Broj 73, ožujak 2017. :: Tema broja: „Zelena knjižnica kao poticatelj razvoja ekoloških navika korisnika“
Programi „Zelene zone“ Gradske knjižnice Vukovar za razvoj ekoloških navika najmlađih korisnika
Suočeni s ekološkim promjenama koje se događaju diljem svijeta došlo je do porasta svijesti o očuvanju planete Zemlje i brizi za okoliš. Taj pokret dotaknuo je i knjižnice i u svijetu pokrenuo trend izgradnje zelenih knjižnica, te adaptaciju postojećih zgrada. Osim trenda izgradnje zelenih zgrada, mnoge knjižnice započele su provoditi zelenu misiju koja je po nekima mnogo važnija od „zelene“ arhitekture. Provođenjem „zelene misije“ knjižnice imaju za cilj edukaciju korisnika, te svojim primjerom predvode promjene unutar zajednice u kojoj djeluju.
Gradska knjižnica Vukovar pobjedom na natječaju Zagrebačke banke „Moja zelena zona“ dobila je financijska sredstva za uređenje dvorišta Ogranka knjižice u Sotinu. Dok su trajali radovi cjelokupno poslovanje centralne ustanove i ogranaka orijentirano je prema ekologiji i promociji zelene misije knjižnice. U sklopu „Zelene zone Gradske knjižnice Vukovar“ organizirana su predavanja istaknutih ekologa o ekološkim promjenama i njihovom utjecaju na Planet Zemlju. U suradnji s Gimnazijom i Tehničkom školom organizirano je istraživanje koje su proveli učenici navedenih škola te predstavili rezultate svojih projekata na predavanju „Eko pitanja s odgovorima“. Noć knjige, također, je organizirana u znaku „zelene misije“ te su udruge koje se bave proizvodnjom prirodnih proizvoda predstavile svoj rad i proizvode, djeca su proučavala kukce i sudjelovala u kreativnoj radionici, a jedan od glavnih događaja bio je predstavljanje „hotela za kukce“.
Sajam knjige „LikeBook“ organiziran je pod motom „Zeleno srce grada“ i centralna aktivnost manifestacije bila je uređenje „Zelene čitaonice“ u centru grada koja je poklonjena svim stanovnicima grada Vukovara. Sve ove aktivnosti imale su za cilj približiti korisnicima važnost ekologije, te osvijestiti važnost brige za okoliš i planet Zemlju.
Pored gore navedenih programa namijenjenih odraslima, veliki naglasak je stavljen na edukaciju djece. Svjesni važnosti edukacije djece od „malih nogu“ te važnosti povećanja znanja o ekološkim problemima, razvijanju svijesti i pozitivnih stavova prema okolišu, i podučavanju za aktivno sudjelovanje u zaštiti okoliša organizirani su mnogobrojni programi koji će biti predstavljeni u nastavku teksta.
S početkom projekta „Zelena zona Gradske knjižnice Vukovar“ pokrenute su edukativno-kreativne radionice: „Eko laboratorij“ i „Čuvari okoliša“. Ove dvije radionice specifične su po tome što su se organizirale svaki tjedan, te su djeca dobrovoljno dolazila na njih.
„Eko laboratorij“ koncipiran je na principu centra učenja u kojem su djeca kroz izvođenje eksperimenata pod nadzorom knjižničarke učila o prirodi i prirodnim promjenama, te zakonima koji djeluju u svijetu oko nas. Radionica je izazvala veliki interes kod djece jer su djeca imala priliku samostalno izvoditi eksperimente, dolaziti do zaključaka i razgovarati o ekologiji.
„Čuvari okoliša“ bila je kreativna radionica na kojoj su djeca izrađivala nove predmete od predmeta namijenjenih za otpad – starih novina, ambalaže, plastičnih boca. Cilj ove radionice bio je djecu naučiti pravilnom razvrstavanju otpada, a ujedno ih podučiti da nije sav otpad za smeće nego da ga mogu reciklirati. Na kreativnoj radionici djeca su od starih boca pravila hranilice za ptice te na taj način uviđala da mogu iskoristiti plastične boce, te uz malo kreativnosti podariti im novo ruho, umjesto da su ih bacili. Recikliranjem odbačenih predmeta, djeca dobivaju uvid u korisnost reciklaže, a ujedno stvaraju i „nove“ vlastite predmete.
Osim gore navedene dvije radionice koje su tjedno organizirane ostvarena je suradnja s vrtićima i školama s područja grada Vukovara, ali i iz okolnih mjesta te su djeca dolazila na programe posebno osmišljene za njih.
Jedan od njih bila je promocija serije slikovnica Marice Milčec i Daria Kukića „Spasimo zemlju“ u kojoj se nalaze sljedeće slikovnice: „Zatvori vodu“, „Nije smeće sve za vreće“, „Zraka trebam, hitno!“ i „U tlu čistu imamo glistu“. Djeca su razgovarala s autoricom o očuvanju planete Zemlje, te su prezentirala što oni svakodnevno čine kod kuće, u vrtiću i školi s ciljem očuvanja planete Zemlje.
Prilikom osmišljanja radionica promišljalo se na koji način organizirati radionice kako bi bile primjerene dječjem uzrastu, zanimljive i edukativne. „Alergična planeta Zemlja“ je predstava koju su napisale i odglumile knjižničarke za djecu vrtićkog uzrasta. U predstavi alergična djevojčica susreće veliki cvijet koji joj govori o tome kako je planeta Zemlja alergična na otpad. Odabir predstave kao načina približavanja i edukacija djece o problemima onečišćenja i zaštite prirode za ovaj uzrast činio nam se logičan, jer predstava je interaktivna, zadržava dječju pozornost jer su djeca cijelo vrijeme uključena svojim komentarima i primjedbama.
„Močvara – priča o životu jednog vretenca“ je program za učenike nižih razreda osnovne škole osmišljen s ciljem da se djeca kroz priču vretenca upoznaju s faunom močvare i problemom onečišćenja. Kombinacija prezentacije, čitanja priče, kviza, gledanja kapi močvarne vode kroz mikroskop, s kojim su se neki od učenika prvi puta susreli, kreativne radionice i razgovora omogućuju cjelovitu obradu teme onečišćenja okoliša s različitih aspekata.
„Pismo iz Zelengrada“ Nevenke Videk lektirni je naslov koji se savršeno uklopio zbog svoje ekološke teme i problema onečišćenja potoka. Upravo kroz obradu lektire, razgovor o pročitanome, kviz znanja i kreativnu radionicu na kojoj su učenici pisali svoje eko-poruke nastojao im se približiti problem zagađenja okoliša i dobiti od njih moguća rješenja.
„Veseli kukci“ je radionica na kojoj su se učenici putem PowerPoint prezentacije, upoznali s različitim vrstama kukaca, njihovim staništima, građom tijela, a u kreativnom dijelu izrađivali su kukce od papira.
„Šuma i njezini stanovnici“ je predavanje za učenike viših razreda osnovnih škola. Kroz predavanje o šumama, vrstama drveća, šumskim životinjama i njihovoj ugroženosti učenike se upoznalo s važnosti očuvanja šuma i opasnostima koje im prijete. Na kraju radionice profesorica je pred učenicima secirala glistu te im omogućila da uživo vide dijelove gliste, za razliku od učenja dijelova samo iz knjige.
Svjesni činjenice da svijet ostaje na mladima, fokusirali smo se na njih jer jednog dana planeta Zemlja će ostati njima na čuvanje i zbog toga nam je bilo bitno da što prije postanu svjesni važnosti ekologije, razvrstavanja otpada, recikliranja i brige za planet Zemlju. Prema povratnim informacijama koje smo dobili od sudionika radionica, odgojiteljica, učiteljica, roditelja i djece možemo zaključiti da im se svidjelo ono što smo radili s njima, te da su djeca naučila više o važnosti ekologije i očuvanju naše planete. Organiziranjem radionica na ovakav način ponudili smo primjer kako jedna mala knjižnica može biti pokretač promjena u zajednici unutar koje djeluje, te predvodnik u edukaciji korisnika.
Marija Bugarski
marija.bugarski@gkvu.hr
|