Broj 77, travanj 2018. :: Projekti školskih knjižnica
Virtualni svijet knjižnice Osnovne škole Dubovac – poslovanje prilagođeno učenicima 21. stoljeća
Knjižnica OŠ Dubovac prisutna je u virtualnom svijetu više od petnaest godina zahvaljujući svojim mrežnim stranicama. U početku su postojale samostalno, a kasnije, pojavom Carnet-ovog obrasca za škole, postale su dio mrežne stranice Osnovne škole Dubovac. Oblikovane su s ciljem promocije knjižnice te modernizacije i širenja knjižničnog poslovanja i usluga i danas imaju preko dvadeset podstranica s različitim sadržajima.
Virtualne knjižnične zbirke kao podrška odgojno-obrazovnom radu knjižničara
Među prvim ponuđenim sadržajima na stranici bila je virtualne zbirke korisnih mrežnih stranica, a pojavom digitalnih, kasnije i e-materijala, poput knjiga, posebno lektirnih djela, časopisa, priručnika i brošura, oblikovane su i ostale odgovarajuće zbirke: e-časopisi, e-knjige, e-priručna građa. Sve se one redovito dopunjavaju i prezentiraju učenicima naglašavajući važnost kvalitetnih mrežnih izvora uz preporuku da svoju potragu za njima započnu na mrežnoj stranici knjižnice (baš kao što je potragu za tiskanom građom najbolje početi u prostoru knjižnice). Tako virtualne knjižnične zbirke postaju nastavna sredstva, podjednako knjižničara i učitelja, a učenicima dodatan, lako dostupan i provjeren/siguran izvor znanja.
Virtualne knjižnične zbirke na mrežnoj stranici
Na mrežnim stranicama knjižnice, od školske godine 2016./2017. nalazi se posebna i originalna zbirka „Digitalna zbirka učeničkih slikovnica“. Naime, od 2005. godine zainteresirani učenici pod vodstvom knjižničarke bave se digitalizacijom likovno-literarnih radova – slikovnica – naših učenika. Oblikovanje digitalnih slikovnica obuhvaća skeniranje učeničkih slikovnica, nakon čega slijedi (najnužnija i minimalna) obrada skeniranog materijala: slikovni materijal uređuje se u programu Paint, a za prepisivanje teksta koristi se program MS Word. Završno uređivanje digitalne slikovnice, odnosno kreiranje dokumenta u pdf formatu, radi se u programu MS PowerPoint, a potom se dokumentu, pomoću mrežnog alata ISSUU, dodaje efekt listanja stranica te ga se postavlja na mrežnu stranicu Zbirke. U zbirci se za sada nalazi osam digitalnih slikovnica.
„Digitalna zbirka učeničkih slikovnica“ dostupna je na mrežnoj stranici knjižnice OŠ Dubovac
Poticaj za ovu aktivnost bio je, s jedne strane, promocija i pohrana unikatnih likovno-literarnih radova naših učenika, a s druge strane, razvoj digitalne kompetencije učenika kao jedne od osam temeljnih kompetencija za cjeloživotno učenje koje se navode u Nacionalnom okvirnom kurikulumu. Nadalje, ova aktivnost, zahvaljujući svom kontinuitetu, omogućava prakticiranje međuvršnjačkog poučavanja jer učenici koji su ranije svladali znanja i vještine digitaliziranja tiskanih materijala te uporabe mrežnih alata postaju mentori novim zainteresiranim učenicima, istovremeno se usavršavajući u postupku digitalizacije. Također, treba istaknuti i činjenicu da se radom na ovom projektu ostvaruje korelacija jezičnog i likovnog izražavanja te informatičke i digitalne pismenosti pa se o školskoj knjižnici OŠ Dubovac s pravom može govoriti kao o interdisciplinarnom i multimedijskom središtu škole.
Digitalizacija učeničkih slikovnica bila je povod i za međuškolsku suradnju realiziranu u sklopu kreativne subote naslovljene „Boje su u nama“ u karlovačkoj osnovnoj školi Grabrik. Po uzoru na dosadašnji rad, za tu je priliku osmišljena radionica „Digitalne boje u nama“ čiji je cilj bio poučiti zainteresirane učenike kako samostalno digitalizirati slikovnice. Krajnji rezultat je digitalna zbirka slikovnica učenika OŠ Grabrik koja će, kao i Zbirka OŠ Dubovac, poslužiti za promociju čitanja na novim medijima, odnosno, za poticanje čitanja općenito.
Knjižnica na društvenoj mreži
Školski knjižničar, dakle, kontinuirano nastoji svoje poslovanje i poučavanje učiniti kreativnijim, zanimljivijim te ga prilagoditi individualnim potrebama učenika 21. stoljeća. Jedan od načina može biti korištenje mogućnosti koje nude društvene mreže kao što je Edmodo.
Edmodo je društvena mreža namijenjena učenju, poučavanju i razmjeni materijala i iskustava. Putem nje povezati se mogu učitelji, učenici i roditelji, uz „pozivnicu“, na siguran i zaštićen način. Besplatna je i jednostavna za korištenje te prilagođena svim mobilnim uređajima. To je društvena mreža koja motivacijski utječe na učenike potičući ih na suradnju i komunikaciju.
U OŠ Dubovac već nekoliko godina Edmodo rado i sve češće koriste i učenici i nastavnici, a među korisnicima je i školska knjižničarka. Naime, ovaj Web 2.0 alat nudi brojne mogućnosti pomoću kojih knjižnica može biti prisutn(ij)a u učeničkoj svakodnevici. To se najčešće i najjednostavnije ostvaruje pomoću postova, tj. kraćih zapisa zahvaljujući kojima različite novosti, obavijesti, pozivi itd. vrlo brzo stižu do velikog broja korisnika u vrlo kratkom vremenu, a to, po potrebi, vodi do daljnje virtualne komunikacije između knjižničarke i korisnika.
Postovi knjižničarke na Edmodo-u
Sljedeća često korištena mogućnost je oblikovanje kviza. Prvi realizirani kviz na Edmodo-u bio je posvećen Ivani Brlić Mažuranić i obilježavanju stote obljetnice prvog izdanja „Priča iz davnina“ (2016. godina). Veliki odaziv učenika i njihovi pozitivni komentari bili su poticaj za sljedeće kvizove, u Mjesecu hrvatske knjige te povodom Dana sigurnijeg interneta.
Glavne karakteristike ovih, prije svega, edukativnih kvizova su: dinamičnost koja se postiže različitim oblicima pitanja (višestruki izbor, dopuni rečenicu, točno/netočno, spoji parove), automatska statistika točnosti odgovora, međupredmetna povezanost teme te obavezna poveznica na relevantan mrežni izvor (s točnim odgovorom) koji preporuča knjižničarka. Nadalje, budući da se od učenika ne očekuje da odgovor znaju od prije, već da ga samostalno pronađu i prepišu iz izvora, inzistira se na pravopisnoj i gramatičkoj točnosti.
Osim odgovaranja na pitanja, učenici usavršavaju vještinu pretraživanja mrežnih izvora te, po potrebi, virtualno komuniciraju s knjižničarkom i suučenicima dijeleći svoj uspjeh ili komentirajući probleme (najčešće tehničke) na koje su naišli.
Sudjelovanjem u kvizu učenici samostalno i odgovorno koriste tehnologiju koja im je bliska, za učenje, ali bez osjećaja obaveze i pritiska ocjena.
Zaključak
Novi mediji, posebno internet, pruža brojne mogućnosti pomoću kojih školski knjižničar može osuvremeniti svoje poslovanje i prilagoditi ga korisnicima, posebno učenicima, 21. stoljeća. Pažljivo odabran i pripremljen sadržaj koji se redovito ažurira kao i mogućnost komunikacije bez vremenskog i prostornog ograničenja, čini knjižnicu prisutnijom u svakodnevici korisnika bez obzira radi li se o nastavnim satovima, izvannastavnim aktivnostima ili slobodnom vremenu učenika.
Ana Sudarević
ana.sudarevic@yahoo.ca
O.Š. Dubovac, Karlovac
|