Broj 70, srpanj 2016. :: Uvodnik
Knjižnica za djecu – multifunkcionalna ustanova
Danas kada se način života ubrzano mijenja knjižnice pokušavaju ići ukorak s vremenom. Tu prvenstveno mislimo na dječje knjižnice i male čitatelje. Knjižnica nije klub, nije kafić, nije dječji vrtić, nije škola, već je multifunkcionalna ustanova, koja ipak prije svega mora ostati knjižnica.
U današnje vrijeme koje je okrenuto tehnologiji, posebno se pokazalo potrebnim privući djecu čitanju, jer i kod nas, kao i inozemstvu s knjigom su se počeli natjecati atraktivniji oblici aktivnosti za slobodno vrijeme djeteta: TV, kompjutor, video igrice, konzole itd. Stručnjaci u području čitanja moraju uzeti u obzir činjenicu da se pojavom Interneta radikalno promijenilo stanje informacijskog okruženja današnje, moderne osobe. Danas kada se od čitatelja očekuje da se nosi s bilo kojom informacijom, kako iz tradicionalne knjige, tako i iz različitih medijskih izvora, odnosno da je informacijski pismen, djecu je potrebno naučiti pronaći pravu informaciju, analizirati ju, raspravljati o njoj i napokon primijeniti u praksi.
Knjižničari su pronašli načine kako pomoći djeci i mladima u tome i to prije svega preko programa i projekata i pripremiti ih za život u suvremenom informacijskom okruženju. Model moderne knjižnice nije samo zatvoreni klub ljubitelja znanja i mudrosti, već i fizički, virtualni prostor za slobodan pristup informacijama, razmjenu mišljenja i slobodnu komunikaciju za stvarne i virtualne posjetitelje.
Dječja knjižnica je kulturni, obrazovni, informacijski prostor za „male građane“. U knjižnici oni imaju sva prava odraslih, no ono što još moraju steći su iskustva i vještine. Da bi sutra bili uspješni, obrazovani, sigurni u sebe i odgovorni za svoje odluke u budućnosti, djeci je potrebna vjera u sebe, u svoju budućnost, pozitivno samopoštovanje, želja za učenjem i stjecanjem raznih vještina.
I ova djeca kada porastu živjeti će u višejezičnom, multietničkom i multikulturalnom svijetu u kojem svatko ima pravo na dostojanstvo, priznanje prava, i humani odnos prema različitima. Upravo knjižnica i knjižničari su ti koji pružaju mogućnost da se djeca svih društvenih slojeva, djeca manjinskih naroda, djeca s poteškoćama u učenju i komunikaciji, djeca s invaliditetom, djeca s posebnim potrebama steknu znanja i vještine koje su im potrebne za budući život.
U tome djeci pomažu brojni programi i projekti koje provode naše narodne i školske knjižnice. Upravo zbog toga tema ovog 70. broja HKD Novosti posvećena je djeci i dječjoj knjižnici koja je za njih uvijek tu, u neposrednoj blizini, na dohvat ruke.
Katarina Todorcev Hlača
|