Broj 74, srpanj 2017. :: Tema broja: „Javno zagovaranje – strategija i njezina provedba“
Školske knjižnice i javno zagovaranje primjer iz Karlovačke županije
Dva održana okrugla stola, i treći u pripremi, rezultat su javnog zagovaranja školskih knjižničara u Karlovačkoj županiji. Naime, uspoređujući standarde, pravilnike i smjernice namijenjene poslovanju školskih knjižnica te situaciju s terena, izdvojene su primarne teme za koje smo željeli zagovarati: nedostatno ulaganje financijskih sredstava za nabavu lektirnih djela, odnosno, pronalaženje rješenja sufinanciranja nabave istih te intenzivnija suradnja u nastavnom procesu kao preduvjet integracije kurikuluma knjižnično-informacijskog područja u kurikulume svih predmetnih područja kroz osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje.
Sukladno tome, definirani su postojeći i potencijalni partneri, dakle oni koji mogu najbolje i najbrže utjecati na realizaciju ponuđenih prijedloga. Smatrali smo da će to biti najučinkovitije ostvariti kroz slobodnu i otvorenu diskusiju svih sudionika pa je stoga odabran okrugli stol kao način rada. Tijekom sat vremena željena tema izložena je kroz reprezentativne primjere iz prakse, a vrhunac je bila rasprava tijekom koje se nastojalo doći do konkretnih zaključaka čime bi skup i završavao. Rezultati obaju okruglih stolova pokazuju da se radi o ispravnom pristupu ostvarivanja željenih ciljeva.
Suradnja – ključ organizacije i komunikacije
Oba okrugla stola plod su suradnje triju institucija – Županijskog stručnog vijeća školskih knjižničara (Agencija za odgoj i obrazovanje), Matične službe Gradske knjižnice “Ivan Goran Kovačić” u Karlovcu te podružnice HUŠK-a Karlovačke županije.
Organizatorice: Gordana Šutej (HUŠK), Kristina Čunović (Matične službe Gradske knjižnice “Ivan Goran Kovačić”) i Ana Sudarević (Županijsko stručno vijeće školskih knjižničara)
Odrazi školskih knjižnica: zašto vrijedi ulagati u knjižnice? naziv je prvog okruglog stola koji je organiziran 2015. godine, nakon što je utvrđeno da pojedine školske knjižnice u godini dana nisu bile u mogućnosti nabaviti niti jednu knjigu. Također, izgradnja fondova općenito svedena je, često, na darove, zamjene i sve rjeđe financiranje iz vlastitih sredstava škole čime je u pitanje dovedena jedna od temeljnih zadaća školske knjižnice – promicanje čitalačkih navika i kompetencija učenika koji su pak temeljna kompetencija za stjecanje svih ostalih znanja.
Stoga je cilj ovog okruglog stola bio pronaći mogućnosti sufinanciranja nabave ponajprije lektirne građe. Sudionici – knjižničari osnovnih i srednjih škola, ravnatelji te predstavnici Osnivača školskih knjižnica u Gradu Karlovcu i Karlovačkoj županiji složili su se da je nužno ulagati u izgradnju knjižničnog fonda te ponudili nekoliko prijedloga kako to ostvariti. Jedan od najkonkretnijih bio je poziv Osnivača ravnateljima škola da u godišnje financijske planove uvrste sredstva za nabavu lektirnih naslova. Do kraja iste godine zabilježeno je povećanje nabave knjižnog fonda u knjižnicama Karlovačke županije od čak 75%.
Godinu dana kasnije, organiziran je drugi okrugli stol naslovljen Školska knjižnica - ključno mjesto suradnje u suvremenoj školi, a osnovno polazište bile su IFLA-ine i UNESCO-ve smjernice za školske knjižnice koje ističu suradnju nastavnika i školskog knjižničara. No, ponekad je suradnju učitelja i školskih knjižničara teško ostvariti budući da u našim školama, usprkos deklarativnom opredjeljenju za suradnju i timski rad, još uvijek prevladava individualistička kultura. Jedna od korisnih strategija za zasnivanje partnerstva u učenju je svakako promidžba knjižničnih usluga s ciljem naglašavanja pružanja izvora nastavnicima te mogućnosti da knjižničar djeluje kao partner u planiranju zadataka ili u rješavanju heterogene situacije u učionici.
Iste organizatorice ponovo su okupile knjižničare, ravnatelje i predstavnike Osnivača te voditelje svih Županijskih stručnih vijeća predmetnih nastavnika u Karlovačkoj županiji.
O uspješnosti ovog skupa najbolje svjedoče daljnji stručni skupovi koji su organizirani na županijskoj razini upravo na temu suradnje predmetnih nastavnika sa školskom knjižnicom: profesori matematike ovu su temu uvrstili u program svog Županijskog stručnog vijeća isto kao i profesori hrvatskoga jezika i književnosti koji su, pak, cijeli skup posvetili temi Čitanje i čitalačka pismenost. Treba spomenuti da su na tim skupovima aktivno sudjelovali i knjižničari, a uključilo se i Hrvatsko čitateljsko društvo uz čiju je pomoć organiziran 2. stručni skup na temu čitalačkih strategija.
Tako je školska knjižnica potvrđena kao partner s kojim je potrebno intenzivnije surađivati, a školski knjižničari potvrdili su se kao zagovornici interdisciplinarnosti i multimedijalnosti.
Promocija okruglih stolova
Mišljenja smo da dobru praksu treba promovirati kako u knjižničarskoj zajednici, tako i u lokalnoj. Stoga naša iskustva predstavljamo na relevantnim skupovima poput Proljetne škole školskih knjižničara, a u pripremi su daljnja izlaganja i prikazi.
Osim toga, lokalni mediji redovito prate naše skupove, od najave do objave zaključaka, te posebnim prilozima i emisijama, a organizatorice objavljuju izvješća u svim relevantnim glasilima i na mrežnim portalima.
Zaključak
Ovi nas pozitivni primjeri potiču i obvezuju da nastavimo s organizacijom okruglih stolova u knjižnici i o njoj pa je u pripremi treći okrugli stol koji će biti realiziran krajem 2017. godine.
Javno zagovaranje, s jedne strane potrebno je da bismo kontinuirano promovirali naše poslovanje, isticali naše mogućnosti te upozoravali na probleme i aktivno tražili njihova rješenja; s druge strane, želimo odgovoriti na zahtjev sudionika koji su ovakva okupljanja prepoznali kao priliku za kvalitetniju profesionalnu suradnju, posebice u posrednom i neposrednom odgojno–obrazovnom radu, ali i u ostalim aspektima rada, kako u kolektivu, tako i u lokalnoj zajednici.
Kristina Čunović
kristina@gkka.hr
Ana Sudarević
ana.sudarevic@yahoo.ca
Gordana Šutej
gordana.sutej@gmail.com
|