Broj 70, srpanj 2016. :: Tema broja : „Suvremena knjižnica za djecu i mlade“
Dječji odjel Gradske knjižnice Vukovar: centar istraživanja i eksperimentiranja za najmlađe korisnike
S promjenama koje se događaju u svijetu u pogledu novih tehnologija, medija, komunikacije putem društvenih mreža, događaju se promjene i kod korisnika zbog kojih oni imaju drugačije zahtjeve i očekivanja od knjižnica. Zbog toga knjižnice trebaju prilagoditi svoje poslovanje novim potrebama korisnika. Idealno bi bilo kada bi knjižnice bile predvodnice, pratile promjene te osmislile programe i usluge u skladu s novonastalim promjenama i prije nego što ih korisnici zatraže.
Danas postoje različite definicije suvremene knjižnice, ali sve unutar sebe sadržavaju pojmove: nove tehnologije, novi mediji, komunikacija u virtulanom svijetu i omogućavanje pristupa informacijama. Neupitno je da knjižnice za svoje korisnike, kako odrasle tako i najmlađe, trebaju osigurati kompjutore i pristup Internetu, te ostvariti komunikaciju putem društvenih mreža. Ukoliko su u mogućnosti nabaviti i e-čitače kako bi bile ukorak s novim tehnologijama. Gradska knjižnica Vukovar, u nastavku teksta GKVu, nabavila je iPad-e koji su stavljeni na korištenje korisnicima u prostoru knjižnice i prije nego što je došao zahtjev od strane korisnika za nabavom istih.
Jedan od najvažnijih čimbenika rada knjižnice je organiziranje programa kod kojih je također pod utjecajem suvremenih tehnologija došlo do promjene jer pored knjiga, koriste se PowerPoint prezentacije i iPad-i. Prostor Dječjeg odjela GKVu prepoznat je od strane najmlađih korisnika kao „treći prostor“, pored kuće i škole, u koji oni rado dolaze, provode svoje slobodno vrijeme jer se osjećaju kao u vlastitom dnevnom boravku. U nastvaku teksta predstavljeni su samo neki od mnobrojnih programa organiziranih s djecom vrtićkog i školskog uzrasta s ciljem popularizacije znanosti. Spremnost na iskorak u nepoznato, inovativnost, puno volje i truda knjižničarki Dječjeg odjela GKVu dokazuju da knjižnice mogu zakoračiti u jednu potpuno drugačiju dimenziju, postati centri za eksperimentiranje i istraživanje putem praktičnog učenja i na taj način graditi image prepoznatljiv kod svojih korisnika, ali i u široj zajednici.
Danas je veliki naglasak stavljen na ekologiju i očuvanje okoliša. GKVu također je prepoznala značaj očuvanja okoliša te kroz različite programe educira djecu o ovoj temi. Osmišljena je tjedna radionica „Eko-laboratorij“ na kojoj su djeca u kontroliranim uvjetima i uz nadzor knjižničarke izvodila eksperimente. Ova radionica izazvala je veliki interes kod djece svih dobnih skupina koji su redovito dolazili, usvajali nova znanja, pomagali jedni drugima, s nestrpljenjem očekivali ishode eksperimenata i dobro se zabavljali.
U povodu obilježavanja Svjetskog dana voda za djecu smo organizirali istoimeni program na kojem su se djeca putem eksperimenata s vodom upoznala s njezinim značajkama i problemima onečišćenja. Pokazalo se da eksperimenti zaokupljaju i zadržavaju njihovu pozornost, omogućuju im da iskažu svoju maštovitost prilikom predviđanja ishoda eksperimenta, te stvaraju želju za daljnjim eksperimentiranjem.
Tema ekologije obrađuje se i s učenicima osnovnih škola kroz priču „Močvara, priča o životu jednog vretenca“. Kroz priču djeca se upoznaju s močvarom, njezinom florom i faunom, te problemom s kojima se susreće zbog utjecaja čovjeka, a to je zagađanje zbog neprimjerenog odlaganja otpada. Putem Power Point prezentacije prikazana je priča, nakon koje je uslijedio kviz o močvarama u Hrvatskoj, flori, fauni i zagađenju. Završni element radionice je promatranje kapi močvarne vode i drugih uzoraka pod mikroskopom. Mnoga djeca prvi su se put susrela s mikroskopom jer ga u školama počinju koristiti u višim razredima. S oduševljenjem su promatrala uzorke, te ih zatim crtali.
Središnja tema Mjeseca hrvatske knjige 2015. godine bila je „Svjetlost i tehnologije zasnovane na svjetlosti“. Tema svjetlosti otvorila je mnogobrojne mogućnosti za osmišljavanje edukativnih radionica. Osmišljene su i organizirane dvije radionice „U vrtlogu svjetlosti“ i „Roboti“.
Cilj radionice „U vrtlogu svjetlosti“ bio je kroz prezentaciju upoznati djecu s povijesti razvoja svjetlosti, lampi i žarulja. Osim prezentacije djeca su mogla vidjeti različite vrste žarulja, njihov oblik i dijelove, te usporediti svjetlost koju pružaju. Djeca su proučavala običnu, štednu, LED i ultraljubičastu žarulju. Ovakav način praktičnog učenja gdje oni osim upoznavanja s temom putem prezentacije, u praktičnom dijelu gledaju sam način rada žarulja, privlači i zadržava dječju pozornost i izaziva oduševljenje kod njih.
Radionica „Roboti“ kroz PPT prezentaciju imala je za cilj predstaviti razvoj robota kroz povijest od samih početaka do današnjih suvremenih robota koji se nalaze u tvornicama, bolnicama, domaćinstvima diljem svijeta. U praktičnom dijelu prezentiran je utjecaj svjetlosti na robotiku jer su djeca imala priliku vidjeti dva robota koja su sastavljena u GKVu i koje pokreće sunčeva svjetlost. Na ovakav način djeca su se upoznavala s različitim vrstama svjetlosti, njezinim utjecajem na suvremeni svijet, te važnosti za čovjekov život.
Knjižničarke Dječjeg odjela GKVu u dogovoru s odgojiteljicama organiziraju programe, a jedan od njih bio je obrada teme ljudskog tijela. To je tema o kojoj postoji opsežna literatura u vidu slikovnica i knjiga namijenjenih različitim uzrastima djece, te obraditi ovu temu na drugačiji način predstavljalo je izazov. Osim interaktivne prezentacije namijenjene djeci uveden je novi element za lakše upoznavanje i približavanje teme djeci, a to je anatomski kostur. Djeca su mogla vidjeti i opipati model kostura, proučavati rebra, kralježnicu, lubanju i uspoređivati dužinu različitih kostiju. Radionica je završila igrom sastavljanja ljudskog kostura, organa i mišića na magnetskoj ploči.
Oduvijek su knjižnice bile mjesta za pronalazak informacija, na koja su djeca mogla doći istraživati čitajući knjige, ali s pojavom novih tehnologija, korisnici imaju drugačije zahtjeve. Oni očekuju da suvremene knjižnice organiziraju interaktivne radionice na kojima djeca nisu samo pasivni slušači nego aktivno sudjeluju i putem zadataka praktično uče. Knjižničarke Dječjeg odjela GKVu prate promjene i osmišljaju programe i radionice koji su drugačiji, interaktivni, poučni i zanimljivi najmlađim korisnicima, privlače ih u knjižnicu i otvaraju im vrata prema novim tehnologijama.
Marija Bugarski
marija.bugarski@gkvu.hr
|