Broj 77, travanj 2018. :: Projekti školskih knjižnica
Antuntunov jelovnik
Mnoštvo je sadržaja koje kao voditeljica školske knjižnice upisujem u naš Kurikul kao što su Čitam, dam, sretan sam – svoju knjigu daruj i tuđe srce obraduj, Projekt građanin - Financijska pismenost, sudjelovanje u kvizu Koliko poznaješ Hrvatski sabor, suradnja s Centrom za odgoj i obrazovanje Goljak, suradnja s knjižnicom za slijepe osobe, obilježavanje važnih datuma i godišnjica i drugo.
Ovim putem željela bih vam prikazati kako izgleda obilježavanje Dana rijetkih bolesti. Temu obrađujem s učenicima četvrtih razreda kroz edukativno predavanje gospođe Sanje Perić, predsjednice udruge za pomoć oboljelima od Fenilketonurije (skraćeno PKU) i jednim pripremnim satom koji ja odradim s učenicima.
Kako bi saznali što su i koje su to rijetke bolesti, i kako bi mogli pratiti predavanje naše gošće napravila sam scenarij istraživačkog učenja u digitalnom obliku koji je dostupan na ISE portalu. Ovakav vid obrade teme učinio mi se prikladnim zbog fokusa na istraživačkom učenju. Sam scenarijo učenja podijeljen je na pet aktivnosti, a posebnost je u samom sučelju u kojem se mogu integrirati brojni digitalni elementi poput fotografija, videa, pitanja za procjenu znanja i dr.
Prva aktivnost je usmjeravanje i postavljanje pitanja u kojoj pogledamo spot na temu rijetkih bolesti, razgovaramo o tome što su to bolesti, kakve bi to bile rijetke bolesti, kako se treba odnositi prema učenicima s rijetkom bolešću, što je to PKU formula i važnost pridržavanja pravilne prehrane. Hiperlinkom odlazimo i na stranicu Hrvatskog saveza za rijetke bolesti na kojoj pročitamo važne informacije.
Druga aktivnost je postavljanje hipoteza u kojoj zaključujemo da rijetke bolesti nisu zarazne, kao i to da PKU nije alergija u kojoj bi se mogle vidjeti reakcije organizma na unesenu hranu. Važnost pravilne prehrane, cjeloživotna disciplina, konzumiranje niskoproteinske dijete, izbjegavanje aspartama dovesti će do toga da dijete odraste u zdravu odraslu osobu. Sve ovo prikazali smo i uz pomoć mentalne mape u Coggleu.
Treća aktivnost je planiranje i istraživanje u kojoj se upoznajemo sa „semaforom“ PKU prehrane i koristeći se PKU kuharicom pokušavamo napraviti meni od tri slijeda koji bi bio privlačan i primjeren oboljeloj djeci. Kao primjer im pročitam Antuntunov jelovnik koji sam sama osmislila:
U desetom selu živi Antuntun
U njega je stvarno neobičan um.
Za doručak sjeda i juhu od kelja kuša,
A kao prilog pečenu ciklu uhom sluša.
On posao svaki na svoj način radi
A za ručak uživa i punjenom blitvom se sladi.
Kad posoli ovce i sijenom nahrani guske
Na ogradu sjeda i uz Bečku krafnu prolaznike gleda.
I za kraj, ali važno jako znaj,
PKU formulu ne zaboravi popiti
I u ormar kokoši zatvoriti.
Četvrta aktivnost je analiza i interpretacija u kojoj podijeljeni po grupama učenici čitaju svoje „vesele“ jelovnike. Za malu provjeru znanja koristim i nekoliko pitanja napravljenih u Kahootu.
U petoj aktivnosti za zaključak i evaluaciju zamolim učenike da poslije samog predavanja i razgovora s gospođom Perić napišu svoje dojmove. Često učenici, ponukani naučenim, naprave i male Power Point prezentacije u kojima pokažu sve što su saznali i naučili o rijetkim bolestima.
Na kraju ovog istraživačkog učenja i predavanja učenici, uz neke stručne pojmove, usvoje i pojmove kao što su drugačiji, poštovanje, prihvaćanje, disciplina, pomaganje i to da je zdravlje najveća vrijednost, a svojevrsni moto ovog obilježavanja je da ne postoji bolest toliko rijetka da ne zaslužuje našu pažnju.
LITERATURA:
- Perić, Sanja. PKU kuharica, Zagreb, EPP, 2015.
- Rijetke bolesti. Hrvatski savez za rijetke bolesti, Zagreb, IEG-GRAFIKA
- Web: www.rijetke-bolesti.hr
- Facebook: https://www.facebook.com/HrvatskiSavezZaRijetkeBolesti/
- ISE portal – http://www.opendiscoveryspace.eu/
- Vitez ,Grigor. A zašto ne bi, Zagreb, Alfa, 1993.
Darija Jurič,
OŠ Josipa Račića, Zagreb
|