|
Prošli brojevi: |
Broj 84, prosinac 2021. Broj 83, prosinac 2020. Broj 82, ožujak 2020. Broj 81, srpanj 2019. Broj 80, siječanj 2019. Broj 79, listopad 2018. Broj 78, srpanj 2018. Broj 77, travanj 2018. Broj 76, siječanj 2018. Broj 75, listopad 2017. Broj 74, srpanj 2017. Broj 73, ožujak 2017. Broj 72, siječanj 2017. Broj 71, listopad 2016. Broj 70, srpanj 2016. Broj 69, travanj 2016. Broj 68, siječanj 2016. Broj 67, listopad 2015. Broj 66, srpanj 2015. Broj 65, ožujak 2015. Broj 64, listopad 2014. Broj 63, lipanj 2014. Broj 62, travanj 2014. Broj 61, prosinac 2013. Broj 60, listopad 2013. Broj 59, lipanj 2013. Broj 58, veljača 2013. Broj 57, listopad 2012. Broj 56, lipanj 2012. Broj 55, ožujak 2012. Broj 54, prosinac 2011. Broj 53, rujan 2011. Broj 52, lipanj 2011. Broj 51, ožujak 2011. Broj 50, prosinac 2010. Broj 49, rujan 2010. Broj 48, lipanj 2010. Broj 47, travanj 2010. Broj 46, prosinac 2009. Broj 45, studeni 2009. Broj 44, srpanj 2009. Broj 43, ožujak 2009. Broj 42, prosinac 2008. Broj 41, rujan 2008. Broj 40, srpanj 2008. Broj 39, travanj 2008. Broj 38, prosinac 2007. Broj 37, rujan 2007. Broj 36, lipanj 2007. Broj 35, ožujak 2007. Broj 34, prosinac 2006. Broj 33, rujan 2006. Broj 32, lipanj 2006. Broj 31, ožujak 2006. Broj 30, prosinac 2005. Broj 29, srpanj 2005. Broj 28, ožujak 2005. Broj 27, prosinac 2004. Broj 26, srpanj 2004. Broj 25, ožujak 2004. Broj 24, studeni 2003. Broj 22/23, lipanj 2003. Broj 21, prosinac 2002. Broj 20, kolovoz 2002. Broj 19, travanj 2002. Broj 18, prosinac 2001. Broj 17, listopad 2001. Broj 16, lipanj 2001. Broj 15, veljača 2001. Broj 14, svibanj 2000. Broj 13, listopad 1999 Broj 12, ožujak 1999. Broj 11, srpanj 1998. Broj 10, ožujak 1998. Broj 9, studeni 1997. Broj 8, svibanj 1997. Broj 7, rujan 1996. Broj 6, veljača 1996. Broj 5, listopad 1994. Broj 4, rujan 1994. Broj 1-3, lipanj 1992. - ozujak 1994. |
|
|
|
|
|
|
ISSN 1333-9575 |
|
Broj 64, listopad 2014. :: Iz knjižnica
RADIONICA na putu: ČITANJE OD MALIH NOGU (Koncepcije i ideje za poticanje čitanja kod djece iz Gradske knjižnice u Brilonu)
Snježana Božin
Goethe-Institut Kroatien
Snjezana.Bozin@zagreb.goethe.org
Pod nazivom RADIONICA na putu: ČITANJE OD MALIH NOGU u Pazinu je 26. i 27. lipnja, a u Koprivnici 30. lipnja i 01. srpnja 2014, održana jednoipoldnevna radionica za knjižničare i knjižničarke iz Istre i Sjeverozapadne Hrvatske, a u suradnji s Gradskom knjižnicom Pazin, Društvom Bibliotekara Istre i Knjižnicom i čitaonicom „Fran Galović“ Koprivnica.
„Ako ne znaš čitati, ne možeš čitati ni internet!“ – ova rečenica čak i za najveće skeptike kratko i jasno sažima smisao rasprava o nužnosti poticanja čitanja. Poticanje čitanja danas je važnije nego ikad, osobito u radu knjižnica. Ali kako knjižnice mogu postići da djeca zavole čitanje i priče?
Odgovorom na to pitanje već se cijeli niz godina bavi Gradska knjižnica u Brilonu, gradića u njemačkoj saveznoj pokrajini Sjevernoj Rajni-Vestfaliji. Prošle je godine u organizaciji knjižnica Goethe-Instituta u Beogradu, Sarajevu i Zagrebu u Sarajevu održana radionica za knjižničare i knjižničare pod nazivom Povežimo djecu i knjige – koncepti i ideje poticanja čitanja za djecu do trinaest godina, na kojoj je Ute Hachmann, ravnateljica Gradske knjižnice u Brilonu, predstavila svoj rad s djecom, mladima i odraslima (!) u području poticanja čitanja. Zanimanje i oduševljenje njezinih kolegica i kolega iz Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Srbije bilo je veliko i rezultiralo je nastavkom: Ute Hachmann ove je godine u RADIONICI na putu s knjižnicom Goethe-Instituta Kroatien otputovala u Pazin i Koprivnicu, kako bi i drugim kolegicama i kolegama predstavila svoj rad i s njima razmijenila iskustva u poticanju čitanja.
Ute Hachmann predstavila je tako Knjige za brilonske bebe gdje u suradnji s lokalnom bolnicom roditelji pri rođenju djeteta dobivaju paket sa slikovnicom, brošurom i „metrom za čitanje“. Najviše zanimanja kod sudionica i sudionika radionice izazvali su upravo „metar za čitanje“ i „medijski metar“. „Metar za čitanje“ dugačak je cca. 90 cm i na njemu su otisnuti centimetri za mjerenje visine djeteta od 60 do 150 cm odnosno za djecu u dobi o rođenja do 10 godina. Uz visinu i dob djeteta za roditelje su otisnute informacije o mogućnosti poticanja čitalačkih i jezičnih kompetencija njihova djeteta. „Medijskim metrom“ (na slici) pak Gradska knjižnica u Brilonu roditeljima, odgajateljima i učiteljima želi olakšati ulazak u medijski svijet djece. Napravljen je kao i „Metar za čitanje“ i daje informacije i savjete o korištenju knjiga, televizije, zvučnih knjiga, računala, mobitela i Interneta. Savjeti su kao i kod „metra za čitanje“ prilagođeni dobi djeteta.
Uz brojne druge primjere (tematski razgledi knjižnice, noć u knjižnici, čitateljski klubovi, tematski paketi sa slikovnicama i odgovarajućim igračkama, rođendanski paketi itd.) jedan je inovativni oblik čitanja osobito oduševio sudionice i sudionike. Riječ je o „castingu za knjige“ koji se naslanja na i kod nas popularni koncept televizijskih natjecanja kao što su Ples sa zvijezdama, Masterchef i sl. Kao i kod svakog castinga, na castingu knjiga djeca ili mladi ocjenjuju predložene knjige po različitim kriterijima. U svakom novom krugu ispada jedna knjiga i tako sve dok ne ostane samo pobjednička knjiga. Predlažu se knjige iz najrazličitijih područja, npr. trileri, knjige za djevojke, SF-knjige, knjige za dečke, knjige za djevojčice. Sudionici prema različitim kriterijima (po naslovu, omotu, tekstu s korica i ulomku iz teksta) biraju knjigu koja im se najviše sviđa i svoju odluku potkrepljuju argumentima tijekom svake pojedine faze izbora, kao pravi ocjenjivački sud. Djecu i mlade se na taj način motivira za čitanje knjiga i njihovu posudbu, ali i ohrabruje na zastupanje vlastitog mišljenja pa makar bili i u manjini (što je osobito važno za tinejdžere). Zanimljivo je bilo čuti da se „casting za knjige“ organizira i za odrasle korisnike brilonske knjižnice, koji s ništa manje angažmana i oduševljenja sudjeluju u ovom događanju. Tako su i sudionice i sudionici obiju radionica imali priliku argumentirati za i protiv „svoje“ knjige, a neki su ovaj oblik poticanja čitanja odlučili ponuditi u svojim knjižnicama.
RADIONICA na putu iduće će godine nastaviti svoje putovanje u druge hrvatske regije i tako poticati razmjenu iskustava u struci i pridonijeti profesionaliziranju knjižničara i knjižničarki u Hrvatskoj.
Neke od navedenih aktivnosti za poticanje čitanja brilonske knjižnice opisane su na internetskom Portalu o poticanju čitanja (http://www.goethe.de/ins/gr/lp/prj/lef/hrindex.htm) koji je početkom ove godine pokrenut inicijativom knjižnica Goethe-Instituta u zemljama Jugoistočne Europe. Cilj portala je „čitanjem oduševiti djecu i mlade, ali i odrasle“ te ponuditi lokalnim partnerima platformu za razmjenu iskustava i ideja vezanih za poticanje čitanja. Zainteresirani knjižničari i knjižničarke koji se bave poticanjem čitanja i žele predstaviti svoja iskustva, svoje programe i akcije za poticanje čitanja, mogu to učiniti upravo na ovom mjestu. Njihovi će prilozi biti prevedeni na jezike zemalja Jugoistočne Europe i na taj način postati dostupni kolegama u, primjerice, Grčkoj, Rumunjskoj, Bugarskoj, Srbiji ili Bosni i Hercegovini. Istovremeno mogu saznati na koje sve načine čitanje potiču njihove kolegice i kolege u navedenim zemljama.
|
|
|
|