-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 70, srpanj 2016. :: Tema broja : „Suvremena knjižnica za djecu i mlade“


Dječji odjel Gradske knjižnice Vukovar: centar istraživanja i eksperimentiranja za najmlađe korisnike

S promjenama koje se događaju u svijetu u pogledu novih tehnologija, medija, komunikacije putem društvenih mreža, događaju se promjene i kod korisnika zbog kojih oni imaju drugačije zahtjeve i očekivanja od knjižnica. Zbog toga knjižnice trebaju prilagoditi svoje poslovanje novim potrebama korisnika. Idealno bi bilo kada bi knjižnice bile predvodnice, pratile promjene te osmislile programe i usluge u skladu s novonastalim promjenama i prije nego što ih korisnici zatraže. 

Danas postoje različite definicije suvremene knjižnice, ali sve unutar sebe sadržavaju pojmove: nove tehnologije, novi mediji, komunikacija u virtulanom svijetu i omogućavanje pristupa informacijama. Neupitno je da knjižnice za svoje korisnike, kako odrasle tako i najmlađe, trebaju osigurati kompjutore i pristup Internetu, te ostvariti komunikaciju putem društvenih mreža. Ukoliko su u mogućnosti nabaviti i e-čitače kako bi bile ukorak s novim tehnologijama. Gradska knjižnica Vukovar, u nastavku teksta GKVu, nabavila je iPad-e koji su stavljeni na korištenje korisnicima u prostoru knjižnice i prije nego što je došao zahtjev od strane korisnika za nabavom istih.

Jedan od najvažnijih čimbenika rada knjižnice je organiziranje programa kod kojih je također pod utjecajem suvremenih tehnologija došlo do promjene jer pored knjiga, koriste se PowerPoint prezentacije i iPad-i. Prostor Dječjeg odjela GKVu prepoznat je od strane najmlađih korisnika kao „treći prostor“, pored kuće i škole, u koji oni rado dolaze, provode svoje slobodno vrijeme jer se osjećaju kao u vlastitom dnevnom boravku. U nastvaku teksta predstavljeni su samo neki od mnobrojnih programa organiziranih s djecom vrtićkog i školskog uzrasta s ciljem popularizacije znanosti. Spremnost na iskorak u nepoznato, inovativnost, puno volje i truda knjižničarki Dječjeg odjela GKVu dokazuju da knjižnice mogu zakoračiti u jednu potpuno drugačiju dimenziju, postati centri za eksperimentiranje i istraživanje putem praktičnog učenja i na taj način graditi image prepoznatljiv kod svojih korisnika, ali i u široj zajednici.

Danas je veliki naglasak stavljen na ekologiju i očuvanje okoliša. GKVu također je prepoznala značaj očuvanja okoliša te kroz različite programe educira djecu o ovoj temi. Osmišljena je tjedna radionica „Eko-laboratorij“ na kojoj su djeca u kontroliranim uvjetima i uz nadzor knjižničarke izvodila eksperimente. Ova radionica izazvala je veliki interes kod djece svih dobnih skupina koji su redovito dolazili, usvajali nova znanja, pomagali jedni drugima, s nestrpljenjem očekivali ishode eksperimenata i dobro se zabavljali. 

U povodu obilježavanja Svjetskog dana voda za djecu smo organizirali istoimeni program na kojem su se djeca putem eksperimenata s vodom upoznala s njezinim značajkama i problemima onečišćenja. Pokazalo se da eksperimenti zaokupljaju i zadržavaju njihovu pozornost, omogućuju im da iskažu svoju maštovitost prilikom predviđanja ishoda eksperimenta, te stvaraju želju za daljnjim eksperimentiranjem.

Tema ekologije obrađuje se i s učenicima osnovnih škola kroz priču „Močvara, priča o životu jednog vretenca“. Kroz priču djeca se upoznaju s močvarom, njezinom florom i faunom, te problemom s kojima se susreće zbog utjecaja čovjeka, a to je zagađanje zbog neprimjerenog odlaganja otpada. Putem Power Point prezentacije prikazana je priča, nakon koje je uslijedio kviz o močvarama u Hrvatskoj, flori, fauni i zagađenju. Završni element radionice je promatranje kapi močvarne vode i drugih uzoraka pod mikroskopom. Mnoga djeca prvi su se put susrela s mikroskopom jer ga u školama počinju koristiti u višim razredima. S oduševljenjem su promatrala uzorke, te ih zatim crtali.

Središnja tema Mjeseca hrvatske knjige 2015. godine bila je „Svjetlost i tehnologije zasnovane na svjetlosti“. Tema svjetlosti otvorila je mnogobrojne mogućnosti za osmišljavanje edukativnih radionica. Osmišljene su i organizirane dvije radionice „U vrtlogu svjetlosti“ i „Roboti“.

Cilj radionice „U vrtlogu svjetlosti“ bio je kroz prezentaciju upoznati djecu s povijesti razvoja svjetlosti, lampi i žarulja. Osim prezentacije djeca su mogla vidjeti različite vrste žarulja, njihov oblik i dijelove, te usporediti svjetlost koju pružaju. Djeca su proučavala običnu, štednu, LED i ultraljubičastu žarulju. Ovakav način praktičnog učenja gdje oni osim upoznavanja s temom putem prezentacije, u praktičnom dijelu gledaju sam način rada žarulja, privlači i zadržava dječju pozornost i izaziva oduševljenje kod njih.

Radionica „Roboti“ kroz PPT prezentaciju imala je za cilj predstaviti razvoj robota kroz povijest od samih početaka do današnjih suvremenih robota koji se nalaze u tvornicama, bolnicama, domaćinstvima diljem svijeta. U praktičnom dijelu prezentiran je utjecaj svjetlosti na robotiku jer su djeca imala priliku vidjeti dva robota koja su sastavljena u GKVu i koje pokreće sunčeva svjetlost. Na ovakav način djeca su se upoznavala s različitim vrstama svjetlosti, njezinim utjecajem na suvremeni svijet, te važnosti za čovjekov život.

Knjižničarke Dječjeg odjela GKVu u dogovoru s odgojiteljicama organiziraju programe, a jedan od njih bio je obrada teme ljudskog tijela. To je tema o kojoj postoji opsežna literatura u vidu slikovnica i knjiga namijenjenih različitim uzrastima djece, te obraditi ovu temu na drugačiji način predstavljalo je izazov. Osim interaktivne prezentacije namijenjene djeci uveden je novi element za lakše upoznavanje i približavanje teme djeci, a to je anatomski kostur. Djeca su mogla vidjeti i opipati model kostura, proučavati rebra, kralježnicu, lubanju i uspoređivati dužinu različitih kostiju. Radionica je završila igrom sastavljanja ljudskog kostura, organa i mišića na magnetskoj ploči. 

Oduvijek su knjižnice bile mjesta za pronalazak informacija, na koja su djeca mogla doći istraživati čitajući knjige, ali s pojavom novih tehnologija, korisnici imaju drugačije zahtjeve. Oni očekuju da suvremene knjižnice organiziraju interaktivne radionice na kojima djeca nisu samo pasivni slušači nego aktivno sudjeluju i putem zadataka praktično uče. Knjižničarke Dječjeg odjela GKVu prate promjene i osmišljaju programe i radionice koji su drugačiji, interaktivni, poučni i zanimljivi najmlađim korisnicima, privlače ih u knjižnicu i otvaraju im vrata prema novim tehnologijama.

Marija Bugarski

marija.bugarski@gkvu.hr

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-