Broj 64, listopad 2014. :: Tema broja: knjižničarski aktivizam („freedom after speech" ili „sloboda nakon govora")
Nacionalna kampanja „Čitaj mi!” : rezultati i budućnost kampanje
Kristina Čunović
predsjednica Komisije za knjižnične usluge za djecu i mladež HKD-a
kristina@gkka.hr
„Čitaj mi!” prva je nacionalna kampanja za promicanje čitanja naglas djeci od rođenja. Pokrenuta je povodom Europske godine čitanja naglas (2013) pod pokroviteljstvom Ministarstva socijalne politike i mladih. Inicijativa za pokretanje kampanje stigla je od članica Komisije za knjižnične usluge za djecu i mladež HKD-a što su prihvatili Hrvatsko pedijatrijsko društvo, Hrvatsko čitateljsko društvo, Hrvatska udruga istraživača dječje književnosti i UNICEF Hrvatska. Logo kampanje osmislila je hrvatska ilustratorica Sanja Rešček Ramljak, plakat i letke Lana Posarić, a mrežnu stranicu Andro Rezić.
Cilj kampanje je poticati roditelje i druge odrasle da s čitanjem naglas djetetu započnu već od njegova rođenja kako bi ovu naviku, za koju je dovoljno izdvojiti tek 15 minuta dnevno, učinili bliskom roditeljima i djeci.
U sklopu kampanje pokrenuta je mrežna stranica www.citajmi.info, posvećena roditeljima i svima koji žele promicati čitanje djeci od rođenja. Stranica sadržava informacije o tome zašto je važno djeci čitati naglas, materijale (plakat, letak, logo) koje mogu preuzeti svi koji žele promicati čitanje naglas djeci od rođenja, nagradni natječaj koji podržavaju nakladnici svojim izdanjima za najmlađu djecu, listu vrijednih slikovnica za pojedinu dob djeteta te mnoge druge korisne sadržaje.
Tijekom kampanje informacije o dobrobitima čitanja djeci od rođenja roditelji su mogli dobiti u gotovo svakoj knjižnici te u domovima zdravlja i rodilištima u kojima su postavljeni informativni plakati i letci.
Hrvatski knjižničari, svjesni koliko su rana i obiteljska pismenost važni temelji za budućnost svakoga pojedinca, organizirali su u okviru kampanje preko 300 aktivnosti s ciljem suradnje obitelji i knjižnice u brizi za dijete kao budućeg čitatelja i ljubitelja knjige. Tako su gradonačelnici čitali djeci, Vile čitančice poklanjale slikovnice, čitalo se na radio postajama, gradskim trgovima, pedijarijskim ordinacijama i dječjim odjelima hrvatskih bolnica u Bjelovaru, Sisku, Splitu, Rijeci, Karlovcu, Osijeku, Vinkovcima i mnogim drugim gradovima. U aktivnostima oko 120 narodnih i školskih knjižnica sudjelovalo je preko 10 000 djece i roditelja. Otvorene su „Zbirčice”, „Male libroteke” – pokretne knjižnice iz koje se kući posuđuju slikovnice u dječjim vrtićima u Zadru, Rijeci, Velikoj Gorici. Otvorene su knjižnice u pedijatrijskim ambulantama i Domovima zdravlja u Sisku, Prelogu, Bjelovaru, Koprivnici, Ozlju.
Na nagradni foto-natječaj kampanje na temu čitanja s djecom dospjelo je preko 320 fotografija i video isječaka djece koja čitaju s roditeljima, bakama, djedovima, braćom. Prikupljeno je oko 3 000 slikovnica u akciji „Čitam, dam, sretan sam” za dječje odjele bolnica, pedijatrijske ordinacije, dječje vrtiće, domove za djecu... Knjige su išle iz ruke u ruku po cijeloj Hrvatskoj, darivanje slikovnica postalo je hit. U suradnji s poznatim UNICEF-ovim fotografom Giacomom Pirozzijem fotografirana je obitelj koja čita djeci za jumbo plakate s ciljem da informacije o dobrobitima čitanja naglas djeci dobije što više roditelja i drugih odraslih članova obitelji. Kampanja je osvanula na tisuću plakatnih mjesta diljem Hrvatske, podržali su je i brojni mediji koji su objavili dvjestotinjak priloga o kampanji. Knjižničari su u većini gradova zabilježili porast upisa najmlađe djece u knjižnice. Primjerice u Koprivnici je 2013. upisano 33 posto djece više u odnosu na 2012., dok su se posjeti roditelja s djecom udvostručili. Sličan trend bilježe i knjižnice u Zadru, Rijeci, Karlovcu, Splitu i Vinkovcima.
U kampanju su se aktivno uključili nakladnici posebnim akcijama i snižavanjem cijena slikovnica. Algoritam, u čijim se knjižarama moglo donirati 5 kn za kampanju, postao je „ponosni prijatelj kampanje”. Mozaik knjiga tiskala je „Metar Čitaj mi!” koji prikazuje kako se s djetetovim odrastanjem i sazrijevanjem mijenjaju i slikovnice koje bi mu trebalo čitati, a Profil se uključio tiskanjem straničnika. Povodom Međunarodnoga dana pismenosti (8. rujna 2013.), u organizaciji Hrvatskoga čitateljskog društva, organiziran je okrugli stol Čitanje naglas koji je okupio stručnjake iz područja čitanja i poticanja čitanja djeci od najranije dobi, kako bi se društvo u cjelini još jedanput upozorilo na važnost čitanja naglas.
Prvi rođendan nacionalne kampanje za poticanje čitanja naglas djeci od najranije dobi, „Čitaj mi!“, obilježen je povodom Međunarodnog dan dječje knjige u travnju 2014. u Dječjem vrtiću Cvrčak igrokazom kojim su organizatori kampanje, glumci i djeca na zabavan način predstavili sjajne rezultate kampanje koja je ujedinila cijelu zemlju u cilju da čitanje postane svakodnevna navika svih roditelja i djece. Milanka Opačić, potpredsjednica Vlade i ministrica socijalne politike i mladih, tom je prilikom pročitala djeci slikovnicu Zlatokosa i tri medvjedića i poslala poruku da slikovnica treba biti na prvom mjestu u izboru igračaka od najranije dobi i da roditelji svojim primjerom mogu promijeniti život svoje djece, stvarajući kod njih naviku čitanja koje utječe na njihov cjelokupni razvoj.
|