-
-
-
HKD
HRVATSKO KNJIŽNIČARSKO DRUŠTVO
-
-
 Prošli brojevi:
Broj 84, prosinac 2021.
Broj 83, prosinac 2020.
Broj 82, ožujak 2020.
Broj 81, srpanj 2019.
Broj 80, siječanj 2019.
Broj 79, listopad 2018.
Broj 78, srpanj 2018.
Broj 77, travanj 2018.
Broj 76, siječanj 2018.
Broj 75, listopad 2017.
Broj 74, srpanj 2017.
Broj 73, ožujak 2017.
Broj 72, siječanj 2017.
Broj 71, listopad 2016.
Broj 70, srpanj 2016.
Broj 69, travanj 2016.
Broj 68, siječanj 2016.
Broj 67, listopad 2015.
Broj 66, srpanj 2015.
Broj 65, ožujak 2015.
Broj 64, listopad 2014.
Broj 63, lipanj 2014.
Broj 62, travanj 2014.
Broj 61, prosinac 2013.
Broj 60, listopad 2013.
Broj 59, lipanj 2013.
Broj 58, veljača 2013.
Broj 57, listopad 2012.
Broj 56, lipanj 2012.
Broj 55, ožujak 2012.
Broj 54, prosinac 2011.
Broj 53, rujan 2011.
Broj 52, lipanj 2011.
Broj 51, ožujak 2011.
Broj 50, prosinac 2010.
Broj 49, rujan 2010.
Broj 48, lipanj 2010.
Broj 47, travanj 2010.
Broj 46, prosinac 2009.
Broj 45, studeni 2009.
Broj 44, srpanj 2009.
Broj 43, ožujak 2009.
Broj 42, prosinac 2008.
Broj 41, rujan 2008.
Broj 40, srpanj 2008.
Broj 39, travanj 2008.
Broj 38, prosinac 2007.
Broj 37, rujan 2007.
Broj 36, lipanj 2007.
Broj 35, ožujak 2007.
Broj 34, prosinac 2006.
Broj 33, rujan 2006.
Broj 32, lipanj 2006.
Broj 31, ožujak 2006.
Broj 30, prosinac 2005.
Broj 29, srpanj 2005.
Broj 28, ožujak 2005.
Broj 27, prosinac 2004.
Broj 26, srpanj 2004.
Broj 25, ožujak 2004.
Broj 24, studeni 2003.
Broj 22/23, lipanj 2003.
Broj 21, prosinac 2002.
Broj 20, kolovoz 2002.
Broj 19, travanj 2002.
Broj 18, prosinac 2001.
Broj 17, listopad 2001.
Broj 16, lipanj 2001.
Broj 15, veljača 2001.
Broj 14, svibanj 2000.
Broj 13, listopad 1999
Broj 12, ožujak 1999.
Broj 11, srpanj 1998.
Broj 10, ožujak 1998.
Broj 9, studeni 1997.
Broj 8, svibanj 1997.
Broj 7, rujan 1996.
Broj 6, veljača 1996.
Broj 5, listopad 1994.
Broj 4, rujan 1994.
Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994.







-
-
ISSN 1333-9575
-
Broj 68, siječanj 2016. :: Tema broja: Projekti i programi za osobe s posebnim potrebama


Suradnja – ključ za kvalitetniju uslugu

Projekti i programi za djecu s posebnim potrebama u narodnim knjižnicama uključuju aktivnosti i usluge za djecu i mlade s teškoćama u učenju, uvjetovane teškoćama u njihovom razvoju. Zbog toga  imaju i posebne obrazovne potrebe. U kategoriju djece s posebnim potrebama ubrajamo, osim djece s teškoćama, i darovitu djecu. Među onu s teškoćama podrazumijevamo djecu sa smanjenim intelektualnim sposobnostima, autističnu, slijepu i slabovidnu, gluhu i nagluhu, djecu s poremećajem govora, glasa i jezika, djecu s poremećajima motorike i kroničnim bolestima, djecu sa smetnjama u ponašanju, s poremećajem pažnje te djecu sa specifičnim teškoćama prilikom učenja.

Kao i mnoge druge narodne knjižnice, i Gradska knjižnica "Ivan Goran Kovačić",  osim za djecu bez poteškoća, nastoji poticati i razvijanje te pružanje usluga za djecu i mlade koji ne mogu koristiti standardne knjižnične usluge. Od iznimne je važnosti  provoditi inkluziju, tj. osobama s različitim oblikom invalidnosti pružiti što više mogućnosti za uključivanje u što aktivnije i ravnopravnije sudjelovanje u društvu, primjerice osobama s intelektualnim poteškoćama. Knjižnica to može ponuditi kroz sudjelovanje u nekim zajedničkim, ali i posebnim aktivnostima i programima. Neke programe i aktivnosti provodimo kontinuirano, a druge povremeno.

Jedan od  programa u čije se aktivnosti mogu uključiti djeca bez teškoća u razvoju, ali i ona koja ih imaju, svakako su Đački dani  (proljetni, ljetni i zimski). Program tradicionalno provodimo već niz godina tijekom školskih praznika. U sklopu tog programa organiziramo edukativne, likovne, kreativne i druge radionice u koje se djeca uključuju u skladu sa svojim željama, interesima i mogućnostima. Na taj način stječu znanja i vještine te sposobnost literarnog, likovnog, kreativnog i glazbenog izražavanja. Novost u okviru ovogodišnjih Đačkih dana bila je radionica pod nazivom Tečaj znakovnog jezika - U svijetu tišine, za djecu koja nemaju teškoća u razvoju, ali žele naučiti bolje komunicirati s osobama oštećenog sluha.

Zajedničko je svim  radionicama da su ujedno i mjesto pouke, zabave i zajedničkog druženja i kao takve pružaju mogućnost i priliku za međusobno upoznavanje i sklapanje prijateljstva. Također, u suradnji sa školama, udrugama i ustanovama za djecu s posebnim potrebama dogovaramo i organiziramo likovne, literarne i kreativne radionice vezane uz važnije datume (Božić, Valentinovo, Uskrs, Majčin dan, Dani kruha, godišnja doba).  Sadržaj radionice unaprijed osmislimo i razradimo u skladu s mogućnostima i interesima specifične populacije.

U zajedničku aktivnost čitanja mogu se uključiti kroz program pod nazivom Čitamo bajke i priče(iz bajkomata). To je literarno-likovni program koji kontinuirano provodimo na Dječjem odjelu s djecom višeg predškolskog i nižeg školskog uzrasta. Sudionici su i roditelji, baka, djed... Cilj programa je zajedničko druženje u knjižnici te usvajanje jezičnogovornih, predčitalačkih i čitalačkih navika i vještina djece kroz čitanje, igru i zabavu. Slušajući bajke i priče, djeca obogaćuju razinu komunikacijskih sposobnosti, uče pozitivne ljudske vrijednosti te dobivaju ideje za kreativno izražavanje.

Ako vole crtati i likovno se izraziti, tu je i program Crtom i bojom do slike.

Ovaj edukativno-likovni program namijenjen je djeci školskog uzrasta s ciljem upoznavanja s osnovama likovne umjetnosti te mogućnošću likovnog izražavanja na određenu temu. Poznato je da likovne aktivnosti kroz upotrebu raznolikih likovnih materijala i tehnika potiču kod djece samopouzdanje, radoznalost, želju za istraživanjem i eksperimentiranjem te utječu na bolju koncentraciju i u drugim aktivnostima. Posebno je značajan razvoj vlastitog mišljenja, kreativnosti te usvajanje likovnih vještina.

Program I ja sam knjižničar edukativni je program koji provodimo s učenicima osnovnih škola. Kroz edukaciju, ali i praktični rad, djeca se upoznavaju s poslovima i prostorom knjižnice, vrstom fonda te s načinom čuvanja knjižne građe. Na taj način  stječu znanje, ali i doživljavaju lijepe trenutke druženja s knjigom. U taj program mogu se uključiti i djeca s posebnim potrebama. Veoma lijepo iskustvo imali smo u suradnji sa Savezom udruga osoba s invaliditetom Karlovačke županije. Jedan odrasli korisnik izrazio je želju za volontiranjem na Dječjem odjelu naše Knjižnice.

Izabrao je upravo odjel gdje kao dugogodišnji član rado čita, posuđuje knjige i ugodno se osjeća.

Volontiranje mu je pružilo mogućnost da zajedno s nama knjižničarkama obavlja jednostavnije knjižničarske poslove. Time se i ostvaruje zajednički cilj – promicanje razvoja društva u kojem se cijeni trud i doprinos osoba s  teškoćama u razvoju.

Otvori srce pjesmi program je koji također provodimo tijekom cijele školske godine za svu djecu koja u čitanju poezije nalaze radost i ljepotu, ali i one kojima je to poticaj za vlastitim pjesničkim izričajem.

Veseli ruksacinamijenjeni su djeci i roditeljima kako bi ih kroz čitanje i slušanje priče na CD-u potaknuli na zajedničko druženje i igru tematskim ginjol lutkama. Uz slikovnicu i lutke te zvučni CD u Veselim ruksacima je i stručna knjiga za roditelje, knjiga dojmova i letak Čitaj mi!.

Za sve naše korisnike, tako i za one s posebnim potrebama (djeca i odrasli), dogovaramo kolektivne posjete knjižnici. Članovi udruga te polaznici škola za djecu i mlade s posebnim potrebama, svojim dolaskom upoznavaju se s knjižnicom i njenim radom. Tu dobivaju potrebne informacije o građi koju mogu dobiti na korištenje i o uslugama. Također, organiziramo i posjete s ciljem obilaska svih odjela. Postoji mogućnost razgledavanja izložbi te sudjelovanja na radionici. Mogu se pogledati i filmovi (crtani, edukativni) te se upoznati s korištenjem računala. Od građe imamo knjižnu građu (slikovnice i knjige) i neknjižnu građu. Za djecu s intelektualnim teškoćama biramo građu laganu za čitanje. Sva djeca,  posebno slijepa i slabovidna, mogu koristiti taktilne slikovnice. Dostupan je i manji broj knjiga i slikovnica na  Brailleovom pismu, posebno namijenjenom za slijepe ili slabovidne osobe. U našoj knjižnici može se koristiti i audio-vizualna građa (zvučne knjige, CD-i, DVD-i, interaktivne igre).

Ove godine Hrvatsko čitateljsko društvo i Gradska knjižnica “Ivan Goran Kovačić” Karlovac, uz pomoć Hrvatskog saveza slijepih, osnovali su Čitateljski klub za slijepe i slabovidne osobe Bijela sova. Osnivanjem čitateljskog kluba želi se istaknuti dobrobit ove aktivnosti koja potiče članove na druženje i konstruktivno provođenje slobodnog vremena, osnažuje ljubav prema čitanju te smanjuje izolaciju u zajednici jer omogućuje ljudima sa sličnim temama i problemima dublje i smislenije povezivanje u male zajednice.

S ciljem  pružanja učinkovitije i kvalitetnije usluge potrebna je i što veća suradnja knjižnica s udrugama i drugim ustanovama za osobe s posebnim potrebama. Od iznimnog je značaja i suradnja s narodnim i školskim knjižničarima, učiteljima, odgojiteljima, pedagozima, psiholozima, defektolozima i roditeljima. Vrlo važno je i provoditi kontinuiran rad knjižničara na razvijanju vlastitih kompetencija.

Samo zajedničkim snagama osobama s posebnim potrebama možemo pružiti bolju potporu te mogućnost aktivnog uključivanja u društvo, što je ujedno i ključ za kvalitetniji život.

Dubravka Vaštuka  
dvastuka@gkka.hr

-
-
-
  webmaster  |   autorsko pravo © HKD, 2004
-
-