Broj 72, siječanj 2017. :: Projekti knjižnica
Gejmeri u knjižnici
Paralelno s Interliberom održavao se i Infogamer - sajam gaming kulture i industrije (eng. gaming - igranje društvenih ili video igara; gamer (gejmer) - igrač) koji se po peti puta održao u Zagrebu od 8. do 13. studenog na Zagrebačkom velesajmu u organizaciji Reboota, online portala i regionalnog časopisa za videoigre. Nakon što je prošle godine sajam posjetilo pedesetak tisuća ljudi, ove godine se proširio na još dva paviljona, ukupno zauzimajući pet paviljona, čime se uvrstio u najveće gaming sajmove u Europi.
Gaming industrija je jedna od najvećih i najviše rastućih svjetskih industrija zabave. Uključuje razvoj i proizvodnju videoigara, softverskih platformi i gaming hardvera. Na sajmu su bili predstavljeni svjetski izdavači i proizvođači videoigara, mali strani i domaći indie developeri (eng. independent video game developers – nezavisni izdavači), proizvođači gaming hardvera (igraćih jedinica) – računala, laptopa, tableta, konzola (Playstation), VR naočala (eng. virtual reality – virtualna stvarnost) te su bila organizirana e-sports natjecanja u videoigrama koja su također sve popularnija i dr.
U sklopu sajma mogle su se isprobati najnovije igre te najbolje i najnovije igraće jedinice. Najveći redovi bili su za probavanje VR naočala – raznih 3D putovanja ili igara. VR naočale su najnapredniji i trenutno najveći doseg u gaming industriji, te su konzolama poput Playstationa one sljedeći korak u razvoju. Tu su turistička putovanja kao npr. Novim Zelandom, gondolom po Veneciji ili malim svemirskim brodom oko Zemlje i Sunčevog sustava – samo sjednete i uživate u pogledu. Gledate 3D video, slika vas okružuje i možete gledati u svim smjerovima, a slušalice osiguravaju da čujete samo video ili igru. Igre, za razliku od tih putovanja zahtjevaju veću aktivnost od igrača. Dok vas naočale ubacuju u realističan 3D svijet, pokretima tijela se okrećete u igri, možete se sagnuti da biste nešto podigli s virtualnog poda kojeg vidite, a u nekima možete i hodati dok 2 joysticka u rukama osiguravaju interakciju sa virtualnim svijetom i postaju oružja kojima se borite protiv neprijatelja. Već za Playstation 4 postoje VR naočale. Ova tehnologija otvara nove mogućnosti i to ne samo u vidu zabave, nego i obrazovanja.
Osim računalnih igara, tu su bile i one analogne, društvene igre. Tvrtka Carta Magica osigurala je prostor, a mnoštvo igara osigurala je Udruga za promicanje društvenih igara „Igranje”. One su se mogle doći pogledati te igrati pod vodstvom volontera iz udruge. Tu su se našle razne igre od onih 15-minutnih i jednostavnih do velikih strateških igara koje mogu potrajati i 12 sati.
Knjižnice su oduvijek bile promotori pismenosti kroz svoje zbirke, organizirana događanja i usluge. Kako su se mijenjale tehnologije, alati i igračke tako se mijenjalo i poimanje pismenosti. Danas je pismenost širi pojam – informacijska pismenost koja obuhvaća digitalnu, informatičku, informacijsku, medijsku i druge pismenosti. Igranje igara u svojim mnogim oblicima predstavlja dodatnu uslugu koja podupire nastojanje knjižnice u privlačenju korisnika i širenju pismenosti.
Suvremeno knjižničarstvo ističe ideju knjižnice kao trećeg prostora, kao mjesta susreta ili kao mjesta druženja. Svrha igranja u knjižnici tako može biti druženje, promicanje kreativnosti, ali i stjecanje novih znanja i vještina uključujući i informatičke vještine te svakako privlačenje korisnika. Računalne igre koriste nove tehnologije i često uključuju i korištenje interneta. Društvene igre je lako koristiti kao obrazovnu metodu, kroz te se igre djeca mogu učiti ljudskim pravima, vježbati matematiku, razvijati kritičko i strateško razmišljanje i sl.
Zbog svojih karakteristika, zanimljivosti, različitih tematika, ali i zbog brojnosti te ponajviše zbog popularnosti takvih igara, one predstavljaju odličan izbor za aktivnost u knjižnici. Mnoge se od njih mogu koristiti za nadopunjavanje rada i kao pomoć u ispunjavanju zadataka knjižnice. Interesiraju i privlače djecu, mlade, ali i starije.
U mnogim knjižnicama u mreži Grada Zagreba već se dugo igraju igre od onih najednostavnijih igara na ploči kao što je Čovječe ne ljuti se, preko kompliciranijih poput Dungeons&Dragons do onih na računalima i na Playstationu.
Dječji odjeli pružaju materijal i prostor za samostalno igranje, ali ono može naravno biti i pod vodstvom knjižničara. Računalne igre su već dugo prisutne u knjižnicama. Prvotno se igralo na računalima, a sada je tu i Playstation.
Na primjer, u Dječjoj knjižnici Marina Držića u lipnju 2016. godine bila je organizirana igraonica društvenih igara pod vodstvom knjižničarke. Igrale su se različite igre podijeljene po dobnim skupinama djece, a našlo se nešto za svaku dob pa čak i za ponekog zainteresiranog roditelja. Igraonica je imala dosta dobar odaziv, korisnici su pokazali veliki interes za takav tip aktivnosti u knjižnici pa će se ponoviti opet sljedeće godine. Upravo zbog Infogamera bit će dogovorena i suradnja između Udruge Igranje i Dječje knjižnice.
Danas, kada gaming kultura postaje sve popularnija, a uobičajeno je da su knjižnice svoja vrata otvorila raznim sadržajma, možda je Infogamer nezaobilazan sajam za sve koje zanima štobudućnost donosi kako društvu u cjelini tako i knjižnicama.
INFOGAMER - SLUŽBENA STRANICA
http://www.rebootinfogamer.hr/o-nama/
INFOGAMER - FOTOGRAFIJE 2016
https://www.facebook.com/igranje/photos/?tab=album&album_id=1134932783210841
Udruga Igranje - SLUŽBENA STRANICA
http://igranje.hr/o-udruzi
Marija Turković Kordić
marija.turkovic@kgz.hr
|