Broj 77, travanj 2018. :: Školske knjižnice u teoriji
Kreativni omnibus : doprinos razvoju kreativnog mišljenja
Osnovna je škola obavezna. Ona je mjesto koje pod zajednički Nastavni plan i program okuplja djecu različitih sposobnosti, interesa, motivacije, a taj davno osmišljen Nastavni plan i program usmjeren je na „prosječnu“ djecu. U toj „prosječnoj“ skupini svoje mjesto trebaju pronaći svi.
Za učenike s teškoćama postoje posebne skupine/razredni odjeli, prilagođeni programi i individualizirani pristupi. No, što je s učenicima koji hoće i mogu više ili žele drugačije? Što je s onima čije sposobnosti i motivaciju guši školovanje koje se prvenstveno temelji na memoriranju hrpe podataka, koji se, usput rečeno, u trenu mogu „proguglati“?
Zbog takvih učenika kroz Kurikulum stručnih suradnika za školsku godinu 2017/2018. koji čine knjižničar i psiholog, osmišljene su aktivnosti objedinjene pod nazivom Kreativni omnibus, a koji je osmišljen mozaično i podijeljen u četiri osnovne skupine:
- A što bez mobitela? - kreativno korištenje slobodnog vremena
- Igre i mozgalice
- Strip kao sredstvo izražavanja stavova i mišljenja
- Vrime za ČA - izrecimo to igrokazom
Kreativnim omnibusom učenicima se pružaju sadržaji koji nisu zastupljeni u redovnoj nastavi, a koji pobuđuju njihovu znatiželju te ih na taj način čini aktivnim sudionicima svih aktivnosti.
Ujedno, potiče ih se na uočavanje mogućnosti zabave i druženja u stvarnom okruženju i razvijanje samokontrole „boravka“ u virtualnom svijetu, a time i osmišljavanje kvalitetnijeg provođenja slobodnog vremena.
Pružaju im se i aktivnosti kojima se razvija kognicija, logičko zaključivanje i lateralno mišljenje, uvježbava percepcija i koncentracija, potiče povezivanje i uočavanje uzročno-posljedičnih veza, kao i primjenjivanje stečenih znanja. Ujedno, aktiviraju se misaoni procesi koji su sadašnjim Nastavnim planom i programom za osnovnu školu pomalo zanemareni.
Također, poticanjem različitih oblika komunikacije, potiče se izricanje i argumentiranje vlastitog mišljenja, ali i uvažavanje tuđih stavova i mišljenja, dakle razvoj komunikacijskih i socio-emocionalnih vještina.
Kroz vlastite, autorske igrokaze, njeguje se ljubav prema zavičaju i njegovoj nematerijalnoj kulturnoj baštini. Njima se, ujedno, i pruža mogućnost izražavanja putem scenskog izričaja. Za ovu aktivnost ostvarena je suradnja s učiteljicom razredne nastave, voditeljicom dramsko-scenske izvannastavne aktivnosti Mašogradska škrinjica (Mašograd je lokalni naziv za Kaštel Sućurac).
Kroz Omnibus, voditeljice su željele učenicima pružiti drugačiji pogled na školu i učenje s ciljem njihovog motiviranja za samostalno cjeloživotno učenje.
U ovoj školskoj godini u Kreativni omnibus uključeni su učenici prvih, četvrtih, petih i šestih razreda. Ta je skupina promjenjiva jer učenici, ovisno o planiranim aktivnostima i svojim obavezama, sami biraju kada će sudjelovati. Nema rigidnosti satnice, nema ustaljenog termina. Ipak, kao moderatori, voditeljice nastoje susrete organizirati barem jednom u dva tjedna, a na kraju svakog susreta dogovaraju aktivnosti za sljedeći.
Kao mjesto susreta prvotno je zamišljena knjižnica budući da predstavlja informacijsko-komunikacijsko središte škole. Međutim, zbog tehničkih ograničenja, aktivnosti se provode i u učionici posebne odgojno-obrazovne skupine u kojoj se može koristiti pametna ploča, dok je knjižnica ipak „baza“ – sastajalište i polazišna točka.
Iz iskustva, višegodišnja suradnja knjižničara i psihologa na raznim projektima i aktivnostima do sada se pokazala vrlo uspješnom. U takvoj suradnji svaki je stručni suradnik, sa svog aspekta, doprinio ispunjenju zadaća i ostvarenju postavljenih ciljeva. Za Kreativni omnibus evaluacija rada nije vršena, no povratne informacije ipak smo dobili. Naime, djecu ne treba podsjećati na dogovoreni termin, ona dolaze sama i učestalo pitaju: „Možemo li češće imati Omnibus?“ Nažalost, zbog opterećenosti učenika školskim i izvanškolskim obavezama, s jedne strane, te organizacijskih i prostorno-tehničkih uvjeta škole s druge, za takvo što nema mogućnosti.
A što bez mobitela? (primjer društvene igre)
Igre i mozgalice (primjer zadataka)
Igre i mozgalice (rješavanje mozgalice)
Strip kao sredstvo izražavanja stavova i mišljenja
Strip samoprezentacije, učenica šestog razreda
Vrime za ČA (uvježbavanje igrokaza)
Rea Antolić, knjižničar,
rea.antolic@skole.hr
Emira Glavina Kozić, psiholog,
emira.glavina-kozic@skole.hr
OŠ kneza Mislava Kaštel Sućurac
|