-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 78, srpanj 2018. :: Iz knjižnica


Knjižnica, kultura i kulturna baština- od stručnog usavršavanja do implementacije naučenog u radu s učenicima

Europski parlament i Vijeće Europe proglasili su 2018. godinu Europskom godinom kulturne baštine. Kako je navedeno na mrežnim stranicama Ministarstva kulture RH, kulturnu baštinu ne čine samo književnost, umjetnost i umjetnički predmeti već i tradicijska znanja i umijeća, zanati, priče koje pričamo, hrana koju jedemo, glazbu koju slušamo i filmovi koje gledamo. Kulturna baština okuplja zajednice i gradi zajedničko razumijevanje mjesta u kojima živimo. S tim u vezi organizirani su i stručni skupovi kako bi se odgojno-obrazovni djelatnici mogli upoznati s obrazovnim praksama usmjerenima na poučavanje kulturalnosti i interkulturalnosti u školama. Koliko je Europska godina kulturne baštine važna raspravljalo se na Državnom stručnom skupu u Hrvatskom državnom arhivu u Zagrebu 21. veljače 2018. godine. Prisustvujući na njemu, imala sam prilike slušati brojne hrvatske stručnjake koji su govorili o definiciji kulture i o tradiciji, o inovativnim metodologijama istraživanja s ciljem očuvanja kulturne baštine u čemu je naglašen i doprinos kreativne pedagogije u svakodnevnom radu s učenicima, o tome kako kulturna baština predstavlja identitet nekog naroda, o geografskom vrednovanju baštine i učenju o različitim lokalitetima diljem naše zemlje, o važnosti hrvatske filmske baštine u 21. stoljeću na različitim medijima te o tome kako možemo bolje prezentirati hrvatsku kulturnu baštinu u svijetu i predstaviti se na globalnoj razini. Predavači na spomenutom stručnom skupu bili su profesori i znanstvenici s hrvatskih fakulteta i instituta, a predstavili su i primjere dobre prakse koji se mogu implementirati u kurikulum školske knjižnice, a time i same škole. Osnovna škola Zlatar Bistrica Europsku godinu kulturne baštine obilježava provođenjem projekata, kreativnim i edukativnim radionicama te drugim aktivnostima vezanima uz kulturnu baštinu zavičaja, naše zemlje i Europe. Jedna od aktivnosti bila je radionica koja se u siječnju 2018. godine održala u školskoj knjižnici tijekom koje su se učenici upoznali sa značajkama kulture i kulturne baštine te izradili plakat koji će cijelu godinu biti izvješen u predvorju škole s istaknutim natpisom Europska godina kulturne baštine- European Year of Cultural Heritage- Europäisches Jahr des Kulturerbes. Bio je to uvod u aktivnosti koje planiramo provoditi tijekom ove godine kako bismo učenicima ukazali na važnost kulturne baštine i njezina očuvanja te suživota s tradicijom. OŠ Zlatar Bistrica uključila se i u održavanje kreativnih i edukativnih radionica tijekom proljetnih praznika učenika na inicijativu radne skupine za darovite učenike Krapinsko–zagorske županije „Futura“. U radionici #Cooltura sudjelovali su učenici razredne i predmetne nastave, a osmišljena je u korelaciji s nastavom Likovne kulture.

Učenici su oslikavali motive iz hrvatske kulturne baštine kao što su šarena licitarska srca, leptiri, životinje, tradicijska glazbala i drugi, a sudjelovanju u radionici prethodilo je korištenje i pretraživanje literature iz fonda školske knjižnice u kojoj su učenici mogli pročitati o tome što je kulturna baština i koji su motivi značajni za naše zagorsko podneblje kako bi se pripremili za rad.

Koristili smo monografiju o Mariji Bistrici i o tradicijskim i umjetničkim obrtima Krapinsko-zagorske županije. Također, za vizualnu motivaciju bio im je izložen i plakat s temom kulturne baštine, a  kao ogledne primjerke učenici su koristili tradicijske drvene igračke kako bi lakše oslikali vlastite motive. Nadalje, 8. svibnja 2018. godine u Zagrebu u Muzeju Mimara održana je Međunarodna konferencija o kulturnom i umjetničkom obrazovanju „Kultura i kreativne prakse za bolje obrazovanje/ Culture and creative actions for better education“ na kojoj su svoja iskustva u poučavanju kreativne pedagogije u radu s djecom i mladima u lokalnoj zajednici i šire s nazočnima podijelili stručnjaci iz različitih europskih zemalja kao što su Nizozemska, Škotska, Austrija i Francuska. Sudionici konferencije bili su članovi ACEneta-a, mreže europskih kreatora politika, državnih službenika i akademika koji rade na području umjetnosti i kulturnog obrazovanja; odgojno-obrazovni djelatnici i djelatnici u kulturi.  Također, predstavljen je i „Priručnik za kulturnu osviještenost i izražavanje“ koji je tiskan kao rezultat međusobne suradnje hrvatskog Ministarstva kulture i Zaklade za kulturnu participaciju iz Nizozemske. Priručnik je namijenjen svima koji se bave kulturnim i umjetničkim programima i aktivnostima za djecu i mlade.

Dakle, u školskim knjižnicama i školama može se koristiti kao pomoćno sredstvo kod planiranja rada školskoga knjižničara, u kurikulumu škole i knjižnice kako bi se kod učenika poticala kulturna osviještenost i interkulturalizam s naglaskom na razvoj kreativnih vještina i razvijanja kompetencija za cjeloživotno učenje. Sudionici konferencije mogli su sudjelovati i u brojnim radionicama koje su vodili stručnjaci iz područja plesne i glazbene umjetnosti, muzeologije, geologije, suvremene tehnologije i kreativne vizualizacije, lutkarstva i STEAM područja. S obzirom da radim u školskoj knjižnici, odabrala sam radionicu Lutka i priča u kojoj je grupa sudionika osmislila tri kratke lutkarske predstave s lutkama od papira i od prozirne folije za grafoskop koji nam je ujedno poslužio i kao pomagalo kod osmišljavanja kazališta sjena. Cilj radionice bio je uvesti sudionike u kreativni proces kod pristupa lutkarskom mediju što se može provesti u radu s učenicima jer se lutke mogu izraditi od papira i drugih materijala koje imamo u školi i sam proces izrade nije zahtjevan tako da u njemu mogu sudjelovati svi učenici i izraziti se kroz interaktivne oblike rada, mogu sudjelovati u izradi lutaka i animaciji istih. Ova radionica ujedno može poslužiti i kao aktivnost u školskoj knjižnici kod obrade i predstavljanja lektirnih djela na kreativan način.

Jedan od tečajeva u digitalnom okruženju u kojima redovito sudjelujem i koji također doprinose poučavanju kreativnosti i kulturnog izričaja u školi vezan je uz Europeanu, zbirku digitaliziranih izvora iz područja umjetnosti, mode, kartografije, geografije, glazbe, povijesti, fotografije i sporta. Tečaj je organizirala europska organizacija European Schoolnet Academy pod nazivom Europeana in your classroom u trajanju od 30. travnja do 13. lipnja 2018. To je MOOC, massive open online course na kojemu sudjeluje oko 1000 sudionika iz različitih europskih zemalja, ima pet modula, a cilj tečaja je upoznati sudionike sa zbirkom Europeane i digitaliziranom kulturnom baštinom koja se može koristiti u obrazovne svrhe u sigurnom digitalnom okruženju. Europeana podržava više od 50 milijuna jedinica digitaliziranog materijala iz više od 3700 europskih knjižnica, muzeja, arhiva i galerija. Korištenje materijala u nastavi vezano je uz razvijanje kulturnih i interkulturalnih kompetencija kod učenika bilo da se ti materijali koriste za motivaciju, usustavljivanje gradiva, za izradu plakata, prezentacija, izlaganja, provođenje projekata i slično. Sudjelovanjem u ovom tečaju naučila sam na koji način možemo koristiti Europeanu u nastavi, kako se učenici mogu koristiti digitaliziranom kulturnom baštinom, kako možemo koristiti zbirke u poučavanju, koji su nam obrazovni digitalni alati dostupni prilikom toga, kako izraditi pripremu u koju smo implementirali sadržaj koji nam Europeana nudi te kako evaluirati sadržaje koji se tiču kulture i kulturne baštine u skladu s obrazovanjem i vještinama 21. stoljeća koje učenici mogu razvijati učenjem u školskoj knjižnici.

Izvori:

  1. Jurišić, Ivan; Navračić, Nikola; Rožmarić, Ivan. 2009. Marija Bistrica: 800 godina: 1209.-2009. Slovo. Zagreb.
  2. Obrtnička komora Krapinsko-zagorske županije (Krapina). 2011. Tradicijski i umjetnički obrti Krapinsko-zagorske županije. Obrtnička komora Krapinsko-zagorske županije. Krapina.
  3. http://www.azoo.hr/index.php?option=com_content&view=article&id=6505:azoo-obiljeava-europsku-godinu-kulturne-batine-&catid=112:najave-i-pozivi&Itemid=487   ( 11.5.2018.)
  4. http://www.min-kulture.hr/default.aspx?id=19755   ( 11.5.2018.)
  5. http://os-zlatar-bistrica.skole.hr/?news_id=842#mod_news     (11.5.2018.)
  6. http://os-zlatar-bistrica.skole.hr/?news_id=928#mod_news     ( 11.5.2018.)
  7. https://www.europeana.eu/portal/hr    ( 11.5.2018.)

Snježana Kovačević,

stručni suradnik knjižničar mentor OŠ Zlatar Bistrica

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-