-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 76, siječanj 2018. :: Nacionalna kampanja za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom "I ja želim čitati!"


Nacionalna kampanja za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom „I ja želim čitati!“
Postignuća i izazovi

Početkom listopada, točnije 6. 10. 2017. godine u čitaonici periodike Gradske knjižnice u Zagrebu održan je 14. okrugli stol za knjižnične usluge za osobe s invaliditetom i osobe s posebnim potrebama na temu Nacionalna kampanja za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom „I ja želim čitati!“ : postignuća i izazovi. Organizatori skupa bili su Komisija za knjižnične usluge za osobe s invaliditetom i osobe s posebnim potrebama, Komisija za čitanje, Komisija za autorsko pravo i otvoreni pristup te Komisija za narodne knjižnice Hrvatskog knjižničarskog društva, dok je suorganizator Okruglog stola bila Gradska knjižnica (Knjižnice grada Zagreba).

Prvi dio izlaganja na Skupu započela je voditeljica Kampanje i predsjednica KOIOPP-a, Željka Miščin predavanjem na temu Nacionalna Kampanja „I ja želim čitati!“ : jesmo li uspjeli? Prisutni su mogli saznati kako je i zašto pokrenuta Kampanja te koje je sve zakazane ciljeve ostvarila u prvoj godini provedbe. Iako do promjene Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima (NN 167/03, čl. 86.) nije došlo, pomaci na bolje su ipak vidljivi, posebno u segmentu umrežavanja knjižnica, škola i logopeda te osmišljavanja raznih aktivnosti i programa. Jelena Lešaja, ravnateljica Hrvatske knjižnice za slijepe je u svome izlaganju Ugovor iz Marakeša: što, kako i zašto? govorila o trenutnom stanju Ugovora iz Marakeša i procesu ratifikacije te je ukazala na neke pozitivne i negativne aspekte provedbe ovoga Ugovora na primjerima iz knjižničarske prakse. Osim toga, najavljen je i simpozij o ovoj temi koji je u planu za svibanj 2018. godine. Željka Butorac, logoped suradnik Kampanje te Dunja Marija Gabriel, knjižničarska savjetnica i članica KOIOPP-a, održale su predavanje o Ulozi građe lagane za čitanje u obrazovanju osoba s teškoćama čitanja i disleksijom. Osim što su se osvrnule na problematiku rane dijagnostike disleksije kod djece vrtićke dobi te nužnost početka logopedske terapije, predstavile su i radionice u okviru Centra za stalno stručno usavršavanje knjižničara te aktivnosti u okviru Kampanje vezane uz nakladništvo građe lagane za čitanje u obrazovne svrhe. Kolegice članice  KOIOPP-a, Sanja Bunić, Amelia Kovačević te Dunja Marija Gabriel govorile su o Vrednovanju Nacionalne kampanje „I ja želim čitati!“. U izlaganju su predstavljeni rezultati dva kvantitativna te jednog kvalitativnog istraživanje koje se provelo u Kampanji te su dane preporuke za njen što kvalitetniji nastavak s naglaskom na potrebno povećanje broja logopeda uključenih u Kampanju i povećanje broja predavanja na temu teškoća čitanja i disleksiji. Prvi dio Skupa zatvorila je Morana Peranić iz Gradske knjižnice Velika Gorica s prezentacijom Velika Gorica želi čitati: istraživanje o disleksiji i teškoćama čitanja kod učenika velikogoričkih osnovnih škola. Kolegica je osmislila anketni upitnik koji je poslan stručnim suradnicima svih velikogoričkih škola s ciljem prikupljanja podataka o učenicima s teškoćama čitanja za koje bi Gradska knjižnica Velika Gorica mogla osmisliti daljnje aktivnosti za prevladavanje upravo tih teškoća.

Uslijedila je zanimljiva panel rasprava na kojoj su sudjelovali svi izlagači prvog dijela Okruglog stola. Osim spomenutih u raspravi su sudjelovali još i Aleksandra Horvat (Komisija za autorsko pravo i otvoreni pristup), Mirko Hrkač (Zaklada „Čujem, Vjerujem, Vidim“) te Željko Radović (Knjižnice grada Zagreba i voditelj R.E.A.D. radionica za djecu).

Naglašeno je kako uspjeh jedne kampanje uvelike ovisi o njenom zagovaranju te je spomenuto što bi sve trebalo poboljšati ne bi li Kampanja bila još uspješnija u svojoj drugoj godini provedbe. Osim poboljšanja komunikacije između nastavnika, odgajatelja, suradnika i logopeda, potrebna je, kako se pokazalo i bolja koordinacija na lokalnom i županijskom nivou. Ugovor iz Marakeša, odnosno mogući problemi implementacije istog, također su bili jedna od tema rasprave.

Drugi dio skupa bio je posvećen primjerima dobre prakse, a prvo izlaganje održale su Maja Popović i Maela Rakočević Uvodić, administratorice Facebook stranice Kampanje. U izlaganju su se osvrnule na svoj dosadašnji rad na praćenju aktivnosti unutar Kampanje, odabiru i oblikovanju sadržaja na Facebooku, u izlaganju Facebook stranica Nacionalne kampanje "I ja želim čitati!": prednosti i izazovi. Ida Gašpar navela je brojne aktivnosti i programe koje Knjižnica i čitaonica „Fran Galović“ Koprivnica provodi za osobe s teškoćama čitanja i disleksijom ali i za roditelje, staratelje, učitelje i stručnjake koji rade s djecom još od 2002. godine kada su uveli uslugu „Čitamo s vama - kako prepoznati teškoće u čitanju - disleksiju“. Anita Malkoč Bišćan, u izlaganju "I ja želim čitati!": događanja u Dječjoj knjižnici M-2, predstavila je aktivnosti provedene u Dječjoj knjižnici M2, Knjižnice grada Zagreba te dodatno istaknula kutak za zbirku „Građa lagana za čitanje“ i tjedne radionice grafomotorike za djecu na kojima se čita časopis Radost i rješavaju osmosmjerke i razne mozgalice prilagođene učenicima nižih razreda. Marija Bartolić i Vlasta Šolc u izlaganju Knjižnica lagana za čitanje predstavile su sustavne programe i niz aktivnost koje se provode u Knjižnici Ante Kovačića iz Zaprešića, Knjižnice grada Zagreba od osnivanja zbirke „Građa lagana za čitanje“, radionica za poticanje čitanja za djecu predškolske dobi i nižih razreda te predavanja i radionice logopedinje Željke Butorac. Grozdana Ribičić iz Gradske knjižnice Marka Marulića u Splitu je u izlaganju Dobra umreženost – velika šansa za uspjeh Kampanje  predstavila metodologiju rada na informiranju stručne i šire javnosti Splitsko - dalmatinske županije i to od informiranja na županijskim stručnim vijećima knjižničara, organiziranja promocija knjiga prilagođenih osobama s teškoćama čitanja i disleksijom, animiranja medija te do oglašavanja na društvenim mrežama. Sanja Radin Mačukat iz Gradske knjižnice Vodice govorila je o projektu „Brnistra“ - rano otkrivanje teškoća u jezično – govornom razvoju : uloga knjižnice kojim je Knjižnica Vodice preuzela važnu ulogu u razvoju predčitalačkih vještina te utjecaja na čitalačku uspješnost. Valentina Petrić Klauzer, Srednja Škola ŠUDIGO, Zabok u izlaganju Kampanja „I ja želim čitati!“ predstavila je brojne aktivnosti provedene u školi u kojoj oko 10% učenika ima teškoće u učenju i čitanju, a većina ih prešućuje taj problem. Martina Plaščak iz Strojarske tehničke škole u Osijeku u izlaganju Dliskesija? Dikselsija? Dilskesija? Disleksija!!! provela je okupljene kroz prepreke na koje je nailazila pri postavljanju izložbe o disleksiji u prostoru škole te suradnji s pedagoginjom koja je rezultirala radionicom s nekolicinom profesora o načinima rada s učenicima s teškoćama u razvoju i problemima s kojima se susreću s naglaskom na disleksiju, disgrafiju i diskalkuliju. Vlatka Habulin govorila je o Provedbi Kampanje „I ja želim čitati!“ u OŠ Veliko Trgovišće odnosno o aktivnostima koje su se odvijale tijekom šk. god. 2016./2017. u suradnji s defektologinjom škole te uporabi fonta Dyslexie prikladnog za čitanje osobama s disleksijom, Rezultat te suradnje nastanak je tri slikovnice koje su u potpunosti autorski rad učenika. Edita Perković u izlaganju Čitamo zajedno, svatko na svoj način, prikazala je aktivnosti u OŠ Blatine Škrape  kojima su kroz različite sadržaje učenicima škole predstavili čitanje i učenje kao zabavne aktivnosti, ohrabrivali sporije čitače, uređivali školske panoe te izrađivali letke s porukama inspirirane pričama o uspješnim osobama s disleksijom. Božica Tominac u izlaganju "I ja želim čitati!" u OŠ Cetingrad i OŠ K. Zrinski, Krnjak predstavila je aktivnosti koje je provodila školska knjižničarka u suradnji s psihologinjom i razrednicima u obje škole, a dio ranije provođenih aktivnosti prilagođene su Kampanji. Jelena Pleština i Marina Bakota iz Otok kod Sinja održale su izlaganje "I ja želim čitati!" u OŠ Kamešnica gdje su bile glavne nositeljice projektnih aktivnosti  u sklopu kojih je između ostalog logopedinja održala predavanje za učitelje škole, zatim za roditelje te radionice s jezičnim zadacima i prilagođenim društvenim igrama za učenike prvih razreda. Jasna Cvetković-Lay i Željka Horvatić  govorile su o Poticanju komunikacije i govorno-jezičnog razvoja u dječjem vrtiću Iskrica iz Zagreba. Tako su prilagođene zadaće Godišnjeg plana i programa ustanove u unapređivanju rada na razvoju komunikacije s aspekta govorno-jezične komponente te je  izrađen i upitnik za praćenje kako bi se evaluirao rad te izradila kvantitativna i kvalitativna analiza svih dobivenih pokazatelja. Zlata Gunc prikazala je na koji je način izvršena  Provedba kampanje „I ja želim čitati!“ u Dječjem vrtiću Ivane Brlić, Zagreb. Rezultat provedbe nastanak je taktilnih slikovnica koje su izradila djeca zajedno s odgojiteljicama i roditeljima a postavljena je i izložba „Priča pod prstima“ koja je predstavljena i u časopisu Zrno“.

Nakon završenih predavanja uslijedila je kratka rasprava te je Programski i organizacijski odbor donio sljedeće Zaključke:

  1. Nacionalna kampanja „I ja želim čitati!“ nakon prve godine svojeg provođenja pokazala se uspješnom u provođenju svojih programa i aktivnosti u vrtićima, osnovnim i srednjim školama, fakultetima te knjižnicama.
  2. Kampanja je dugotrajan proces te će u svojem nastavku zahtijevati od organizatora imenovanje koordinatora u županijama, ali i stvaranje baze stručnjaka logopeda i ostalih suradnika. Na taj način ostvarit će se  bolja umreženost logopeda s ostalim sudionicima Kampanje koji su u svojim ustanovama iskazali potrebu za ovim stručnjacima.
  3. Upravi HKD-a predložit će se da uputi Državnom zavodu za intelektualno vlasništvo (DZIV-u) (i na znanje Ministarstvu kulture i Ministarstvu znanosti i obrazovanja) dopis u kojemu se traži da se pri implementaciji odredbi Direktive EU 2017/1564 od 13. rujna 2017. u hrvatsko zakonodavstvo vodi računa o knjižnicama koje posjeduju, proizvode ili žele proizvoditi građu za osobe s teškoćama čitanja te se žele registrirati kao „ovlašteni subjekti“ u smislu čl. 5 spomenute Direktive. Postupak registracije trebalo bi olakšati u najvećoj mogućoj mjeri, kako bi se izbjeglo dodatno opterećenje knjižnica. Također se predlaže odustajanje od uvođenja naknade, koja bi mogla odvratiti knjižnice od poslovanja s tom vrstom građe. Pri oblikovanju zakonskih članaka i uvođenju iznimke za slijepe, slabovidne i osobe s teškoćama čitanja, ne bi se smjelo dirati u već postojeću iznimku za osobe s invalidnošću Zakona o autorskom pravu i srodnim pravima (ZAPSP, čl. 86).    
  4. Potrebno je izraditi plan i program događanja za 2017. - 2018. godinu te ga predstaviti sudionicima Kampanje.
  5. Organizator Kampanje će pripremiti priručnik o aktivnostima u Kampanji s dodatnim uputama i savjetima.
  6. Pokazala se potreba za izradom mrežne stranice Kampanje jer jedan dio sudionika Kampanje nije na Facebook stranici. Mrežna stranica omogućila bi nam drugačije mogućnosti kreiranja sadržaja Kampanje od onih koje trenutno vodimo na Facebook stranici.
  7. Potrebna je izrada bibliografije literature na temu teškoća čitanja i disleksije.
  8. Pokazala se potreba za:
    1. izradom većeg broja tiskanih, zvučnih i e-naslova za učenike s teškoćama čitanja i disleksijom
    2. educiranjem većeg broja logopeda, prof. hrvatskog jezika i knjižničara o pravilima i načinima kvalitetne prilagodbe tekstova u obliku građe lagane za čitanje
    3. organiziranjem opsežne i cjelovite edukacije za stručne timove (sastavljene od logopeda, prof. hrv. jezika, knjižničara i nakladnika) koji se bave prilagodbom književnih tekstova i obrazovnog materijala 
    4. stabilnom financijskom potporom institucija koje osiguravaju sredstva za izdavanje knjiga i izradu odgojno-obrazovnog materijala prilagođenog učenicima sa teškoćama čitanja i disleksijom.

Maja Popović

maja.popovic@kgz.hr 

Maela Rakočević Uvodić

maela.rakocevic@kgz.hr

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-