Broj 7, rujan 1996. Broj 6, veljača 1996. Broj 5, listopad 1994. Broj 4, rujan 1994. Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994. |
|
|
|
|
|
|
ISSN 1333-9575 |
|
Broj 82, ožujak 2020. :: Tema broja: Zelene knjižnice
Ekološko-edukativno-kreativni projekt „Ekoslovarica“ u OŠ Zlatar Bistrica
Riječ je o projektu koji se u Osnovnoj školi Zlatar Bistrica počeo provoditi školske godine 2017./2018. u sklopu Nacionalnog programa odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo, a projektne aktivnosti nastavili smo provoditi i dalje kako bismo ekoslovaricu digitalizirali i izdali kao obrazovni materijal. Nositelji projekta su učenici, sada već 3. razreda, njihove razredne učiteljice i stručna suradnica knjižničarka, a u projekt su se uključile i učiteljice engleskog i njemačkog jezika. S obzirom na to da je Osnovna škola Zlatar Bistrica ekoškola osmislili smo ekološko-edukativno-kreativni projekt kako bi učenici usvojili temeljne kompetencije vezane uz početno pisanje i čitanje, istodobno učeći o ekologiji i ekološkim pojmovima, te osmislili ekoslovaricu. Tim projektom učenici usvajaju najčešće ekološke pojmove, razvijaju ekološku svijest te svojim primjerom educiraju i druge učenike kako se na odgovoran način treba odnositi prema okolišu. Budući da u našoj školi učenici od prvog razreda uče dva strana jezika (engleski i njemački), ekoslovarica je trojezična - pojmovi su napisani na hrvatskom, engleskom i njemačkom jeziku.
Projektne aktivnosti uključivale su i integrirale sadržaje iz različitih predmeta s naglaskom na učenje o ekologiji. Učenici su tijekom provedbe projekta razvijali temeljne životne kompetencije, kreativnost i stvaralačko mišljenje, komunikaciju na materinskom i stranom jeziku, učili pojmove i slova, razvijali usmeno i pismeno izražavanje te sposobnost primjene uočenoga na likovni rad. Isto tako, takvim se projektom potiče mašta i kreativnost. Učenici slikaju ekološke motive, pišu ekološke izreke i izrađuju predložak za buduću knjigu. Zako usput uče i kako nastaje knjiga, razvijaju se radne navike, uvažava se tuđe mišljenje te vještine pronalaženja rješenja problema na demokratski način. Kako je projekt nastao u okviru kurikuluma Građanskog odgoja i obrazovanja, učenici su se upoznali i s dokumentima kao što su Deklaracija o ljudskim pravima, Konvencija o pravima djeteta, Zakon o zaštiti okoliša te Ustav RH.
Učenici su projekt predstavili mještanima Zlatar Bistrice, na županijskoj i državnoj smotri projekata iz Nacionalnog programa odgoja i obrazovanja za ljudska prava i demokratsko građanstvo 2018. godine. Projekt je kao primjer dobre prakse poslužio i za osmišljavanje drugih ekoloških školskih i međunarodnih projekata u Osnovnoj školi Zlatar Bistrica (npr. Školski tradicijski vrt i Učionica na otvorenom, za što smo u školskoj godini 2019./2020. dobili sredstva od Europske komisije u području provođenja KA229 Erasmus+ projekta u trajanju od dvije godine).
U projektnim aktivnostima učenici su se upoznali s pojmom ekoškole, ponovili su što je ekologija i zašto je važno čuvati okoliš te na koje sve načine možemo brinuti o njemu. Nastavni sati iz gotovo svih predmeta u 1. i 2. razredu održani su u suradnji sa školskom knjižnicom. Knjižničarka je učenicima predstavila djela iz fonda školske knjižnice kojima se učenike uvelo u temu projekta. Knjigama "Životinjska abeceda" Ivanke Borovac i "Kako se gleda abeceda" Sonje Zubović, dječjim enciklopedijama te dječjim časopisima "Moj planet", "Prvi izbor" i "Smib" koristili smo se kao izvorima informacija o ekologiji. Čitale su se priče, pjesme i različiti tekstovi, održavale su se ekološke radionice i druge aktivnosti vezane uz početno čitanje, pisanje i učenje slova. Učenici su crtali, pisali ekološke rečenice i izraze, učiteljice su zajedno s učenicima naglas čitale prigodne tekstove iz časopisa i čitanki, a iz prirode i društva učili su o godišnjim dobima, o životinjama, o okolišu, o pravima djece i drugo. U projekt su se uklopili i sadržaji njemačkog i engleskog jezika te su učenici uz pomoć učiteljica osmišljavali i pisali ekološke izraze na ta dva strana jezika. Primjeri: A – If you throw rubbish into a stream, nature will cry OH DEAR!!! - Wirfst du Müll in den Bach, schreit die Natur OJEEE!!! B – It’s really nice to inhale clean air. – Es ist wirklich toll, saubere Luft einzuatmen. C – Flowers are most beautiful on a green, dewy meadow. – Blumen sind am schönsten auf einer grünen, taufeuchten Wiese.
Temi su bili posvećeni i sati dodatne nastave i izvannastavnih aktivnosti (Literarna skupina, Projektna skupina, Čitateljski klub ZLATKKA), a na satu likovne kulture učenici su slikali i crtali prigodne likovne uratke s ekološkim temama.
"Ekoslovarica II" nastavak je projekta, a cilj je digitalizirati ekoslovaricu te je tiskati kao obrazovni materijal. Učenici su upoznati i s alatima za digitaliziranje materijala. Za digitaliziranje ekoslovarice koristili smo digitalni alat ISSUU, a poveznica se nalazi na mrežnoj stranici OŠ Zlatar Bistrica: http://www.os-zlatar-bistrica.skole.hr/, a poveznica poveznica na publikaciju dostupna je na: https://issuu.com/ekoeko_zlatarbistrica/docs/ekoslovarica.pptx.
Povodom obilježavanja "ekodana" u OŠ Zlatar Bistrica u svibnju 2019. godine učenici su oslikavali ekološke poruke, koje je vrijedno znati i u skladu s njima se i ponašati, a koje i sada krase školski prostor.
Projekt "Ekoslovarica" dao je lijepe rezultate, učenici su učili uz igru i otkrivanje na zoran način koristeći se svojim okruženjem kao izvorom znanja. Tako su osvijestili važnost očuvanja okoliša za sebe i za generacije koje dolaze. Aktivnosti u projektu bile su prilagođene uzrastu učenika, tadašnjim prvašićima, koji su u osmišljavanju projektnih aktivnosti sudjelovali od početka i na iskren dječji način dali prepoznatljiv izgled svakoj oslikanoj stranici ekoslovarice. Učenje slova, pisanje i početno čitanje usvojeno je na transdisciplinaran način uz sadržaje iz hrvatskoga jezika, školske knjižnice, prirode i društva, likovne kulture te međupredmetne teme kao što je građanski odgoj, ali i briga o zdravlju i okolišu. Projekt je učenike okupio u školskoj knjižnici, iz koje je i potekla ideja o osmišljavanju i stvaranju ekoslovarice, a sve je to učenike potaknulo na redovito dolaženje knjižnicu.
Snježana Kovačević
|
|
|
|